─░BRAH─░M -aleyhissel├óm- NE G├ťZEL KUL NE G├ťZEL ├ľRNEKT─░R!

YAZAR : Raif KOÇAK raifkocak@gmail.com

Yery├╝z├╝nde bizden ├Ânce ya┼čam─▒┼č ├╝mmetlerin ve o ├╝mmetlere g├Ânderilen peygamberlerin hem hayatlar─▒ hem de tebli─č us├╗lleri bizim i├žin en g├╝zel ├Ârneklerdir. Her peygamberin m├╝cadelesi ve kar┼č─▒s─▒ndaki insanlara uygulad─▒─č─▒ metotlar, bug├╝n bizlere yol g├Âsteren birer ─▒┼č─▒k mes├óbesindedir. Her peygamber bizim i├žin ├Âzel ve k─▒ymetlidir. Her birinin hayat─▒ndan ve m├╝cadelesinden al─▒nacak say─▒s─▒z dersler ve hikmetler vard─▒r. Ul├╝ÔÇÖl-azim peygamberlerden olan ─░brahim -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n hayat─▒ndan ve tevhid m├╝cadelesinden ├Âzellikle al─▒nacak dersler ve ├Ârnekler mevcuttur.

Do─čup b├╝y├╝d├╝─č├╝, i├žlerinde yeti┼čti─či kavmin putperest olmas─▒na ve hatt├ó babas─▒ bu sapk─▒n inanc─▒n ileri gelenlerinden biri olmas─▒na ra─čmen; onlar─▒n sapk─▒n inan├žlar─▒na ri├óyet etmeyerek sorgulamaya ba┼člam─▒┼č, neticede kendilerine bile faydas─▒ olmayan putlara tapman─▒n beyh├╗de bir ├žaba oldu─čunu idrak etmi┼čtir. ─░brahim -aleyhissel├óm- bunu anlamakla kalmam─▒┼č; bu d├╝nyan─▒n, k├óin├ót─▒n kendili─činden var olamayaca─č─▒n─▒, b├Âylesine m├╝kemmel bir d├╝zenin mutlaka bir yarat─▒c─▒ya ihtiyac─▒ oldu─čunu tefekk├╝r ederek, yarat─▒c─▒s─▒n─▒ bulmu┼čtur. Kendisine verilen ak─▒l ve muhakeme sayesinde; g├Âz├╝yle g├Ârd├╝─č├╝ ay, g├╝ne┼č ve y─▒ld─▒zlara bakm─▒┼č, onlar─▒n di─čer yarat─▒lanlardan farkl─▒ oldu─čunu ancak yine de il├óh olamayacaklar─▒n─▒ anlam─▒┼čt─▒r. G├Ârd├╝─č├╝ her ┼čeyin bir sonunun bulundu─čunu ve yarat─▒ld─▒klar─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č; dolay─▒s─▒ ile yarat─▒lan ve sonu olan bir ┼čeyin yaratamayaca─č─▒, il├óh olamayaca─č─▒ neticesine varm─▒┼čt─▒r.

Hazret-i ─░brahimÔÇÖin hayat─▒ndan alaca─č─▒m─▒z derslerden ilki, ┼č├╝phesiz ki tefekk├╝r etmesidir. ─░nsan e┼čref-i mahl├╗kat olarak yarat─▒lm─▒┼čt─▒r. Allah Te├ól├ó; insana ak─▒l ve idrak vererek, onu di─čer canl─▒lardan farkl─▒ k─▒lm─▒┼čt─▒r. ─░brahim -aleyhissel├óm-; atalar─▒ndan gelen inan├žlar─▒ oldu─ču gibi kabul etmemi┼č, akl─▒n─▒ ve idrakini kullanarak, k├óin├ót ├óyetlerinin ─▒┼č─▒─č─▒nda her insan─▒n asl─▒nda yarat─▒c─▒s─▒n─▒ bulabilece─čini g├Âstermi┼čtir. Atalar─▒ndan gelen inan├žlar─▒ k├Âr├╝ k├Âr├╝ne kabul etmek yerine, Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n verdi─či ak─▒l nimeti ile yarat─▒l─▒┼č hikmetlerini do─čru okumu┼č ve elde etti─či bilgileri tevhid s├╝zgecinden ge├žirerek, bir insan─▒n ula┼čabilece─či menzili bizlere g├Âstermi┼čtir.

Onun hayat─▒ndan al─▒nacak di─čer bir ders; tefekk├╝r ile buldu─ču Rabbine ve OÔÇÖnun emirlerine ┼ček ve ┼č├╝phe olmadan can─▒ pahas─▒na tesl├«miyetidir. Bu tesl├«miyet, onu ├Âylesine g├╝├žl├╝ bir h├óle getirmi┼čtir ki; babas─▒n─▒, ya┼čad─▒─č─▒ cemiyeti, hatt├ó z├ólim idarecileri bile kar┼č─▒s─▒na almay─▒ g├Âze alm─▒┼čt─▒r. Bu tesl├«miyet ├Âylesine sa─člam bina edilmi┼čtir ki; korkun├ž ebatlardaki ate┼č y─▒─č─▒nlar─▒n─▒n i├žerisine at─▒lmas─▒na ra─čmen, Rabbinden ba┼čkas─▒n─▒n yard─▒m─▒n─▒ kabul etmemi┼č, bunun neticesinde f─▒trat─▒nda yakmak olan ate┼č dah├« yakmaz h├óle gelerek, g├╝l bah├žesine d├Ânm├╝┼čt├╝r.

Yine onun ├Ârnek hayat─▒ndan al─▒nacak ba┼čka bir ders, muazzam sabr─▒d─▒r. Ya┼član─▒p evl├ót sahibi olamamas─▒na ra─čmen, ┼čik├óyet etmemesidir. Her ┼čeye k─üdir olan Allah Te├ól├ó, diledi─či zaman -seksen ya┼č─▒nda bile- ki┼čiyi akl─▒na gelmeyen nimetlerle mesut edebilir. Onun ahde vef├ós─▒ ve verdi─či s├Âzde durmas─▒ ise dillere destand─▒r. O s├Âz; evl├ód─▒n─▒ kurban edebilecek kadar zor olsa dah├«, Rabbine verdi─či s├Âzde s├ód─▒k kalm─▒┼čt─▒r.

Bu samimiyet ve tesl├«miyet hem onu hem de ailesinin di─čer fertlerini, mah┼čer g├╝n├╝ne kadar m├╝sl├╝manlar─▒n yapt─▒klar─▒ ib├ódetlerde ├Ârnek yapm─▒┼čt─▒r. Hazret-i Hacer AnnemizÔÇÖin evl├ód─▒na olan ┼čefkati ve merhameti, bug├╝n Saf├ó ve Merve aras─▒nda saÔÇśy ib├ódeti olmu┼čtur. Evl├ód─▒n─▒ kurban etmeye g├Ât├╝r├╝rken, ┼čeytan─▒n sapt─▒rmas─▒na ve kand─▒rmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ e┼činin, evl├ód─▒n─▒n ve kendinin yapt─▒─č─▒ amel; bug├╝n ┼čeytan ta┼člama ib├ódeti olarak yap─▒lmaya devam etmektedir.

Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n;

ÔÇť─░nsanlar─▒ hacca davet et!ÔÇŁ (el-Hacc, 27) emrini yerine getirmek i├žin yapt─▒─č─▒ ├ža─čr─▒, Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n yard─▒m─▒ ve hikmeti ile d├╝nyan─▒n en ├╝cr├ó k├Â┼česine kadar ula┼čm─▒┼č ve h├ólen yank─▒lanmaya devam etmektedir. Bug├╝n; hac far├«zas─▒n─▒ yerine getirmek i├žin mukaddes topraklara giden her m├╝ÔÇÖmin, onun ├ža─čr─▒s─▒na kulak vererek yola ├ž─▒kmaktad─▒r.

Yery├╝z├╝n├╝n hi├žbir yerinde; kayal─▒klar─▒n ├žok oldu─ču, topra─č─▒nda fazlaca ├╝r├╝n├╝n yeti┼čmedi─či ve s─▒cak bir ikliminin olmas─▒ gibi ├žetin co─čr├óf├« ┼čartlara sahip olmas─▒na ra─čmen, insanlar─▒n canlar─▒ndan, mallar─▒ndan fer├ógat ederek, zorlu ┼čartlara katlanmay─▒ g├Âze alarak gitmek istedi─či ba┼čka bir toprak par├žas─▒ mevcut de─čildir. Bu durum ┼č├╝phesiz ki, Hazreti ─░brahimÔÇÖin kabul olmu┼č du├ós─▒d─▒r (─░brahim, 37).

┼×ayet bir insan All├óhÔÇÖa dost olmu┼čsa, samimiyet ve ihl├ós ile OÔÇÖnun emirlerine ri├óyet etmi┼čse, hayat─▒n─▒ OÔÇÖnun ├žizdi─či gibi ya┼čam─▒┼č ve OÔÇÖnun d├«nine hizmet etmi┼čse; Allah Te├ól├ó onun en k├╝├ž├╝k amelini dah├« z├óy├« etmemi┼čtir. Onu kendisinden sonra gelen nesillerin ├Ârnek alaca─č─▒ bir makama y├╝kseltmi┼čtir.

Sel├óm ve h├╝rmet, OÔÇÖnun dostlar─▒na ve dostlar─▒n─▒ sevip onlar─▒n izlerini takip edenlere olsun!