Çarpıtılan Bir Menkıbe

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

─░l├óhiyat├ž─▒ (!) Abd├╝laziz BAYINDIR, d├«nimizin k├Âkl├╝ hakikatlerini reddeden, s─▒k s─▒k u├ž g├Âr├╝┼čleriyle ekranlarda d├«n├« ├žeki┼čmelerle g├╝ndeme gelen bir ki┼či… Kendisinin doksanl─▒ y─▒llardan beri tasavvuf ve m├óneviyat yollar─▒na m├╗teriz ve muhalif oldu─ču da bilinmekte…

Yedi-sekiz ay kadar ├Ânce, kendi merkezlerinde videoya al─▒nan ve internete y├╝klenen bir programda, Abd├╝laziz BAYINDIR; Muhterem Osman N├╗ri TOPBA┼× HocaefendiÔÇÖnin Bir Testi Su adl─▒ kitab─▒nda yer alan ┼×├óh-─▒ Nak┼čibend HazretleriÔÇÖnin bir menk─▒besi ├╝zerine ┼×├óh-─▒ Nak┼čibend, Hazret-i Mevl├ón├ó ve Said Nurs├« HazretleriÔÇÖne kadar uzanan sata┼čmalarda bulunuyor.

─░ktibas edilip tenkit edilen c├╝mleler ┼čunlar:

┼×├óh-─▒ Nak┼čibend anlat─▒yor:

ÔÇťBundan sonra (├ťst├ód─▒m Emir K├╝l├ól Hazretleri) bana kendi k├Âpeklerine sad├ókatle, sayg─▒ ile bakmam─▒ ve onlardan yard─▒m istememi emretti. ┼×├Âyle buyurdu:

┬źÔÇôO k├Âpeklerden birinin hizmetini yaparken, b├╝y├╝k bir sa├ódet duyacaks─▒n.┬╗ÔÇŁ

Yine o g├╝nlerden biri idi. (…) Yolda ├Âyle bir hayvan g├Ârd├╝m ki, (…) m├ónev├« bir hazza dalm─▒┼čt─▒. Bana ondan b├╝y├╝k bir vecd h├óli geldi ve kendi kendime ┼č├Âyle dedim:

ÔÇťÔÇôBundan ┼čefaat isteyeyim. ┼×u anda bu m├╝b├órek hayvan ┼čefaat makam─▒ndad─▒r.ÔÇŁ (el-Had├óikuÔÇÖl-Verdiyye, 545-547)

Bay─▒nd─▒r; burada hayvandan yard─▒m isteme, mahl├╗k─üt─▒n ┼čefaati noktalar─▒n─▒ ├Âne ├ž─▒kararak tenkitler ileri s├╝rmektedir.

Mevzuyu ba─čl─▒ oldu─ču noktadan koparmak, ┼×├óh-─▒ Nak┼čibend HazretleriÔÇÖnin s├Âzlerinin yanl─▒┼č anla┼č─▒lmas─▒na zemin olu┼čturmaktad─▒r. Mevzunun irtibat noktas─▒; ┬źhi├žlik┬╗tir. ┬źHizmet ve tev├ózu┬╗ yoluyla hi├žlik t├óliminin yap─▒lmas─▒d─▒r. All├óhÔÇÖ─▒n r─▒z├ós─▒na giden yolun ├žok k├╝├ž├╝k bir ┼čeyde de olabilece─činin idr├ók edilmesi ve benlik engelinin bertaraf edilmesidir.

Tasavvuf tarihinde bunun bir├žok mis├óli vard─▒r. Kad─▒ ve m├╝derris seviyesinde insanlar─▒n; m├╝r┼čidlerinin emriyle, tuvalet temizlemesi, ci─čer satmas─▒ vb. t├ólimler, tasavvuf├« ir┼čad metotlar─▒ i├žindedir.

Bay─▒nd─▒r videoda;

ÔÇťHi├ž insan k├Âpe─čin hizmetini yapar m─▒?ÔÇŁ demektedir. Bu su├óli, soran─▒n g├Ân├╝l d├╝nyas─▒na havale etmekten ba┼čka ├žare yoktur. Veteriner, seyis vb. bir├žok vazife bir tarafa, u EfendimizÔÇÖin; mahl├╗k─üta ┼čefkat telkinleri, Eb├╗ H├╝reyre t gibi z├ótlar─▒n mahl├╗k─üta ┼čefkat ve merhametlerini anlamayan bir g├Ânle ne s├Âylenebilir?

┼×├óh-─▒ Nak┼čibend de; m├óneviyat yolunda eri┼čti─či h├ólleri, m├╝tev├óz─▒├óne ┼čekilde hizmete bor├žlu oldu─čunu ifade etmektedir. Yoksa mevzu; hayvanlardan istimd├ód edilebilece─či, onlardan ┼čefaat aranaca─č─▒ de─čildir.

Orada ├╝st├ód─▒n─▒n emrine ittib├ó etmek, benli─čini yenmek ve tev├ózu ile All├óhÔÇÖ─▒n yaratt─▒─č─▒ mahl├╗k─üta ┼čefkat nazar─▒yla bakmakla ald─▒─č─▒ mesafeyi, kendisini takip eden talebelerine ├Ârnek almalar─▒ i├žin aktarmaktad─▒r.

Benim bir kar─▒ncaya ulu nazar─▒m vard─▒r!

diyen ve sar─▒ ├ži├žekle sohbet eden Y├╗nus Emre Hazretleri de ayn─▒ hakikati seslendirmektedir.

Kar─▒nca vadisinden ge├žerken, durup kar─▒nca reisiyle konu┼čan, onun;

ÔÇťS├╝leyman ve ordusu sizi fark etmez bile!ÔÇŁ ┼čeklindeki g├Ândermesine tebess├╝m eden ve tev├ózu ile All├óhÔÇÖa du├ó eden Hazret-i S├╝leyman da bu hakikatin bir ┼čahididir. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde yer alan bu k─▒ssa medeniyetimizde ve edebiyat─▒m─▒zda da ┬źS├╝leyman ve Kar─▒nca┬╗ ┼čeklinde mazmunla┼čm─▒┼čt─▒r.

Yine bir ba┼čka S├╝leymanÔÇÖ─▒n, Kanun├«ÔÇÖnin; meyve a─ča├žlar─▒na zarar veren kar─▒ncalar─▒ telef i├žin fetv├ó alamamas─▒ h├ódisesi, manzum bir n├╝kte olarak me┼čhurdur.

Anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere bu tecr├╝beler ve k─▒ssalardaki mahl├╗kat; insandaki yarat─▒lm─▒┼ča muhabbet, onlar─▒ hor ve hakir g├Ârmemek bak─▒m─▒ndan bir remizdir.

Yine bir k├Âpe─čin kar┼č─▒s─▒nda;

ÔÇťHangimizin daha hay─▒rl─▒ oldu─ču yar─▒n mah┼čerde belli olacak.ÔÇŁ diyebilen bir Hak dostunun g├Ân├╝l d├╝nyas─▒n─▒, bu seviyeye sahip olamayan insanlar anlamayabilir.

Fakat bu anlay─▒┼č da KurÔÇÖ├ón├«dir. ├ç├╝nk├╝ KurÔÇÖ├ón, T├«n S├╗resiÔÇÖnde; insan─▒n ┬źahsen-i takv├«m┬╗den ┬źesfel-i s├ófil├«n┬╗e yuvarland─▒─č─▒n─▒ ve bu ├ók─▒betten ancak, ├«m├ón edip s├ólih ameller i┼čleyenlerin kurtulabilece─čini bildirir. Bu ├«m├ón─▒n makbul, bu ib├ódetlerin h├ólis olup olmad─▒─č─▒ da ├óhirette belli olacakt─▒r.

Yine ilmiyle ├ómil olmayan, okudu─ču ve okuttu─ču kitaplar─▒n m├óneviyat─▒ndan mahrum ├ólimler de Cuma S├╗resiÔÇÖnde; ┬źs─▒rt─▒nda kitaplar y├╝kl├╝ merkepler┬╗e benzetilmi┼čtir. Yine hid├óyetten ka├žan m├╝┼črikler, aslandan ka├žan merkeplere benzetilir.

Yani mahl├╗kat; insanlar i├žin bir misal ve m├«zand─▒r.

├éyet ve hadislerde g├Âr├╝r├╝z:

M├╝ÔÇÖmin, hizmetiyle ve nez├óhetiyle ar─▒ gibidir. Yapra─č─▒n─▒ d├Âkmeyen bereketli hurma a─čac─▒ gibidir. Mus├«betler kar┼č─▒s─▒nda boynunu b├╝kmesi, ba┼čak gibidir. G├╝zel kokulu portakal gibidir. Tatl─▒ hurma gibidir.

K├ófir ise ├ž├╝r├╝k yap─▒s─▒yla ├Âr├╝mcek gibidir. E─čilmeyen ve k─▒r─▒lan ├žam a─čac─▒ gibidir. Eb├╗ Cehil karpuzu gibidir.

─░nsanlar─▒n ahl├ók├« vas─▒flar─▒n─▒ anlamakta da hayvanlar m├╝him bir misaldir. (Bu hususta Mevl├ón├óÔÇÖdan misallerle bir makale i├žin bkz. Osman N├╗ri TOPBA┼×, S─▒r ve Hikmet ─░ncileri 1, s. 119)

HAYVANLARIN Z─░KR─░ ─░┼×─░T─░LEB─░L─░R M─░?

Canl─▒ ve cans─▒z her varl─▒─č─▒n Allah Te├ól├óÔÇÖy─▒ tesbih ettikleri, OÔÇÖna secde ettikleri ├óyet-i ker├«melerde bildirilmi┼čtir. Sadece bir misal:

ÔÇťG├Âklerde ve yerde bulunanlarla dizi dizi ku┼člar─▒n All├óhÔÇÖ─▒ tesbih ettiklerini g├Ârmez misin? Her biri kendi du├ós─▒n─▒ ve tesbihini (├Â─črenmi┼č) bilmi┼čtir. Allah, onlar─▒n yapmakta olduklar─▒n─▒ hakk─▒yla bilir.ÔÇŁ (en-N├╗r, 41)

Mahl├╗k─üt─▒n insanlara du├ó ettiklerinin bir mis├ólini ise ┼ču had├«s-i ┼čerifte g├Ârmekteyiz:

ÔÇť┼×├╝phesiz ki Allah, melekleri, g├Âk ve yer ehli, hatt├ó yuvas─▒ndaki kar─▒nca ve bal─▒klar bile insanlara hayr─▒ ├Â─čretenlere du├ó ederler.ÔÇŁ (Tirmiz├«, ─░lim, 19)

Hazret-i D├óvud ile da─člar─▒n zikretti─či, ku┼člar ve r├╝zg├órlar─▒n ise Hazret-i S├╝leymanÔÇÖ─▒n hizmetinde olduklar─▒ KurÔÇÖ├ónÔÇÖda ifade edilen hakikatlerdir.

S├ólih uÔÇÖin devesi, Uzeyr uÔÇÖ─▒n merkebi, Musa uÔÇÖ─▒n kestirdi─či s─▒─č─▒r da; ├╝zerlerinde m├╗cize tahakkuk etmi┼č mahl├╗k─üta di─čer misallerdir. Yine Ash├ób-─▒ KehfÔÇÖin k├Âpe─či, KurÔÇÖ├ón├« bir ifade bulmu┼č, insanlar─▒n mazhar oldu─ču 309 senelik uyutulma hakikati onun i├žin de ger├žekle┼čmi┼čtir. Ebrehe ordusundaki filin, K├óbe y├Ân├╝ne gitmemesi, bu ordunun Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n g├Ânderdi─či b├Âl├╝k b├Âl├╝k ku┼člar taraf─▒ndan hezimete u─črat─▒lmas─▒ da mal├╗mdur.

Peygamber EfendimizÔÇÖin devesi hicrette mescidin yap─▒laca─č─▒ yere oturmu┼č ve Hudeybiye yolunda ilerlemeyip duraklam─▒┼č ve Peygamberimiz bu durumu; ÔÇťOnu Allah durdurmu┼čtur.ÔÇŁ diye ifade etmi┼čtir.

Demek ki cem├ódat, hayvanat demeden b├╝t├╝n varl─▒kta il├óh├« tecell├«ler ya┼čanabilir. Fakat insanlar bunlar─▒ i┼čitebilir, g├Ârebilir mi? Bununla al├ókal─▒ da elimizde riv├óyetler ├žoktur:

Sah├óbeden Abdullah bin MesÔÇÖ├╗d t, suffedeki nebev├« terbiye neticesinde lokmalar─▒n tesbihini i┼čitir h├óle geldiklerini ifade etmi┼čtir. (Bkz. Buh├ór├«, Men├ók─▒b, 25)

Bir ba┼čka sah├ób├«, ├ťseyd bin Hudayr t til├óvet etti─či KurÔÇÖ├ón vesilesiyle bulut ┼čeklinde inen sek├«netten, at─▒n─▒n tesir al─▒┼č─▒n─▒ bir ba┼čka sahih hadiste anlat─▒r.

Dolay─▒s─▒yla, m├óneviyat yolunda mesafe kat eden ┼×├óh-─▒ Nak┼čibendÔÇÖin de, mahl├╗k─üt─▒n zikir ve tesbihini i┼čitmi┼č olmas─▒nda taacc├╝p edilecek bir ┼čey yoktur!

YARDIM ─░STEMEK

Elbette bir m├╝ÔÇÖmin sadece AllahÔÇÖtan yard─▒m ister. Bu mutlak m├ón├ódad─▒r.

Fakat vesilelere sar─▒lmak, vesileden yard─▒m istemek de─čildir. Doktora giden ki┼či, All├óhÔÇÖ─▒ b─▒rak─▒p da kuldan ┼čif├ó istemez. Yine ├žal─▒┼č─▒p r─▒zk─▒n─▒ kazanmaya ├žal─▒┼čan, neticede ge├žimi i├žin insanlardan yard─▒m isteyen ki┼či de, All├óhÔÇÖ─▒ b─▒rak─▒p r─▒zk─▒ kullardan istemekle su├žlanamaz.

├ľnemli olan All├óhÔÇÖ─▒n F├óil-i Mutlak oldu─čunu unutmamakt─▒r. ┼×irk ko┼čmamakt─▒r. Neticeyi AllahÔÇÖtan beklemek, fakat gayret etmektir.

Bu menk─▒bedeki ┬źyard─▒m isteme┬╗ ifadesi de vas─▒ta m├ón├ós─▒ndad─▒r. Cen├ób-─▒ HakÔÇÖtan yard─▒m istemeye bir f─▒rsat ve zemin olu┼čmas─▒ m├ón├ós─▒ndad─▒r.

Nitekim;

ÔÇťSab─▒r ve namazla yard─▒m isteyiniz.ÔÇŁ emri, F├ótihaÔÇÖdaki ile ayn─▒ kelime ile beraber ├óyet-i ker├«melerde ge├žmektedir. (el-Bakara, 45, 153) Bunlar yani namaz ve sab─▒r (tefsirlerde oru├ž) ├Âz├╝ itibar─▒yla ameldir ve ┼čahs─▒n kendisine aittir. Yani ki┼či, kendisinden s├ód─▒r olan bir amelden yard─▒m istemektedir, onun vas─▒tas─▒yla AllahÔÇÖtan yard─▒m istemektedir.

Tasavvufta ┬źisti─č├óse, isti├óne, tevess├╝l, teberr├╝k┬╗ gibi ba┼čl─▒klar alt─▒nda ele al─▒nan bu hususun da bir├žok delilleri vard─▒r.

Sahih oldu─ču bilinen bir had├«s-i ┼čerifte, ├Âmr├╝ k├Ât├╝l├╝klerle ge├žmi┼č bir insan─▒n, bir k├Âpe─če su vermekle cennetlik oldu─ču ifade olunur. (Buh├ór├«, ┼×├╝rb, 9; M├╝slim, Sel├óm, 153)

Neticede bir k├Âpe─če g├Âsterilen merhamet vesilesiyle, o hayvanca─č─▒z─▒n, H├ól─▒kÔÇÖ─▒na, Rezz├ókÔÇÖ─▒na i├žten bir yalvar─▒┼č─▒, g├╝nahk├ór bir insan─▒n nec├ót─▒na vesile olabilir.

Yani asl─▒nda, yard─▒m AllahÔÇÖtan istenmektedir. Fakat buna hi├žlik duygular─▒yla k├Âpeklerin bak─▒m─▒n─▒ ├╝stlenmek ┼čeklindeki ┬źs├ólih amel┬╗ vas─▒ta k─▒l─▒nmaktad─▒r. Cen├ób-─▒ Hak ├žok merhametli olup, merhamet edenleri sever. Kibriy├ó s─▒fat─▒ Z├ót─▒na mahsus olup, kibirlenenleri sevmez, dolay─▒s─▒yla m├╝tev├óz─▒ kullar─▒n─▒ sever ve onlara merhamet eder. Onlar─▒, ┼čefkat ve merhametli davran─▒┼člar─▒ vesilesiyle affeder.

Amelle ┼čefaat, g├╝n├╝m├╝z selef├«lerinin dah├« reddedemedi─či bir husustur. ├ç├╝nk├╝, hadiste anlat─▒lan ma─čarada kalan ├╝├ž ki┼činin amelleriyle tevess├╝l ederek kurtulmalar─▒ / ash├ób-─▒ rak├«m gibi bir├žok sahih delili vard─▒r. (Buh├ór├«, B├╝y├╗` 98; M├╝slim, Zikir 100)

┼×EFAAT NE DEMEK?

Videoda Bay─▒nd─▒r;

ÔÇť┼×efaat edecek varl─▒─č─▒n, ┼čefaat i├žin ba┼čvurdu─ču varl─▒ktan daha kuvvetli olmas─▒ gerekti─čiÔÇŁ gibi anla┼č─▒lmaz bir s├Âz sarf etmektedir. Yani k├Âpek, ┼čefaat edebilmek i├žin AllahÔÇÖtan daha g├╝├žl├╝ olmal─▒ym─▒┼č!

Bu tuhaf ifade, Bay─▒nd─▒rÔÇÖ─▒n ┼čefaati ba┼čka ┼čeylerle kar─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒ akla getirmektedir. Daha evvel, bu ki┼činin;

ÔÇťKullar─▒n kiminle evlenece─čini Cen├ób-─▒ Hak bilir mi?ÔÇŁ su├ólinin cevab─▒nda da ten├ókuzlara d├╝┼čt├╝─č├╝; kader, ilm-i il├óh├« ve kudret-i il├óhiyye hususlar─▒nda da kafa kar─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ ya┼čad─▒─č─▒ ve anlat─▒m g├╝├žl├╝─č├╝ ├žekti─či kamuoyunun mal├╗mudur.

┼×efaat; arac─▒l─▒k etmek, yani h├╝k├╝m sahibinden ricac─▒ olmakt─▒r. ┼×efaat i├žin ba┼čvurdu─ču makam nezdinde, ┼čefaat├žinin bir hat─▒r─▒, bir sevgisi bulunur. Fakat bu hat─▒r, kuvvet de─čildir. Hele h├╝k├╝m sahibinin ├╝zerinde bir kuvvet hi├ž de─čildir.

┼×efaatin ne oldu─čunun anla┼č─▒lmas─▒ i├žin, d├╝nyadan ve insanlar aras─▒ndan bir misal verelim:

Kurey┼čli asil bir kad─▒n, h─▒rs─▒zl─▒k yapm─▒┼č ve ┼čerÔÇś├« cezaya ├žarpt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒. Bu cezan─▒n tatbik edilmemesi i├žin, birileri PeygamberimizÔÇÖe ├ťs├óme bin Zeyd -rad─▒yall├óhu anh├╝m├ó-ÔÇÖy─▒ g├Ânderdiler. ├ç├╝nk├╝ PeygamberimizÔÇÖin ├ťs├óme ve babas─▒n─▒ ├žok sevdi─čini biliyorlard─▒. Hul├ósa edersek, Peygamberimiz, bu arac─▒l─▒─ča ├žok k─▒zd─▒ ve;

ÔÇťÔÇôAll├óhÔÇÖ─▒n koydu─ču cezalardan birinin tatbik edilmemesi i├žin arac─▒l─▒k m─▒ yap─▒yorsun?!.ÔÇŁ dedi.

Yani ┼čefaat├ži olan ├ťs├óme -rad─▒yall├óhu anh-, h├ó┼č├ó EfendimizÔÇÖden kuvvetli, g├╝├žl├╝, OÔÇÖna s├Âz ge├žirecek bir konumda de─čildi. Sadece OÔÇÖnun nezdindeki hat─▒r ve sevgisini kullanarak ricac─▒ olmaktayd─▒. Neticede Efendimiz de bu arac─▒l─▒─č─▒, bu ┼čefaati reddetti. Cezay─▒ uygulad─▒. (Buh├ór├«, Meg├óz├«, 53; Nes├ó├«, KatÔÇśuÔÇÖs-S├órik, 6, VIII, 72-74)

KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde mah┼čerdeki ┼čefaati, All├óhÔÇÖ─▒n me┼č├«etine ba─člayan ├žok say─▒da ├óyet-i ker├«me vard─▒r.

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒ b─▒rak─▒p da tapt─▒klar─▒ putlar, ┼čefaat edemezler. Ancak bilerek hakka ┼čahitlik edenler bunun d─▒┼č─▒ndad─▒r.ÔÇŁ (ez-Zuhruf, 86)

Ge├žti─čimiz say─▒da Hak Terazisi -2- ba┼čl─▒kl─▒ yaz─▒da bu hususta tafsil├ótl─▒ bilgi verilmi┼čtir.

EVLİYÂ TÂRİZİ

Programda AÔÇśr├óf S├╗resi 3. ├óyet-i ker├«me de okunmu┼čtur:

ÔÇťRabbinizÔÇÖden size indirilene (KurÔÇÖ├ónÔÇÖa) uyun. OÔÇÖnu b─▒rak─▒p da ba┼čka dostlar─▒n pe┼člerinden gitmeyin…ÔÇŁ

Burada ┬źba┼čka dostlar┬╗─▒n, tasavvuftaki evliy├ólar oldu─ču ┼čeklinde 180 derecelik bir ├žarp─▒tma yap─▒lmaktad─▒r.

H├ólbuki buradaki dostlar─▒n m├ón├ós─▒ m├╝fessirler taraf─▒ndan; AllahÔÇÖtan gayr─▒ ib├ódet edilen ve All├óhÔÇÖ─▒n emirlerine ra─čmen, itaat edilen putlar, ┼čeytanlar, cinler, k├óhinler olarak tefsir edilmi┼čtir. (Taber├«, ─░bn-i Kes├«r, Begav├« vb.)

Bu ├óyeti mutlak olarak anlamaya ├žal─▒┼čmak, yani AllahÔÇÖtan ba┼čka hi├žbir dost edinmemek; herhangi bir arkada┼čl─▒─č─▒ bile haram h├óle getirir. Kastedilenin KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnetÔÇÖe z─▒t ve ayk─▒r─▒ dostluklar ve ittib├ólar oldu─ču a├ž─▒kt─▒r.

Yard─▒m isteme hususunda oldu─ču gibi, dost edinme noktas─▒nda da ├Âl├ž├╝; bu dostlu─čun, bu ittib├ó─▒n All├óhÔÇÖ─▒n emri ve izni d├óhilinde, mutlak h├ókimin O oldu─ču idr├óki i├žinde kalmas─▒d─▒r.

Neticede;

Abd├╝laziz BAYINDIR da, kendisine kulak verenlerin dostudur. Ak├«de ve ib├ódet hayat─▒n─▒, onun anlatt─▒─č─▒ ┼čekilde ┼čekillendirenler, ona t├ób├« olmaktad─▒rlar. Bu ├óyet, sadece takv├ó ├╝zerine ya┼čayan bir m├╝r┼čide ba─člananlar─▒ de─čil, herkesi al├ókadar etmektedir! KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnet; ehl-i tasavvuf olsun veya olmas─▒n her m├╝ÔÇÖmin i├žin, herkes i├žin m├«yard─▒r.

Bu hususlarda tafsil├ótl─▒ mal├╗mat i├žin muhterem m├╝ellif Osman N├╗ri TOPBA┼× HocaefendiÔÇÖnin ┬ź─░slamÔÇÖdan ─░hs├óna Tasavvuf┬╗ vb. eserlerine m├╝racaat edilebilir.

HULÂSA EDERSEK;

┼×├óh-─▒ Nak┼čibend Hazretleri il├óh├« tecell├«ler ve kudret ak─▒┼člar─▒n─▒ m├╝┼č├óhededen il├óh├« takdir kadar nasiplenmi┼č bir Hak dostudur. Emir K├╝l├ól Hazretleri; talebesi Bah├ó├╝ddin Nak┼čibend HazretleriÔÇÖnin, k├╝├ž├╝k g├Âr├╝len hayvanlarda bir tecell├«yi seyretmesini arzu etmi┼čtir. Bu h├órika tecell├« kar┼č─▒s─▒nda ┼×├óh-─▒ Nak┼čibend Hazretleri bir vecd ve isti─črak h├óli ya┼čam─▒┼čt─▒r. Hayvandaki bu kurbiyet h├ólini m├╝┼č├óhede etmi┼č, bu tecell├« onu kendi acziyetine sevk etmi┼č, hayranl─▒─č─▒n─▒ ifade etmi┼čtir. Bu mahviyet h├ólindeki hizmetiyle, yani bu s├ólih amelleriyle AllahÔÇÖtan yard─▒m istemi┼č ve birtak─▒m tecell├«lere n├óil olmu┼čtur.

Bu esnada, ker├ómet kab├«linden olmak ├╝zere; bu mahl├╗k─üt─▒n zikrine ve Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa niyazlar─▒na ┼čahit olmu┼č, bu h├óli; mahviyet i├žinde, hi├žli─čin zirvesinde Rabbine yalvarmaya bir vesile addetmi┼čtir.

Bu k─▒ssa el-Had├óikuÔÇÖl-Verdiyye adl─▒ Nak┼čibend├« yolunun menk─▒belerini c├ómi eserde yer ald─▒─č─▒ gibi, Necip Faz─▒l merhumun sadele┼čtirdi─či, Safiyy├╝ddin HazretleriÔÇÖnin Re┼čahat adl─▒ eserinde de bulunmaktad─▒r.

Muhterem Osman N├╗ri TOPBA┼× HocaefendiÔÇÖnin, tasavvufta ┼čerÔÇś├« istikamete ri├óyet etmeye g├Âsterdi─či ihtimam, herkesin mal├╗mudur.

Muhterem m├╝ellif; ba┼čta Fahr-i K├óin├ót Efendimiz olmak ├╝zere, ashab ve evliy├óullah hazer├ót─▒n─▒n hayatlar─▒ndan, mahl├╗k─üta ┼čefkat ile muamele misallerine sohbetlerinde ve eserlerinde ├žok yer vermekte b├Âylece talebe ve sevenlerine; ┬źH├ól─▒kÔÇÖ─▒n ┼čefkat nazar─▒yla mahl├╗k─üta bak─▒┼č┬╗ hissiy├ót─▒n─▒ a┼č─▒lamaya b├╝y├╝k ehemmiyet atfetmektedir.

B├Âylece ─░sl├óm ├ólemine y├Âneltilen ┼čiddet iftiralar─▒n─▒ da, bu rahmet ve merhamet mesajlar─▒yla reddetmeye b├╝y├╝k gayret sarf etmektedir. Yani; kedi, k├Âpek veya kar─▒ncadan bahsederken as─▒l mesaj insanad─▒r. Zarif, n├ózik bir kalbin, rakik bir g├Ânl├╝n ehemmiyetinin ortaya konmas─▒na dairdir.

Bu hususta Y├╝zak─▒ Yay─▒nlar─▒ndan ne┼čredilen ┬źBizim Medeniyetimiz┬╗ adl─▒ eserde, mahl├╗k─üta ┼čefkatin bir├žok mis├óli cem edilmi┼čtir.

Sadece tasavvufa de─čil, f─▒k─▒h birikimine, mezheplere, hadislere ve i├žtihatlara, hemen hemen b├╝t├╝n ─░sl├óm├« m├«r├ósa dil uzatan Abd├╝laziz BAYINDIRÔÇÖ─▒, insaf ve izÔÇś├óna davet etmek bizim vazifemiz.

Bu talihsiz beyanlar─▒ndan r├╝c├╗ edip, ad─▒n─▒ and─▒─č─▒ z├ótlardan ├Âz├╝r dilemesi de, bir m├╝ÔÇÖmin olarak onun boynunun borcudur.