HaitiÔÇÖden Ey├╝pÔÇÖe
BİR HİDÂYET HİKÂYESİ

├ľmer Sami HIDIR – Nurullah Ya┼čar KELE┼×

M├ťL├éKAT

Obed Davud, Haitili bir karde┼čimiz. Hid├óyete erme hik├óyesi ve ├╝lkesinin m├óz├«sine dair anlatt─▒klar─▒; g├Ân├╝l ufuklar─▒m─▒z─▒, Amerika k─▒tas─▒n─▒n dibindeki bu adaya kadar geni┼čletiyor. Frans─▒zca konu┼čan Davud Karde┼čimizle, de─čerli Nurullah Ya┼čar KELE┼× Beyin terc├╝mesi vas─▒tas─▒yla hasbih├ól ettik.

Y├ťZAKI: Sizi tan─▒yabilir miyiz? Buraya geli┼činiz, yani ─░sl├ómla m├╝┼čerref olu┼čunuz nas─▒l oldu?

Obed Davud: Bir rahip olan babam bana iki isim vermi┼č. Biri ─░br├ón├«ce bir kelime olarak Obed di─čeri de Davud PeygamberÔÇÖin ad─▒: David. ─░kisi de Kit├ób-─▒ MukaddesÔÇÖte ge├žti─či i├žin koymu┼č. Obed de kul, hizmet├ži demek. ┬źAbdullah┬╗ kelimesine benziyor.

─░sl├ómÔÇÖa ilgim, ├Ânce onu ara┼čt─▒rmakla ba┼člad─▒. 2015ÔÇÖte medyada ─░sl├ómÔÇÖla ilgili haberler ge├žiyordu. ─░sl├óm, HaitiÔÇÖde ┬źter├Ârist bir organizasyon┬╗ olarak nitelendiriliyordu. ┬ź─░sl├óm┬╗ ve ┬źm├╝sl├╝man┬╗ denince insanlarda bir korku meydana geliyordu.

Y├ťZAKI: ─░sl├ómofobi yani!

Obed Davud: Evet. Haberlerde m├╝sl├╝manlar─▒n hi├žbir sebep olmaks─▒z─▒n insanlar─▒ ├Âld├╝rd├╝─č├╝ s├Âyleniyordu. Ben de ara┼čt─▒rmaya ba┼člad─▒m; ┬ź─░sl├óm nedir?┬╗ diye. ─░nternette bulabildi─čim kaynaklara bak─▒yordum.

Ara┼čt─▒rmalar─▒mda Osman Nuri TOPBA┼×ÔÇÖ─▒n Frans─▒zcaya terc├╝me edilmi┼č bir kitab─▒na rastlad─▒m: ┬źMuhabbetteki S─▒r┬╗ kitab─▒na. Tabi├« kitab─▒ tamamen okudum. Okuduktan sonra ─░sl├ómÔÇÖ─▒n anlat─▒lanlardan ├žok farkl─▒, ter├Âr organizasyonuyla hi├žbir al├ókas─▒ olmayan ger├žek bir din oldu─čunu g├Ârd├╝m.

O kitapta ─░sl├ómÔÇÖ─▒n insan hayat─▒na sayg─▒s─▒n─▒ okudum. Sevgi-sayg─▒ ├žer├ževesinde b├╝t├╝n insanlar─▒n muhabbetle, karde┼č├že ya┼čamas─▒na ─░sl├ómÔÇÖ─▒n b├╝y├╝k de─čer verdi─čini g├Ârd├╝m.

Bilhassa ┼ču dikkatimi ├žekti: ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kayna─č─▒nda yani KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde; ┬źBir insan─▒n ├Âld├╝r├╝lmesi, b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒n ├Âld├╝r├╝lmesine, bir insan─▒n ya┼čat─▒lmas─▒ da b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒n ihy├ó edilmesine┬╗ e┼č tutuluyordu.

─░sl├ómÔÇÖa at─▒lan iftiralardan biri de kad─▒nlarla al├ókal─▒yd─▒.

Medyay─▒ takip ederken, ├Âzellikle FransaÔÇÖdaki ─▒rk├ž─▒ partinin yay─▒nlar─▒nda; ┬ź─░sl├ómÔÇÖ─▒n kad─▒nlar─▒ d─▒┼člad─▒─č─▒┬╗ su├žlamas─▒ yer al─▒yordu. Onu da ara┼čt─▒rd─▒m.

Yay─▒nlarda, ─░sl├ómÔÇÖ─▒ su├žlayanlar oldu─ču gibi, onu m├╝dafaa edenler de var.

Onlardan biri de ┬źTar─▒k RAMAZAN┬╗ idi. Bu ki┼či OxfordÔÇÖda felsefe hocas─▒. FransaÔÇÖda b├╝y├╝m├╝┼č fakat M─▒s─▒r as─▒ll─▒. Hasan el-Benn├óÔÇÖn─▒n torunlar─▒ndan. O; fikirlerinde, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kad─▒n─▒ y├╝celtti─čini savunuyordu.

Ara┼čt─▒rmam─▒ derinle┼čtirdi─čimde Osman EfendiÔÇÖnin ┬źMuhabbetteki S─▒r┬╗ kitab─▒nda kad─▒nlarla ilgili bir b├Âl├╝m dikkatimi ├žekti. O kitapta ├Âzellikle anlat─▒yor:

Kad─▒n─▒n as─▒l d─▒┼članmas─▒ ve ┼čiddete maruz kalmas─▒ Peygamber EfendimizÔÇÖden ├Ânceki c├óhiliyye devrinde ya┼čan─▒yordu. Daha sonra Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n Peygamber EfendimizÔÇÖi g├Ândermesiyle, bu kad─▒nlara da rahmet oluyor ve haklar─▒n─▒ al─▒yorlar. Oradaki ┼ču had├«s-i ┼čerif de g├Ân├╝l d├╝nyam─▒ ok┼čad─▒:

ÔÇťCennet annelerin ayaklar─▒ alt─▒ndad─▒r.ÔÇŁ

─░sl├ómÔÇÖda kad─▒na, olmas─▒ gereken haklar veriliyor. Bunun yan─▒nda kad─▒nlar, tesett├╝r vb. h├╝k├╝mlerle; istismardan, k├Ât├╝ niyetli muamelelerden muhafaza ediliyor. Bu emirlerin maksad─▒; kad─▒nlar─▒n de─čerini d├╝┼č├╝rmek de─čil, bil├ókis onlar─▒n k─▒ymetlerini muhafaza ve himaye etmek.

─░ki ┼čeker misali vard─▒r:

ÔÇťBirisi ambal├ójl─▒ di─čeri ambal├ójs─▒z. ─░kisi de yere d├╝┼č├╝yor. Size ikram ediliyor. Hangisini se├žersiniz?ÔÇŁ diye. Yani oradaki temsilde de, yere d├╝┼čen ┼čekerler d├╝nyadaki kad─▒nlar gibi. O korunakl─▒ olan; te┼čhir edilmeyen, korunma alt─▒na al─▒nan kad─▒nlar, ─░sl├óm kad─▒n─▒n─▒ temsil ediyor. Daha de─čerli oluyor. Di─čerleri de, herkese te┼čhir edilen kad─▒nlar gibi.

Yine o eserde; ┬źHan─▒m─▒na iyi davranan erke─čin ├╝mmetin en hay─▒rl─▒lar─▒┬╗ oldu─ču anlat─▒l─▒yor. Yani en iyi insanlar, en iyi erkekler olarak bildiriliyor onlar. Ger├žek ─░sl├ómÔÇÖda hakikatin, medyada yans─▒t─▒lanlar─▒n aksine ├žok farkl─▒ oldu─čunu g├Ârd├╝m.

Sadece benim han─▒m─▒m de─čil ├ževremdeki han─▒mlar─▒n ─░sl├ómÔÇÖa kar┼č─▒ olan so─čukluklar─▒ bundan dolay─▒ idi. Daha sonra han─▒m─▒ma bu b├Âl├╝m├╝ okuttum.

Ondan sonra; ┬źNas─▒l m├╝sl├╝man olabilirim?┬╗ diye ara┼čt─▒rmaya ba┼člad─▒m. Yani m├╝sl├╝man olmak basit; bir imam huz├╗runda kelime-i ┼čah├ódeti getirirsiniz ve m├╝sl├╝man olursunuz. ├ľyleyse bir cami bulmal─▒yd─▒m. Caminin ne oldu─čunu bilmiyordum o zamana kadar! Bir cami tarif ettiler. Bana tarif edilen cami, oturdu─čum yere 300 kilometre uzakl─▒kta ba┼čkent Port au PrinceÔÇÖteydi. Oraya gittim. Orada aslen Kanadal─▒ olup, HaitiÔÇÖye gidip gelen bir imam vard─▒. Caminin ad─▒ da F├ótiha CamiiÔÇÖydi. Elhamd├╝lill├óh 2015 RamazanÔÇÖ─▒ndan sonra orada ┼čah├ódet getirdim. Kendi ┼čehrime d├Ând├╝kten sonra; ┬źdaha yak─▒n bir cami bulabilir miyim?┬╗ diye ara┼čt─▒rd─▒m. T├╝rkiye Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒ÔÇÖn─▒n yapt─▒rd─▒─č─▒ bir caminin, bana 50 kilometre uzakta oldu─čunu tespit ettim. Cuma namazlar─▒na oraya gitmeye ba┼člad─▒m.

 

Orada, yani bulundu─čum muhitte; etraf─▒mdaki m├╝sl├╝manlara bakt─▒m ki, ilim yok. Cami cemaati d├óhil, kimsenin k├Âkl├╝ bir ilmi yok. Haiti neredeyse tamamen h─▒ristiyan oldu─ču i├žin, herhangi bir tebli─čde bulunabilmek i├žin ger├žekten d├«ni ├žok iyi bilmek l├óz─▒m.

Y├ťZAKI: ─░stanbulÔÇÖa bu sebeple geldiniz. De─čil mi?

Obed Davud: Evet. ─░sl├ómiyet hakk─▒nda, daha fazla bilgi sahibi olmak istiyordum. ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ilk ├Ânce ┬źMuhabbetteki S─▒r┬╗ kitab─▒ndan ├Â─črendi─čim i├žin; ┬ź─░sl├ómiyet ile ilgili daha fazla bilgi i├žin bu kitab─▒n yazar─▒na ula┼čmam l├óz─▒m.┬╗ diye d├╝┼č├╝nd├╝m.

Bu kitap beni ├žok etkiledi. B├╝t├╝n bak─▒┼č a├ž─▒m─▒ de─či┼čtirdi. Ve bu ┼čekilde; ┬źD├«ni bu z├ót─▒n a─čz─▒ndan bizzat ├Â─črenmek isterim.┬╗ diye b├Âyle bir ara┼čt─▒rmaya giri┼čtim. Ara┼čt─▒rmalar─▒m neticesinde burada, Osman N├╗ri TOPBA┼× EfendiÔÇÖnin ─░stanbulÔÇÖda oldu─čunu, burada ya┼čad─▒─č─▒n─▒ g├Ârd├╝m. Me┼čhur bir hoca efendi ve m├╝ellif oldu─čunu fark ettim.

HaitiÔÇÖden buraya gelmek kolay olmad─▒.

HaitiÔÇÖde T├╝rk konsoloslu─ču yok. ┬ź─░stanbulÔÇÖa nas─▒l gelinir?┬╗ diye ara┼čt─▒rd─▒m.

Haiti, ortadan ikiye b├Âl├╝nm├╝┼č Hispaniola adas─▒ ├╝zerindedir. Adan─▒n di─čer taraf─▒nda Dominik Cumhuriyeti var. HaitiÔÇÖden ─░stanbulÔÇÖa do─črudan sefer yok. Ben Dominik Adalar─▒ÔÇÖndan vize ald─▒m. Oradan ─░spanya / Madrid aktarmal─▒ olarak ─░stanbulÔÇÖa gelebilmek i├žin gidi┼č d├Ân├╝┼č bileti ald─▒m. B├Âyle bir kolayl─▒k tan─▒yorlar.

U├žak yolculu─ču 20 saat s├╝rd├╝. ─░stanbulÔÇÖda havaliman─▒na 16:30ÔÇÖda indim. Yak─▒n bir otel tarif ettiler. Orada sabah Tacikistanl─▒ birisiyle tan─▒┼čt─▒m. Ona hemen Osman EfendiÔÇÖyi sordum;

ÔÇťÔÇôBurada bulabilir miyim?ÔÇŁ diye.

ÔÇťÔÇôSen burada bulamazs─▒n. Sen Ey├╝pÔÇÖe git. Orada arad─▒─č─▒n─▒ daha ├žabuk bulursun. Oras─▒ dindar insanlar─▒n en ├žok ziyaret etti─či camidir. Oraya gelen giden Afrikal─▒lar ve siyah├«ler de olur.ÔÇŁ dedi. Bana Ey├╝p civar─▒nda ucuz bir pansiyon da tarif etti. Ey├╝pÔÇÖe gittim ertesi g├╝n.

ÔÇťEy├╝p Sultan CamiiÔÇÖne her g├╝n namaza gidersen orada birilerini bulursun.ÔÇŁ dedi.

Y├ťZAKI: Ey├╝pÔÇÖte ne kadar kald─▒n─▒z?

Obed Davud: Ey├╝p ├ževresinde g├╝nlerce sordum soru┼čturdum. Tabi├« ben Frans─▒zca konu┼čuyorum. Ancak Frans─▒zca bilen karde┼člere sorabiliyordum. Saat satan Afrikal─▒ arkada┼člara rastlad─▒m, fakat onlar haberdar de─čildi.

Sonunda ┬źCuma┬╗ diye bir karde┼čle tan─▒┼čt─▒m. Cuma, Kongolu bir talebe, ─░LAMÔÇÖdan. Onunla tan─▒┼čt─▒m. Cuma dedi ki;

ÔÇťÔÇôOsman EfendiÔÇÖnin bulundu─ču merkeze seni g├Ât├╝r├╝r├╝m. Kolay olmayabilir ama seni de kendisiyle g├Âr├╝┼čt├╝r├╝r├╝m.ÔÇŁ

O irtibat kurdu ve Osman Efendi ile g├Âr├╝┼čt├╝k. Elhamd├╝lill├óh ─░LAMÔÇÖda kalmama m├╝saade ettiler. Burada ─░sl├ómiyetÔÇÖi ├Â─črenmem i├žin seferber oldular. Kendilerine ├žok te┼čekk├╝r ediyorum.

Bir eseriyle ─░sl├óm ile tan─▒┼čt─▒m, ┼čimdi de elhamd├╝lill├óh bizzat kendisinin bulundu─ču merkezde, talebeleri vas─▒tas─▒yla ─░sl├ómÔÇÖ─▒ daha iyi bir ┼čekilde t├ólim ediyorum. Sonsuz ┼č├╝k├╝rler olsun.

Y├ťZAKI: HaitiÔÇÖnin tarihi ve mevcut durumu hakk─▒nda biraz bilgi verebilir misiniz?

Obed Davud: Haiti, Karayip DeniziÔÇÖnin ikinci b├╝y├╝k adas─▒ olan Hispaniola ├╝zerindedir. 1492ÔÇÖde Kristof Kolomb, HaitiÔÇÖyi ke┼čfetti.

─░lk olarak orada ikamet eden, oran─▒n yerlisi K─▒z─▒lderililer idi. Kolomb gelir gelmez onlar─▒ k├Âlele┼čtirdi. Haiti bat─▒n─▒n ilk s├Âm├╝rgesidir.

HaitiÔÇÖnin madenlerinde yerli halk─▒ k├Âle olarak ├žal─▒┼čt─▒rmaya ba┼člad─▒. Fakat onlar nahif, zay─▒f insanlard─▒. Kristof KolombÔÇÖun zorlad─▒─č─▒ zor ├žal─▒┼čmalara dayanam─▒yorlard─▒. V├╝cutlar─▒ daha zay─▒ft─▒. Bu ├žal─▒┼čmalarda ├žo─ču ├Âld├╝.

HaitiÔÇÖnin yeralt─▒ zenginlikleri, yani alt─▒n vs. madenleri ├žoktu. Oradaki insanlar─▒ k├Âlele┼čtiriyor, madenleri ├ž─▒karmak i├žin ├žal─▒┼čt─▒r─▒yordu. Ayr─▒ca kakao ziraat─▒ yapt─▒r─▒yordu. ─░nsanlar kendi topraklar─▒nda ├Ânce k├Âle oldular, sonra da ├Âld├╝ler. Onlardan kimse kalmad─▒!..

Daha sonra AfrikaÔÇÖya gittiler. Oradan y├╝z binlerce insan─▒ k├Âle olarak HaitiÔÇÖye getirdiler.

Bu arada ─░spanyollardan sonra Frans─▒zlar da geldiler ve ada ikiye b├Âl├╝nd├╝. Bir k─▒sm─▒ Frans─▒zlar─▒n, bir k─▒sm─▒ ─░spanyollar─▒n oldu.

Bug├╝nk├╝ Haiti, Frans─▒z k─▒sm─▒; Dominik Cumhuriyeti de ─░spanyol k─▒sm─▒.

Napolyon zaman─▒nda farkl─▒ Afrika ├╝lkelerinde gezip, g├╝├žl├╝ k├Âleler edinip HaitiÔÇÖye ├žal─▒┼čmaya getiriyorlard─▒. Bu k├Âleler m├╝sl├╝mand─▒.

Burada mânidar bir husus var:

K├Âlele┼čtirme esnas─▒nda baz─▒ ├ólimler de, karde┼člerini b─▒rakmamak i├žin kendilerini k├Âlele┼čtirdiler. ┬źKarde┼člerimizi rehbersiz b─▒rakamay─▒z.┬╗ diyerek, zincirlere vurulmaya r├óz─▒ oldular. ┬źHalk d├«nini unutmas─▒n.┬╗ diye onlar da bu ├žile ve me┼čakkatlere g├Â─č├╝s gerdiler. Kendi kendilerini k├Âlele┼čtirdiler. H├╝rriyetlerinden fed├ók├órl─▒k yapt─▒lar. Onlarla beraber adaya geldiler.

─░sl├ómÔÇÖ─▒ alen├« olarak ya┼čayam─▒yorlard─▒. Gizli olarak gayret ediyorlard─▒.

Hem ─░spanyol h─▒ristiyanlar─▒n hem de Frans─▒z h─▒ristiyanlar─▒n Pazar g├╝n├╝ d├«n├« ├óyinleri oldu─ču i├žin o g├╝n kiliseye gidiyorlard─▒. M├╝sl├╝manlar da bunu vesile bilerek o g├╝n dinlerini daha rahat ya┼č─▒yorlard─▒, tebli─č ediyorlard─▒.

Bug├╝n HaitiÔÇÖnin istikl├ólini kazanmas─▒nda ad─▒ ge├žen bir ki┼či var:

Dutty Boukman.

JamaikaÔÇÖdan getirilen Dutty BoukmanÔÇÖ─▒n m├╝sl├╝man oldu─ču bildirilmekte. Bu ┼čah─▒s KurÔÇÖ├ón e─čitimi alm─▒┼č bir ├ólimdi. Ba┼čkalar─▒na da ─░sl├ómÔÇÖ─▒ tebli─č etmek istedi─či i├žin bask─▒ya u─čruyordu. Ad─▒n─▒n, yan─▒nda s├╝rekli kitap ta┼č─▒d─▒─č─▒ i├žin Boukman oldu─ču s├Âylenir. Yine kitab─▒n─▒n sa─čdan sola okunan bir kitap oldu─ču ifade ediliyor. Kimsenin bilmedi─či bir kitab─▒ okudu─ču i├žin onun hakk─▒nda ┬źesrarengiz adam┬╗ ve ┬źsihirbaz┬╗ gibi s─▒fatlar da zikredilmi┼č. Onun ├ózadl─▒ oldu─ču, bundan dolay─▒ ─░sl├ómÔÇÖ─▒ tebli─č etmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ bildirilmekte.

Boukman; Bois Caiman adl─▒ a─ča├žl─▒k yerde 14 A─čustos 1791ÔÇÖde Haitililere bir kurban merasimi icr├ó etti. Bu tarih ZilhicceÔÇÖnin ortalar─▒na yani Kurban Bayram─▒ÔÇÖna tekab├╝l etmektedir. Orada samim├« bir du├ó yapt─▒. K├Âlelere m├╝cadele etme azmini a┼č─▒lad─▒. L├ókin bu toplant─▒, i├žlerinden biri taraf─▒ndan beyazlara aktar─▒ld─▒. Beyazlar, BoukmanÔÇÖ─▒ Kas─▒m 1791ÔÇÖde katlettiler.

B├Âylece ba┼člang─▒c─▒nda m├╝sl├╝man oldu─ču s├Âylenen bir ki┼činin gayretleriyle isyan ba┼člad─▒ ve oradaki Napolyon askerlerine kar┼č─▒ muzaffer oldular, ba─č─▒ms─▒zl─▒klar─▒n─▒ kazand─▒lar.

H├ólbuki k├Âlelerde sadece ok ve ufak tefek sil├óhlar vard─▒. Napolyon askerleri ise sil├óhl─▒yd─▒. Bu ┼čekilde kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ h├ólde m├╗cizev├« ┼čekilde siyah├«ler galip geldiler. 1804 y─▒l─▒nda Haiti ilk siyah├« ba─č─▒ms─▒z ada oldu. Yani ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n─▒ il├ón eden ilk yer oldu. Fakat maalesef ─░sl├óm├« k├Âk kayboldu.

Diyorum ki:

Haiti eskiden k├Âk├╝ itibar─▒yla m├╝sl├╝mand─▒. Benim as─▒l gayem, hedefim; eskiden ─░sl├óm beldesi olan o beldeyi fikr├« bir d├Ân├╝┼č├╝mle tekrar m├╝sl├╝manla┼čt─▒rmak. ├ç├╝nk├╝ ┼ču an H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖla yo─čun bir b├Âlge.

Y├ťZAKI: Haitililer bu tarih├« k├Âklerini biliyorlar m─▒? Yani mesel├ó BoukmanÔÇÖ─▒n m├╝sl├╝man oldu─čunu vs.

Obed Davud: Afrikal─▒ k├Âklerini biliyorlar. Fakat ├žok az─▒ tarih biliyor. Bilen de biraz daha de┼čmeye ├žal─▒┼č─▒yor. Biraz ara┼čt─▒ran, 1492ÔÇÖden sonra gelen b├╝t├╝n Afrikal─▒lar─▒n m├╝sl├╝man oldu─čunu bulur. Bu tarih├« bir vakÔÇśa. Bunun da ├╝st├╝n├╝ kapatmaya ├žal─▒┼č─▒yorlar. Fakat hakikat ortaya ├ž─▒kmaya ba┼člad─▒.

Mesel├ó ge├žen hafta HaitiÔÇÖde en ├žok dinlenen radyolardan bir tanesinde, program yap─▒mc─▒lar─▒ndan bir tanesi bir din adam─▒n─▒ davet etti program─▒na. Bu ki┼či kiliseyi terk ederek, kendi ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒ yapmaya ba┼člayan bir ki┼či…

Ara┼čt─▒rd─▒k├ža o da g├Ârm├╝┼č ki: ┼×imdiye kadar H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖla ilgili verilen e─čitimin hepsi yalan. Yani;

ÔÇó ┬ź─░sa -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n ├žarm─▒ha gerilmesi.┬╗ yalan.

ÔÇó ┬ź─░sa -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n Rabbin o─člu oldu─ču.┬╗ yalan.

Bu da insanlar─▒n zihinlerini k├Âlele┼čtirmek i├žin zenginlerin ve en ├╝st seviyedeki kilisenin yapt─▒─č─▒ bir oyun.

Bu adam─▒n s├Âyledi─či bilgiler ─░sl├óm ile uyum i├žinde. O radyo programc─▒s─▒ ┼čimdi program─▒na ├ž─▒karmak i├žin Frans─▒zca bilen m├╝sl├╝man bir ├ólim ara┼čt─▒r─▒yor. Benim akrabalar─▒mdan birisi m├╝sl├╝man. Bu programdan bahsetti. Bana; ┬ź─░lgini ├žeker mi, ├žekmez mi?┬╗ diye sordu. Ben hen├╝z haz─▒r olmad─▒─č─▒m i├žin, oradaki ─░mam Hanif ad─▒nda bir cami imam─▒na y├Ânlendirdim.

Y├ťZAKI: ┼×u anda HaitiÔÇÖde ne kadar m├╝sl├╝man var?

Obed Davud: HaitiÔÇÖnin toplam n├╝fusu yakla┼č─▒k 13 milyon. 2300 kadar m├╝sl├╝man var. Her g├╝n yeni m├╝sl├╝man olanlar oluyor.

HaitiÔÇÖde 2004ÔÇÖte baz─▒ siyas├«-asker├« kar─▒┼č─▒kl─▒klar oldu. BMÔÇÖden bar─▒┼č g├╝c├╝ geldi. G├Ânderilen askerlerle beraber gelen Pakistanl─▒ m├╝sl├╝manlar da oldu. ┬źK─▒rm─▒z─▒ alanlar┬╗ denilen en tehlikeli yerlerde m├╝sl├╝man askerleri vazifelendirmi┼čler. Onlar da d├«n├« tebligatta bulunmu┼člar. B├Âylece m├╝sl├╝manlar─▒n say─▒s─▒ artt─▒. 2010ÔÇÖda meydana gelen ve 200.000 ki┼činin hayat─▒n─▒ kaybetti─či b├╝y├╝k depremden sonra da T├╝rkiyeÔÇÖden yard─▒mlar geldi. Diyanet de bahsetti─čim camiyi yapt─▒rd─▒.

Y├ťZAKI: Biraz da ailenizden bahsedebilir misiniz?

Obed Davud: Babam h├ókimdi ve ayn─▒ zamanda din adam─▒yd─▒. Vefat etmeden 10 y─▒l ├Ânce de milletvekili oldu.

Ben babam─▒n d├«n├« e─čitimini sevmiyordum. Babam 5 tane kiliseye bak─▒yordu. Ben kiliseye al├óka duymad─▒─č─▒m i├žin bana ├žok k─▒zard─▒. Bir g├╝n bir aile toplant─▒s─▒nda bana serzeni┼čte bulundu:

ÔÇťÔÇôBen ┼čimdiye kadar kazand─▒─č─▒m her ┼čeyi d├«nim vesilesiyle kazand─▒m. E─čer sen benimle ayn─▒ ├«m├óna sahip olmazsan, ayn─▒ yolu takip etmezsen sen hi├žbir ┼čey olamazs─▒n.ÔÇŁ dedi.

Bu s├Âzler, beni ┼čoka u─čratt─▒;

ÔÇťÔÇôAllah isterse ben de bir yerlere gelebilirim ve senin ├Â─črendi─čini de ├Â─črenirim.ÔÇŁ dedim. Babam─▒n bir vasf─▒ da h├ókim vasf─▒ olunca, ben de hukuk okudum.

─░sl├ómÔÇÖ─▒ duymadan ├Ânce bile H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖta bir eksiklik oldu─čunu hissediyordum. All├óhÔÇÖ─▒n lutfu; ben ├žok soru sorard─▒m. Orada sorular─▒n ├Ân├╝n├╝ kapatma vard─▒r. ├çok soru sorman istenmez. Sorular─▒ cevaps─▒z b─▒rak─▒rlar. ├ťst├╝ kapal─▒, izah edilemeyen ┼čeylere de inanmak gerekiyordu. Bu beni H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖtan so─čuttu. Bir zaman geldi, kiliseyi tamamen b─▒rakt─▒m. Kilisenin h├óricinde d├«n├« ara┼čt─▒rmalar yapt─▒m. M├óneviyatla ilgili ara┼čt─▒rmalarda bulundum. M├╝sl├╝man olduktan sonra ┼čunu fark ettim:

─░sl├óm H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖtan ├žok farkl─▒. ─░sl├ómÔÇÖda ├Âzellikle tefekk├╝re y├Ânelik; ┬źTefekk├╝r edin, d├╝┼č├╝n├╝n.┬╗ tarz─▒nda bir y├Ânlendirme var.

Evet, ─░sl├ómÔÇÖda ┼ču da var; akl─▒n bitiminde din ba┼čl─▒yor. H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖta tam tersi. Yani ─░sl├ómÔÇÖda akl─▒n s─▒n─▒r─▒nda din, ├«man ba┼čl─▒yor. Ula┼čabildi─čin yere kadar tefekk├╝r edeceksin, onun d─▒┼č─▒nda ├«m├ón olacak. Ama H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖta tam tersi, b├Âyle de─čil.

H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖta kaynaklar─▒n tahrif edilmi┼č olmas─▒ da b├╝y├╝k bir problem.

H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖta kulland─▒─č─▒m─▒z ─░ncil, terc├╝me edilmi┼č bir ─░ncil. Romal─▒lar zaman─▒nda ├ér├óm├«ceden Yunancaya terc├╝me ettiler. Orada da di─čer dillere ├ževrildi. Tahrifler t├ó ba┼čtan ba┼člad─▒. Yani ├ér├óm├«ceden terc├╝meler yap─▒ld─▒─č─▒ zamanda.

Y├ťZAKI: Teslis de b├Âyle mi ├ž─▒kt─▒?

Obed Davud: Orada terc├╝meler yap─▒l─▒rken Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n vasf─▒ olarak; ┬źBaba┬╗dan bahsedilir. Yarat─▒c─▒ÔÇÖdan bahsederken; ┬źRabbim!┬╗ derken, i┼čte; ┬źRab!┬╗, ┬źBaba┬╗ olarak ge├žiyor, terc├╝mede bozulmu┼č. Orada konu┼čma tarz─▒ndan kaynaklanan bir yan─▒lg─▒ var. Terc├╝mede bu; ger├žek baba, ger├žek o─čul gibi alg─▒land─▒, bozuldu. ─░sa -aleyhissel├óm- da babas─▒z yarat─▒ld─▒─č─▒ i├žin orada bir benzetme oldu.

Yine peygamberlere a─č─▒r iftiralar at─▒l─▒yor. Yak─▒┼čmayacak ┼čeyler isn├ód ediliyor. ─░sl├ómÔÇÖda ise peygamberlerin ismet sahibi olduklar─▒ ve g├╝nah i┼člemediklerine dair bilgi var.

─░sl├ómÔÇÖda b├╝t├╝n peygamberlere ├«m├ón ediliyor. Fakat mesel├ó Protestanlardaki bilgi ┼č├Âyle; Musa -aleyhissel├óm- da peygamberdir. Fakat ─░sa -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n geli┼čiyle o tamamen silindi. Yani reddedildi!

Y├ťZAKI: Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖi ni├žin kabul etmiyorlar?

Obed Davud: Peygamber EfendimizÔÇÖle ilgili bir ┼čey yok. Asl─▒nda ─░ncilÔÇÖde ┬źFaraklit┬╗ kelimesi ge├žiyor. Fakat onu ba┼čka m├ón├óyla teÔÇÖvil ederek tahrif ediyorlar. R├╗huÔÇÖl-Kud├╝s gibi, yani teselli edici gibi bir m├ón├óyla de─či┼čtiriyorlar.

H─▒ristiyanlar iki grup.

Bir grup, din adam─▒, il├óhiyat├ž─▒ diyebilece─čimiz ki┼čiler. Onlar ─░sl├óm hakk─▒nda bilgi sahibidirler. Fakat yans─▒tmazlar.

─░kinci grup ise halkt─▒r. S├ófiyetle inananlar… Samimiyetle y├Ânelen ki┼čiler. Bunlar─▒n ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ├Â─črendikleri zaman kolayla ─░sl├ómÔÇÖ─▒ se├žeceklerine inan─▒yorum.

┼×imdi Rabbimin lutfetti─či bu f─▒rsatla, kendimi g├╝zelce yeti┼čtirmek; ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ├žok g├╝zel ├Â─črenmek istiyorum. Sonra memleketimde tebli─če ko┼čmak istiyorum.

Bana muvaffak olabilmem i├žin du├ó edin…