B─░RL─░KTE DAHA G├ť├çL├ť

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

m_kucukasci-say─▒-141

5-6 sene evvel umre vesilesiyle Mekke-i M├╝kerremeÔÇÖdeyiz.

Dergimizdeki hayat tecr├╝besi dolu yaz─▒lar─▒ndan tan─▒d─▒─č─▒n─▒z k─▒ymetli Ahmet Z─░YLAN A─čabey, talebelerden ve biz hocalar─▒ndan olu┼čan 15-20 ki┼čilik grubumuza ├žay ikram etmek istedi. Kald─▒─č─▒ otelin geni┼č├že lobisinde ├žay i├žecek, k─▒sa bir hasbih├ól edecektik. Lobi m├╝sait; biz ├žaylar─▒-kahveleri s├Âyleyip oturacak iken, otel vazifelilerinden biri geldi ve tel├ó┼čl─▒ bir ┼čekilde;

ÔÇťL├ó tecemmuÔÇś, no meeting!ÔÇŁ diyerek da─č─▒lmam─▒z─▒ istedi.

├çok garipti, umreci T├╝rklerdik. Bir├žok insan─▒n oturup kalkt─▒─č─▒ bir lobide bir bardak ├žay i├žip MescidÔÇÖe ge├žecektik. Fakat g├Ârevli, bizim tehlikeli bir i┼č yapt─▒─č─▒m─▒z─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordu. ┬źYasak!┬╗ diyordu.

Evet… L├ó tecemmuÔÇś; ┬źToplanmak, cemaat olmak yasak┬╗ demektir! Yani toplant─▒ yapmak yok. Esprili olarak; ┬źMiting yapm─▒yoruz yahu, alt─▒ ├╝st├╝ bir ├žay i├žecektik…┬╗ dediysek de l├óf anlatamad─▒k. MescidÔÇÖe ge├žtik.

Cami, insanlar─▒ bir araya toplayan demekti. Biz camilerin en b├╝y├╝─č├╝, en faz├«letlisi olan Mescid-i HaramÔÇÖ─▒, onun merkezinde b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒ m├ónev├« bir kutup ba┼č─▒ gibi ├ževresinde h├ólelendiren K├óbeÔÇÖyi ziyarete gelmi┼čtik. Zaten toplanmaya, toparlanmaya gelmi┼čtik. Cem olmaya, cemaat olmaya gelmi┼čtik. Fakat bir lobide ├žay i├žmeyi; lobicilik, siyas├« hizip├žilik ve bir isyan haz─▒rl─▒─č─▒ olarak g├Ârebilen a┼č─▒r─▒ paranoyak bir idarenin davran─▒┼č─▒yla kar┼č─▒la┼čm─▒┼čt─▒k.

├ťlkemizde cemaatler aleyhine bir r├╝zg├ór estirilmek istenince, akl─▒ma bu h├ót─▒ram geldi.

Duyard─▒k. Orta tahsil ya┼člar─▒mda SuriyeÔÇÖden g├Â├žm├╝┼č bir arkada┼č─▒m vard─▒. Onlardan ve di─čer bir├žok kimseden dinledik: Baas rejiminde 2-3 ki┼činin bir araya gelmesi ├ódeta yasakt─▒r. Toplumun i├žinde y├╝zlerce ┬źmuh├óberat ajan─▒┬╗ vard─▒r.

Bu, siyas├« bir korkudur. Anormal bir i┼čleyi┼če sahip olan, ger├žek se├žimler yapmay─▒p halk─▒na, istemiyorsa idareyi de─či┼čtirme imk├ón─▒ sunmayan iktidarlar, bir araya toplanmalar─▒n kendisini devirecek bir g├╝ce d├Ân├╝┼čece─činden korkar. Bu cem olu┼člar─▒n, bu toplanmalar─▒n, bir ihtil├ól yahut darbeye d├Ân├╝┼čmesinden endi┼če duyar. Nitekim M─▒s─▒rÔÇÖda 30 y─▒ll─▒k H├╝sn├╝ M├╝b├órek diktat├Ârl├╝─č├╝ bir toplum hareketiyle devrildi. Fakat sonra da se├žilmi┼č cumhurba┼čkan─▒, meydan bask─▒s─▒ndan g├╝├ž alan asker├« darbe ile devrildi. ┼×imdi ise ├╝lkedeki m├╝sl├╝manlar─▒n en g├╝├žl├╝ te┼čkil├ót─▒, bir ba┼čka tabirle en b├╝y├╝k cemaati olan ─░hv├ón-─▒ M├╝slim├«n yasakland─▒. Yani ba┼ča d├Ân├╝ld├╝!

H├ólbuki sivil toplum kurulu┼člar─▒, toplum tabakalar─▒n─▒n idarede temsil edilebilmeleri i├žin vard─▒r. Sendikalar, odalar, borsalar ve meslek kurulu┼člar─▒; mensuplar─▒n─▒n menfaatlerini korumak i├žin gayret sarf ederler. Yani temsil g├╝c├╝ olan, sand─▒─ča gidip rey veren, te┼čkil├ótlanma hakk─▒n─▒ kullanarak m├╝ntesibi oldu─ču fikir, meslek, grup vb. sosyal tabakalar─▒n sesini duyuran ve i┼čittirebilen bir fert; ni├žin meydanlara inip, isyan bayra─č─▒ a├žs─▒n veya ihtil├óle te┼čebb├╝s etsin?

Bizim MekkeÔÇÖde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z h├ódiseye ┼ča┼č─▒rd─▒─č─▒m─▒za bakmay─▒n. ├ťlkemiz de ge├žmi┼čte b├Âyle g├╝nlerden ge├žmi┼čti. Gazetelerde; ┬źKitap okuyan ┼čucular, h├╗ ├žeken bucular ele ge├žirildi.┬╗ gibi haberlerin yap─▒ld─▒─č─▒ bir ├╝lkeydi buras─▒ da.

Yine Menemen h├ódisesi; ├╝lkede etraf─▒na 3-5 dindar insan─▒ toplayan de─čil, toplayabilecek potansiyeli olan herkesin tevkif edilmesine (tutuklanmas─▒na), aylarca hapsedilmesine, kimisinin idam edilmesine bahane te┼čkil etmi┼čti.

T├╝rk Ceza KanunuÔÇÖnda da 163. madde vard─▒:

ÔÇťL├óikli─če ayk─▒r─▒ olarak, devletin sosyal veya ekonomik veya siyas├« veya hukuk├« temel d├╝zenini k─▒smen de olsa d├«n├« esas ve inan├žlara uydurmak amac─▒yla; cemiyet tesis, te┼čkil, tanzim veya sevk ve idare eden kimse, sekiz y─▒ldan on ├╝├ž y─▒la kadar a─č─▒r hapis cezas─▒yla cezaland─▒r─▒l─▒r.ÔÇŁ

Oradaki cemiyet kelimesine dikkat ├žekelim. Bu kanun; m├╝sl├╝manlar─▒n te┼čkil├ótlanma hakk─▒na, g├╝n├╝m├╝z├╝n uyduruk├ža tabiriyle, ┬ź├Ârg├╝tlenme hakk─▒┬╗na m├óni oluyordu. 1991ÔÇÖe kadar y├╝r├╝rl├╝kte idi bu kanun. Bu kanun y├╝z├╝nden ├žok eziyet ├žektirilmi┼č Necip Faz─▒l, bu maddeyi ├ž─▒karan zihniyete ┼č├Âyle demi┼čti:

D├«ninde y├╝z altm─▒┼č ├╝├ž yara a├žan, ┬źulus┬╗un,

G├╝nde y├╝z altm─▒┼č ├╝├ž kez cehennemde ulusun!

Ona deyin: Nemrutlar, su d├Âkemez eline,

K├╝f├╝r tarihinde sen, eri┼čilmez ┬źulu┬╗sun!

163 kalksa da r├╗hu bir m├╝ddet daha ortal─▒kta dola┼čt─▒. 28 ┼×ubatÔÇÖta da bir├žok parti, vak─▒f ve derne─če cidd├« bask─▒lar yap─▒ld─▒. Baz─▒lar─▒ kapat─▒ld─▒. ─░mam-hatip ortaokullar─▒ kapat─▒ld─▒. KurÔÇÖ├ón kurslar─▒na 8 y─▒ll─▒k kesintisiz e─čitimi bitirmemi┼č talebelerin kay─▒t yapt─▒rmas─▒ yasakland─▒.

Fakat camiler a├ž─▒kt─▒. Yani m├╝sl├╝manlar─▒n umum├« bir araya geli┼člerine de─čil, husus├« bir araya geli┼člerine m├óni olunmak isteniyordu. ├ço─čalan, te┼čkil├ótlanan, tahsil, imtihanlar ve se├žimler gibi me┼čr├╗ ve a├ž─▒k yollarla yava┼č yava┼č kendini temsil kabiliyetini art─▒ran m├╝sl├╝manlara; ┬ź─░rtic├ó! ┼×er├«at gelir! ─░ranÔÇÖa d├Âneriz.┬╗ ve benzeri kayg─▒larla gayr-i me┼čr├╗ m├ónialar kondu.

Zaman i├žinde, sistem siyas├« ve iktisad├« bak─▒mdan t─▒kand─▒, d├╝nya konjonkt├╝r├╝n├╝n de yard─▒m─▒yla, yava┼č yava┼č temsilleri engellenen m├╝sl├╝manlar─▒n ├Ân├╝ndeki o hukuksuz engeller kalkt─▒.

Bu sefer de, m├╝sl├╝manlar─▒n 15-20 senelik kay─▒pla ve sab─▒rla ad─▒m ad─▒m elde edebildikleri haklar─▒n─▒ t─▒rpanlamak i├žin ba┼čka d├╝─čmelere bas─▒ld─▒. Mal├╗m son 3-4 y─▒l─▒n h├ódiseleri… ├ľnce sokak hareketleri, sonra mahkeme, en sonda da asker├« yolla darbe te┼čebb├╝s├╝…

├ť├ž├╝n├╝ de bertaraf eden; All├óhÔÇÖ─▒n yard─▒m─▒, halk─▒n bas├«reti ve idaredeki irade oldu.

Fakat ┼čimdi; son darbe te┼čebb├╝s├╝n├╝n ta┼čeronu olan Fet├ bahanesiyle, cemaat mefhumuna gizli veya a├ž─▒k, cidd├« veya alayc─▒, resm├« veya gayr-i resm├« bir cephe al─▒┼č var.

MekkeÔÇÖdeki kadar de─čil. Fakat endi┼če verici.

Yukar─▒da sayd─▒─č─▒m─▒z 163 kafas─▒, zaten ├╝lkemizde ─░sl├óm├« uyan─▒┼č─▒n en b├╝y├╝k destek├žisi olan cemaatlere d├╝┼čmand─▒r. Bu g├╝ruh sadece cemaatlere d├╝┼čman de─čildir, Twitter gibi yerlerde s─▒k s─▒k a├žt─▒klar─▒; ┬ź─░mam-hatipler kapans─▒n!┬╗, ┬źKurban kesilmesin!┬╗, ┬źDin dersi kalks─▒n!┬╗ gibi ba┼čl─▒klardan anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere, en kat─▒ din d├╝┼čmanl─▒─č─▒ndan yanad─▒rlar.

Bunun yan─▒nda dindar g├Âr├╝nseler de;

Yeni Selef├«ler, KurÔÇÖ├ón ─░sl├ómc─▒lar─▒, ─░ranc─▒lar vb. radikaller de ├Âteden beri cemaatlere s─▒cak bakmam─▒┼čt─▒r. Selef├«ler, g├╝ya bidÔÇśat├ž─▒ g├Ârd├╝kleri i├žin; radikaller pasif bulduklar─▒ i├žin; di─čerleri de gelenek h├óm├«si bir rakip sayd─▒klar─▒ i├žin cemaatleri sevmezler. Toplumda bu gruplardan her birinin arzulad─▒─č─▒ d├Ân├╝┼č├╝m├╝n (ink─▒l├ób─▒n, devrimin?) ├Ân├╝nde, yine onlara g├Âre, bu cemaatler vard─▒r. Bu sebeple onlara d├╝┼čmanl─▒k beslerler.

B├╝t├╝n bu d├╝┼čmanlar zaman zaman ittifak edebiliyor. Her t├╝rl├╝ kanunsuzlu─ča bula┼čm─▒┼č bir ├Ârg├╝t├╝ model al─▒p; d├╝┼čmanl─▒k besledikleri b├╝t├╝n yap─▒lara uygulamak, uygulatmak istiyorlar. En az─▒ndan propagandas─▒n─▒ yap─▒yorlar. S─▒ra fil├óncalarda, onlar da ┼čunun adam─▒, bunun adam─▒ gibi f─▒s─▒lt─▒lar yay─▒yorlar. Fet├ÂÔÇÖden a─čz─▒ yanan kimi saf insanlar da buna prim verebiliyor. Su├ž yaftas─▒n─▒ yap─▒┼čt─▒rd─▒ktan sonra lin├ž etmek kolay g├Âz├╝yle bak─▒l─▒yor.

Fir├ósetli olmak ┼čart.

D├«n├« e─čitimin, fetv├ón─▒n ve d├«n├« temsil makam─▒n─▒n ger├žek m├ón├óda h├╝r, sahih ve s├ólim kalabilmesi; ger├žek m├ón├óda sivil, bask─▒ ve tesirlerden masun ve muht├óriyet i├žinde olabilmesiyle m├╝mk├╝n…

Yozla┼čma ve istismar sadece kontrols├╝zl├╝kten de─čil, tarafgir bir kontrolden de kaynaklanabilir. Mesel├ó; 28 ┼×ubat d├Âneminin me┼čhur bir il├óhiyat├ž─▒s─▒, ba┼č├Ârt├╝s├╝ yasa─č─▒n─▒ ┬ź├╝l├╗ÔÇÖl-emre itaat┬╗ mefhumuyla me┼čr├╗la┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒yordu. Abb├ós├« hal├«fesi MeÔÇÖmunÔÇÖdan, Bab├╝r devleti h├╝k├╝mdar─▒ Ekber ┼×├óhÔÇÖa, otoritesini, d├«ni hev├ós─▒na uydurmak i├žin kullanan devlet adamlar─▒ da eksik olmam─▒┼čt─▒r. Neticede d├╝n ├╝lkemizde, bug├╝n m├╝sl├╝manlar─▒n ya┼čad─▒─č─▒ bir├žok ├╝lkede, dindarlar─▒ te┼čkil├ótlanmaktan al─▒koymak isteyen g├╝├ž de devlettir.

Buna kar┼č─▒l─▒k; yasak├ž─▒ d├Ânemlerde i├že kapal─▒ y├╝r├╝mek zorunda kalm─▒┼č, s─▒rf bu sebeple bile k─▒smen maksad─▒ d─▒┼č─▒na ├ž─▒kabilmi┼č cemaatler de -in┼č├óallah- bu d├Ânemden, hay─▒rl─▒ bir yap─▒lanma ve toparlanma f─▒rsat─▒ olarak, istifade edecektir.

Sel├óm hid├óyete t├ób├« olanlarad─▒r…