G├╝nah Y├╝k├╝

YAZAR : Sami G├ľKS├ťN

Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n yasaklad─▒─č─▒, dinde su├ž say─▒lan s├Âz ve davran─▒┼člara g├╝nah denir. All├óhÔÇÖ─▒n; ┬źYap─▒n!┬╗ dedi─či bir ┼čeyi yapmamak g├╝nah oldu─ču gibi; ┬źYapmay─▒n!┬╗ dedi─či bir ┼čeyi yapmak da g├╝naht─▒r. Zaman─▒m─▒zda bir k─▒s─▒m insanlar; g├╝nah─▒ k├╝├ž├╝k g├Ârme ve onu ├Ânemsememe gibi bir hastal─▒─ča yakalanm─▒┼člard─▒r. Bu durum insanlar─▒n d├╝nya ve ├óhiretlerinin peri┼čan olmas─▒na yol a├žacak bir yanl─▒┼čl─▒kt─▒r. Bu tip kimseler asl─▒nda ya gafildirler ya k├Ât├╝ niyetlidirler. Gafil olanlar i┼čin s─▒k─▒nt─▒s─▒n─▒n fark─▒na vard─▒klar─▒nda t├Âvbe etmek s├╗retiyle bu durumdan kurtulabilirler. Ancak, k├Ât├╝ niyetli kimseler m├╝stehak olduklar─▒ duruma d├╗├ž├ór olurlar. Onun i├žin g├╝nahlar─▒n bir insana neler kaybettirece─čini iyi bilmek gerekir.

Mesel├ó; Allah Te├ól├ó, inananlara namaz k─▒lmay─▒ emretmektedir. Akl─▒ ba┼č─▒nda, b├╝lu─č ├ža─č─▒na gelen her m├╝sl├╝man; All├óhÔÇÖ─▒n bu emrini yerine getirmekle y├╝k├╝ml├╝d├╝r. B├Âyle bir kimse namaz k─▒lmayacak olursa b├╝y├╝k g├╝nah i┼člemi┼č olur.

Bir ba┼čka misal; Allah Te├ól├ó, aralar─▒nda nik├óh ba─č─▒ bulunmayan bir kad─▒nla erke─čin cins├« m├╝nasebette bulunmalar─▒n─▒ yasaklam─▒┼č ve ad─▒na da zin├ó demi┼čtir. All├óhÔÇÖ─▒n bu yasa─č─▒na uymayanlar da b├╝y├╝k g├╝nah i┼člemi┼č olurlar.

─░┼čte bu misallerde oldu─ču gibi g├╝nah; onu i┼čleyen kimsenin cehennemde azaba u─črayaca─č─▒ Cen├ób-─▒ Hak taraf─▒ndan veya sahih hadislerde bildirilmi┼č olan fiillerdir. G├╝nahlardan baz─▒lar─▒ da b├╝y├╝k g├╝naht─▒r.

G├╝nah, insan─▒n his ve fikirleri ├╝zerinde menf├« bir tesir yapar. Bak─▒n─▒z Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz g├╝nah─▒n bu tesirini nas─▒l a├ž─▒kl─▒yor:

ÔÇť┼×├╝phe yok ki m├╝ÔÇÖmin, bir g├╝nah i┼čledi─či zaman kalbinde siyah bir nokta olu┼čur. E─čer m├╝ÔÇÖmin pi┼čman olur, t├Âvbe ve isti─čfar ederse o siyah nokta silinir. M├╝ÔÇÖmin g├╝naha d├Âner ve devam ederse o siyah lekeler artar. Sonra o g├╝nah ├žo─čala ├žo─čala kalbini kaplar ki;

┬źHay─▒r, onlar─▒n i┼čleyip kazand─▒klar─▒ ┼čeyler kalplerinin ├╝zerinde pas tutmu┼čtur.┬╗ (el-Mutaffif├«n, 14) diye belirtilen kir ve pas bundan ibarettir.ÔÇŁ (M├╝sned, II, 297; Tirmiz├«, Tefs├«r, 83/1)

Bu had├«s-i ┼čerif ┼ču iki noktaya dikkatimizi ├žekiyor:

Birincisi, bir g├╝nah─▒ hi├ž i┼člememek esast─▒r. O g├╝nah ilk defa i┼člendi─či zaman kalbi kirletmekte ve kalbin baz─▒ ├Âzelliklerini yitirmesine sebep olmaktad─▒r. M├╝ÔÇÖmin; yapt─▒─č─▒ bu hatan─▒n, i┼čledi─či bu g├╝nah─▒n fark─▒na vararak t├Âvbe ve isti─čfar ederse kalbi de eski h├ólini al─▒r.

─░kincisi, m├╝ÔÇÖmin i┼čledi─či bu g├╝nah─▒ tekrarlar ve devaml─▒ yaparsa bu leke kalbini tamamen kaplar.

Herkesin i┼čledi─či g├╝nah─▒n─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒ kendinedir. Yani herkes i┼čledi─či g├╝nah─▒n cezas─▒n─▒ kendi ├žeker, ba┼čkas─▒n─▒n g├╝nah─▒ndan sorumlu olmaz. Nitekim KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde;

ÔÇťKim hid├óyet yolunu se├žerse bunu ancak kendi iyili─či i├žin se├žmi┼č olur.

Kim de do─čruluktan saparsa kendi zarar─▒na sapm─▒┼č olur.

Hi├žbir g├╝nahk├ór ba┼čkas─▒n─▒n g├╝nah y├╝k├╝n├╝ ├žekmez.ÔÇŁ (el-─░sr├ó, 15) buyurulmu┼čtur.

Ancak i┼čledi─či g├╝nahla k├Ât├╝ bir ├ž─▒─č─▒r a├žm─▒┼č ve ba┼čkalar─▒na k├Ât├╝ ├Ârnek olmu┼č kimseler, ayn─▒ davran─▒┼čta bulunanlar─▒n g├╝nah─▒ kadar g├╝nah kazanm─▒┼č olurlar. Bu hususta Nahl S├╗resiÔÇÖnin 24 ve 25. ├óyetlerinde ┼č├Âyle buyurulmaktad─▒r:

ÔÇťOnlara;

┬źÔÇôRabbiniz ne indirdi?┬╗ denildi─či zaman;

┬źÔÇô├ľncekilerin masallar─▒n─▒!┬╗ derler.

K─▒y├ómet g├╝n├╝nde kendi g├╝nahlar─▒n─▒ tam olarak ta┼č─▒malar─▒ndan ba┼čka, bilgisizlikleri y├╝z├╝nden sapt─▒rmakta olduklar─▒ kimselerin g├╝nahlar─▒ndan bir k─▒sm─▒n─▒ da y├╝kleneceklerdir.

Dikkat edin, y├╝klendikleri g├╝nah ne k├Ât├╝d├╝r!..ÔÇŁ

├éyet-i ker├«me; ba┼čkalar─▒n─▒ yoldan ├ž─▒karan kimselerin, sadece yoldan ├ž─▒karma g├╝nah─▒n─▒ de─čil, yoldan ├ž─▒kard─▒─č─▒ kimselerin g├╝nahlar─▒ndan bir k─▒sm─▒n─▒ da y├╝klenmi┼č olacaklar─▒n─▒ bildirmektedir.

Bir k─▒s─▒m bedev├«ler PeygamberimizÔÇÖi ziyarete gelmi┼člerdi. Y├╝n elbiseleri vard─▒. Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-; k─▒l─▒k ve k─▒yafetlerinden muhta├ž olduklar─▒n─▒ g├Âr├╝nce, halk─▒ onlara yard─▒m etmeye ├ža─č─▒rd─▒. Halk─▒n bu ├ža─čr─▒ya kat─▒lmada a─č─▒r davranmas─▒ PeygamberimizÔÇÖi ├╝zd├╝. Bu esnada Medineli birisi bir kese g├╝m├╝┼č getirdi. Bunu bir ba┼čkas─▒ izledi, derken bir├žoklar─▒ yard─▒m getirdi. Buna memnun olan PeygamberimizÔÇÖin sevinci y├╝z├╝nden belli oldu. ┼×├Âyle buyurdu:

ÔÇťHer kim ─░sl├ómÔÇÖda g├╝zel bir ├ž─▒─č─▒r a├žar da kendisinden sonra onunla amel edilirse, o kimseye a├žt─▒─č─▒ bu ├ž─▒─č─▒rla amel edenlerin sevab─▒ kadar sevap yaz─▒l─▒r. Amel edenlerin ecirlerinden de bir ┼čey eksilmez.

Her kim de ─░sl├ómÔÇÖda k├Ât├╝ bir ├ž─▒─č─▒r a├žar ve kendisinden sonra onunla amel olunursa, o kimseye a├žt─▒─č─▒ bu ├ž─▒─č─▒rla amel edenlerin g├╝nah─▒ kadar g├╝nah yaz─▒l─▒r. Amel edenlerin g├╝nah─▒ndan da bir ┼čey eksilmez.ÔÇŁ (M├╝slim, ─░lim, 6)

─░nsan─▒ g├╝nah i┼člemeye sevk eden nefis ve ┼čeytand─▒r. Bu ikisi insanda bulunan k├Ât├╝l├╝klerin kayna─č─▒d─▒r. ─░nsan─▒n nefsi daima fena ve k├Ât├╝ olan tarafa meyleder. B├╝t├╝n g├╝c├╝yle k├Ât├╝l├╝─č├╝ telkin eder. Yani insan nefsinin tabiat─▒nda ┼čehvete, g├╝naha ve k├Ât├╝l├╝─če meyil vard─▒r. Bu hususta Cen├ób-─▒ Hak Y├╗suf S├╗resiÔÇÖnin 53. ├óyet-i ker├«mesinde;

ÔÇť…Muhakkak nefis, a┼č─▒r─▒ ┼čekilde k├Ât├╝l├╝─č├╝ emreder…ÔÇŁ buyurmaktad─▒r.

Ancak Allah Te├ól├ó insana iyiyi ve k├Ât├╝y├╝ ay─▒rt edecek ve zarar─▒na olacak ┼čeylerden koruyacak ak─▒l vermi┼čtir. ─░nsan; kendisini di─čer varl─▒klardan ├╝st├╝n k─▒lan ak─▒l sayesinde, nefsinin a┼č─▒r─▒ derecede isteklerini dengeler ve zarar─▒na olacak ┼čeylerden korunur. Esasen insan─▒n de─čeri de buradad─▒r.

Bundan ba┼čka insan─▒ g├╝naha sokan d─▒┼č ├ómiller de vard─▒r. Bunlar─▒n ba┼č─▒nda d├╝nya hayat─▒n─▒n ├žekicili─či gelir. ─░nsan─▒n a┼č─▒r─▒ istekleri ve h─▒rs─▒ onu g├╝nah i┼člemeye sevk eder. Bu konuda KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde ┼č├Âyle buyurulur:

ÔÇť─░nsanlara; kad─▒nlar, o─čullar, y├╝klerle alt─▒n ve g├╝m├╝┼č y─▒─č─▒nlar─▒, salma atlar, davarlar ve ekinlere kar┼č─▒ d├╝┼čk├╝nl├╝k ├žekici k─▒l─▒nd─▒. Bunlar d├╝nya hayat─▒n─▒n ge├žici menfaatleridir.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 14)

├éyette say─▒lan d├╝nya nimetleri ve d├╝nya hayat─▒n─▒n, insana sevdirildi─či ifade edilmektedir. Bu, normal bir durumdur. ├ç├╝nk├╝ insano─člu d├╝nyada ya┼č─▒yor. Elbette bu nimetlerden istifade edecektir. Allah Te├ól├ó, bu nimetleri insan i├žin yaratm─▒┼čt─▒r. Bu nimetlerden insan─▒n kendisini mahrum etmesi, do─čru de─čildir. Yeter ki insan; ├žalmadan, ├ž─▒rpmadan, hile ve haks─▒zl─▒k yapmadan me┼čr├╗ bir ┼čekilde bu nimetlerden istifade etsin. Nitekim Cen├ób-─▒ Hak bu mevzuda AÔÇśr├óf S├╗resi 32. ├óyet-i ker├«mesinde ┼č├Âyle buyurmaktad─▒r:

ÔÇť(Ey Peygamberim!)

De ki:

All├óhÔÇÖ─▒n kullar─▒ i├žin yaratt─▒─č─▒, s├╝s├╝ ve temiz r─▒z─▒klar─▒ kim haram k─▒ld─▒?

De ki:

Onlar d├╝nya hayat─▒nda, ├Âzellikle k─▒y├ómet g├╝n├╝nde ├«m├ón eden kimseler i├žindir.

─░┼čte bilen bir topluluk i├žin ├óyetleri b├Âyle a├ž─▒kl─▒yoruz.ÔÇŁ

─░nsan, bu nimetler i├žin ya┼čad─▒─č─▒n─▒ sanmayacak ve hayat─▒ d├╝nya hayat─▒ndan ibaret kabul edip bu nimetleri elde etmek i├žin me┼čr├╗ olmayan yollara ba┼čvurmayacak, b├Âylece g├╝nah i┼člemeyecektir. Bu nimetlerin de var oldu─čunu d├╝┼č├╝necek ve onlara eri┼čmek i├žin All├óhÔÇÖ─▒n koydu─ču ├Âl├ž├╝lere uyacakt─▒r. O zaman g├╝nahlardan kurtulmu┼č ve korunmu┼č oluruz. B├Âyle yapanlar i├žin Cen├ób-─▒ Hak bize ┼ču ├óyetiyle m├╝jdeler veriyor:

ÔÇťDe ki: Size bunlardan daha iyisini bildireyim mi?

M├╝ttak├«ler i├žin Rableri kat─▒nda i├žinden ─▒rmaklar akan, ebediyen kalacaklar─▒ cennetler, tertemiz e┼čler ve (hepsinin ├╝st├╝nde) All├óhÔÇÖ─▒n r─▒z├ós─▒ vard─▒r. Allah kullar─▒n─▒ ├žok iyi g├Âr├╝r.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 15)

Y├╝ce Rabbimiz; bizlere, g├╝nahlardan hakk─▒yla ka├ž─▒narak, bu ├óyet-i ker├«menin muhtev├ós─▒ndaki nimetlere n├óil olabilmeyi nasip ve m├╝yesser eylesin… ├ém├«n…