Hayat Boyu Devam Eden…

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

HAYAT BOYU DEVAM EDEN B─░R E─×─░T─░M

E─čitim-├Â─čretim, ├Â─čretmen-e─čitmen mefhumlar─▒; bug├╝n i├ži dolmas─▒ gereken en temel mefhumlard─▒r.

├ľnce ┼ču hususu belirtmekte yarar var: E─čitim, okullar─▒n a├ž─▒ld─▒─č─▒ Eyl├╝l ay─▒nda ba┼člay─▒p Haziran ay─▒nda biten d├Ânemlik bir faaliyet de─čildir. E─čitim, her insan i├žin hayat boyu devam eder. ─░nsanlar her ya┼čta e─čitime muhta├žt─▒rlar. B├╝t├╝n mukaddes kitaplar ve peygamberler insanlar─▒ e─čitmek i├žindir. ─░nsan; hayat boyu bildiklerinin ├Â─čretmeni, bilmediklerinin ├Â─črencisidir.

├ľm├╝rl├╝k bir e─čitimde as─▒l hedef, ebed├« sa├ódet diyar─▒ olan ├óhireti kazanmakt─▒r. Oray─▒ kazanmak i├žin elbette ilk basamak d├╝nyadan ge├žer. E─čitimin muhtev├ós─▒ ├žok m├╝himdir. Hemen s├Âyleyelim; e─čitim m├╝fred├ót─▒ sonsuz bir hayat─▒ kazanmaya d├Ân├╝k olmal─▒; insan─▒m─▒za, yediden yetmi┼če ebed├« gelece─či i├žine alan bir e─čitim program─▒ sunulmal─▒. As─▒l hedef bu olmal─▒, gerisi angaryad─▒r.

D├╝nya hayat─▒ ge├žici, bitici, sona erici; ama uhrev├« hayat hep kal─▒c─▒, sonsuza var─▒c─▒… ─░nsan, d├╝nyas─▒n─▒ kazan─▒rken dah├« pek ├žok t─▒kan─▒kl─▒kla kar┼č─▒la┼č─▒yor. Ancak e─čitim m├╝fredat─▒n─▒n ├óhiret eksenli olmas─▒yla t─▒kan─▒kl─▒klar a├ž─▒labilir. Bu sebeple; ├óhiret merkezli programlar ├Ânemsenmelidir, zira e─čitimde ┼čekilden ├žok muhtev├ó ehemmiyetlidir. O h├ólde ┼ču sorulara cevap aranmal─▒:

ÔÇó ─░nsan d├╝nyada mutluluk ve huzuru neden yakalayam─▒yor?

ÔÇó ─░nsan─▒n d├╝nya program─▒n─▒n m├╝fred├ót─▒n─▒ kim belirliyor?

─░nsanlar─▒n belirledi─či programlarda; iyilik de k├Ât├╝l├╝k de ├ž─▒kabilir, hay─▒r da ┼čer de. Fakat insanlar─▒n ve k├óin├ót─▒n sahibi y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n belirledi─či m├╝fredattan mutlak hay─▒r ├ž─▒kar. ├ç├╝nk├╝ her ┼čeyin yap─▒c─▒s─▒ ve sahibi OÔÇÖdur. O -celle cel├ól├╝h├╗- bizi bizden daha iyi bilir. O zaman e─čitimin muhtev├ós─▒, il├óh├« eksenli olmal─▒d─▒r.

Bilindi─či ├╝zere insanda hem takv├ó hem de f├╝cur potansiyeli mevcuttur. ─░nsandaki f├╝cur varl─▒─č─▒, g├╝nah ve haram ├Âl├ž├╝s├╝yle kontrol alt─▒nda tutulurken; takv├ó ise sevapl─▒ i┼čler ve amellerle desteklenir. H├ós─▒l─▒ KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnet merkezli bir e─čitim m├╝fred├ót─▒ insana fayda getirir.

E─čitim; faal ve m├╝kemmel e─čitmenlerin g├Âzetiminde, hedefi olan bir muhtev├ón─▒n ├Â─črencilere kavrat─▒lmas─▒d─▒r. Bir e─čitim kurumunda ge├žirilen vakitler; zaman doldurmak kab├«linden de─čil de kaliteli birliktelikler olursa, o takdirde e─čitimden istenen verim al─▒n─▒r.

Sunulan e─čitim, yeni nesle madd├« ve m├ónev├« anlamda neler getirip neler g├Ât├╝r├╝yor? Ona da bakmak l├óz─▒m. Unutulmas─▒n ki ├óhiret kayg─▒s─▒ ta┼č─▒mayan bir e─čitim, ┼čekilden ├Âte ge├žemez veya ┬źge├žmi┼č gibi┬╗ g├Âr├╝n├╝r. Burada yine muhtev├ó konusu kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kar.

Mesel├ó bug├╝n memleketimizde ┬źmecbur├« e─čitim┬╗ meselesi var. Kanaatimizce mecbur├« e─čitimin muhtev├ós─▒n─▒n da g├Âzden ge├žirilmesi gerekiyor. Mecbur├« e─čitim program─▒ haz─▒rlan─▒rken, halk─▒n ya┼čayan k├╝lt├╝rel ve m├ónev├« de─čerleri esas al─▒nmal─▒d─▒r. Bu noktada velilerin g├Âr├╝┼č ve fikirleri ehemmiyet arz eder. Devlet ferdi ┼čekillendirme hususunda, ├žok dikkatli davranmal─▒d─▒r. Asl─▒nda mecbur├« e─čitimde fert, hayata kar┼č─▒ bilgilendirilir.

Hatt├ó bir parantez olarak ┼ču da var; ┬źferdin haklar─▒n─▒n korunmas─▒ meselesini┬╗ devlet hukuk├« zemine oturtmak durumundad─▒r. Mesel├ó; veli ├žocu─čuna karma e─čitim ald─▒rmak istemeyebilir. Karma e─čitimi, de─čerlerine ayk─▒r─▒ g├Ârebilir. Yurt d─▒┼č─▒nda pek ├žok geli┼čmi┼č ├╝lkede, e─čitimde fertlerin inan├ž ve fikirlerine uygun e─čitim alma imk├ón─▒ tan─▒n─▒yor. Bizde de olmal─▒… Bu ├žok tabi├« bir veli iste─čidir, normal bak─▒lmal─▒ ve gereken imk├ón haz─▒rlanmal─▒d─▒r.

Din ve vicdan h├╝rriyetleri muhtev├ós─▒nda; ├žocu─čunun, programdaki bilgilerin yan─▒nda din e─čitimi almas─▒n─▒ isteyen velilerin hakl─▒ talepleri tart─▒┼čma mevzuu dah├« olamaz. ┼×imdiye kadar; ┬źSen bir ┼čeyden anlamazs─▒n!┬╗ deyip itip kak─▒lan kesimin en hakl─▒ taleplerini g├Ârmezden gelen idarecileri istemedi─čini, halk─▒m─▒z, sand─▒kta g├Âstermi┼čtir.

E─čitimde esas olan, i├žinin dolmas─▒ ve niteli─činin kaliteli olmas─▒d─▒r. As─▒l tart─▒┼čma bu olmal─▒.

E─čitimde genel olarak muhtev├ódaki mevcutlar; yeniden bir bir incelenmeli, m├╝fredat tekrar g├Âzden ge├žirilmeli, m├╝fred├ót─▒n b├╝nyesi hantall─▒ktan ve gereksiz bilgilerden ar─▒nd─▒r─▒lmal─▒d─▒r. Bug├╝nlerde hakikaten bu hususta g├╝zel ├žal─▒┼čmalar yap─▒l─▒yor. Bu gayretler artarak devam etmeli. Vas─▒fl─▒ nesiller yeti┼čtirilmeli, bilgi donan─▒m─▒ zaman─▒m─▒z─▒n gereklerine y├╝kseltilirken r├╗h├« donan─▒m asla ihmal edilmemelidir. Tarihimiz ve k├╝lt├╝rel de─čerlerimiz, gen├žlerimize sevdirilerek uygulamal─▒ olarak resim ve film gibi ara├žlardan da faydalan─▒larak mutlaka verilmelidir.

E─čitimin in┼č├óc─▒ kimli─činde, en ├Ânemli temel yap─▒ ta┼člar─▒ ├Â─čretmenlerimizdir. ├ľ─čretmenlerin yeti┼čtirilmesinde de ayn─▒ hususlar g├Âzetilmelidir. Zira insan yeti┼čtirmede ├Â─čretmenlerimizin g├Âsterdi─či fed├ók├órl─▒klar ├žok ├Ânemlidir. Gelece─čin in┼č├ós─▒ ├Â─čretmenlerin eliyle olacakt─▒r. Devlet yeni sistemle birlikte ├Â─čretmenlerin haklar─▒nda iyile┼čtirme de yapmal─▒d─▒r.

On be┼č milyonun ├╝zerinde ├Â─črenci say─▒s─▒na sahip ├╝lkemizde isteniyor ki e─čitim ve ├Â─čretimde her icraat; bilimin yol g├Âsterdi─či istikamette, mill├« ve d├╝nya ├žap─▒nda ge├žerli de─čerlerin ├Â─čretildi─či, problemi tespit eden ve ayn─▒ zamanda cevap ├╝reten, ┼čahs├« yeteneklerin ├╝retime d├Ân├╝┼čme yollar─▒n─▒n a├ž─▒ld─▒─č─▒ bir sistemle yerine getirilsin. Bu e─čitim sistemine; sa─čl─▒k, spor, giri┼čimcilik, ├ófet ┼čuuru, sivil savunma gibi art─▒lar da il├óve edilsin.

Ayn─▒ zamanda biz istiyoruz ki; genel ┬źahl├ók bilgisi┬╗ yahut ┬źortak r├╗h├« de─čerler┬╗ her t├╝rl├╝ e─čitim imk├ónlar─▒ kullan─▒larak ├Â─črencilere mutlaka yerle┼čtirilmelidir. ┼×imdilerde bu konu, ┬źde─čerler e─čitimi┬╗ ad─▒ alt─▒nda veriliyor. Bu ├žok sevindirici bir geli┼čmedir. Ancak bu ├žal─▒┼čman─▒n ivedilikle b├╝t├╝n yurt sath─▒na yayg─▒nla┼čt─▒r─▒lmas─▒na ├žal─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r. Bundan kimse korkmamal─▒d─▒r. Nas─▒l senelerdir yabanc─▒ dil gerekli g├Âr├╝l├╝p istense de istenmese de ├Â─črencilere ├Â─čretildiyse -hatt├ó bug├╝nlerde ikinci dil ├Â─čretilmesi de s├Âz konusudur- ayn─▒ ┼čekilde kendi de─čerlerimizin ve m├óneviy├ót─▒m─▒z─▒n ├Â─čretilmesi de elzemdir. Dil ├Â─črenmek g├╝zeldir, bir s├Âz├╝m├╝z yok. Ama bu nas─▒l mecbur├« tutuluyorsa kendi de─čerlerimizin neslimize aktar─▒lmas─▒ da bir mecburiyettir. Bug├╝ne kadar bu yap─▒lmad─▒─č─▒ i├žin, e─čitim ve ├Â─čretim kurumlar─▒nda hi├ž a─čza al─▒nmayacak ahl├ók├« s─▒k─▒nt─▒lar kol gezmektedir. Unutulmas─▒n ki milletlerin ┼čerefi ahl├óklar─▒d─▒r. Ahl├ókl─▒ bir millet varl─▒─č─▒n─▒ devam ettirebilir. Aksi h├╝srand─▒r.

Memleketimizde oldu─ču kadar b├╝t├╝n d├╝nyadaki gen├žlerin i├žinde bulundu─ču vahim durum, gelecek ad─▒na herkesin umudunu k─▒r─▒yor. Ancak bu hususta h├╝k├╗metleri abluka alt─▒nda tutan sivil toplum kurulu┼člar─▒ ve d─▒┼č kaynaklar─▒n destekledi─či baz─▒ dernek ve vak─▒flar─▒n bask─▒s─▒ da tart─▒┼čmay─▒ olumsuz etkiliyor. Herkes ├žocuklar─▒m─▒z ad─▒na ger├žekle┼čtirilecek her t├╝rl├╝ hay─▒rl─▒ ├žal─▒┼čman─▒n yan─▒nda olmal─▒d─▒r.

Milletleri ayakta tutacak en mukaddes ┼čey; ┬źortak de─čer┬╗, ┬źortak ┼čuur┬╗ ve ┬źortak vicdan┬╗d─▒r. Mill├« e─čitimin ┬źmill├«┬╗sinin i├žinde yer almas─▒ gereken temel unsurlarla nesiller ┼čekillenir. E─čer bu unsurlar─▒ bir kenara atarsan─▒z yahut da hafife al─▒rsan─▒z o zaman o toplumdaki herkes ┼čahs├« ya┼čayan, kendi kafas─▒na g├Âre tak─▒lan kalabal─▒klara d├Ân├╝┼čerek millet olma ┼čuurunu kaybeder. Bu ┼čuur okullarda kazan─▒ld─▒─č─▒ i├žin okullar─▒n k├╝lt├╝r ve kalite birikimi ├žok ├Ânemlidir.

E─čitim sistemlerinde; kanunlara ba─čl─▒ davran─▒┼č bi├žimleriyle, vicdana dayal─▒ davran─▒┼č bi├žimleri aras─▒nda ├želi┼čki olmamal─▒d─▒r. Bunu yapt─▒─č─▒n─▒z takdirde bug├╝n oldu─ču gibi, bir├žok dengesizlik ve olumsuzluk kendisini g├Âsterir. Toplum ahl├ók─▒ndaki ┬źortak vicdan k├╝lt├╝r├╝┬╗n├╝n, fertlerin ahl├ók├« ├Âzelliklerini sergilemede belli m├╝eyyideleri vard─▒r. Buna ┬źbask─▒┬╗ denemez; olsa olsa ┬źdengeli olmay─▒ te┼čvik┬╗ diye nitelendirilebilir. Yani toplumun genel ahl├ók─▒na ters d├╝┼čebilecek her t├╝rl├╝ a┼č─▒r─▒l─▒k reddedilebilir. Ahl├ók kaideleri, b├╝t├╝n nizam ve m├╝eyyidelerin ├Ân├╝ndedir ve do─črudan do─čruya ki┼čilerin vicdanlar─▒yla al├ókal─▒d─▒r. Bu ba─člamda ├Â─čretmen-veli, ├Â─črenci-├Â─čretmen m├╝nasebetleri ve ileti┼čimleri yeniden de─čerlendirilmelidir.

Daha iyi bir gelece─če do─čru hep birlikte el ele, y├╝rek y├╝re─če…