─░yi Niyet Tuza─č─▒

YAZAR : M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com seyri@yuzaki.com

egitim_notlari-yuzaki-dergisi-say─▒140

 

Kirli amellere maske olan bir niyet, temiz de─čildir!

Hayat ├žar┼č─▒s─▒; k├órlar─▒n sevinci, zararlar─▒n feryatlar─▒yla doluydu her zamanki gibi. Olduk├ža sakin ba┼člayan bir g├╝n├╝n ak┼čam─▒nda k├Â┼če bucak ba─č─▒rt─▒lar koptu. Birileri hararetle at─▒┼čmaya ba┼člad─▒:

ÔÇôVall├óhi hi├žbir art niyetim yok!

ÔÇôYok da, bu yapt─▒klar─▒n nedir?

ÔÇôNe yani, niyetimden ┼č├╝phen mi var?

ÔÇôNiyetine bir ┼čey demiyorum, fakat…

ÔÇôEee, ne diye ├╝st├╝me geliyorsun?

ÔÇôYahu, as─▒l senin benim ├╝st├╝me y─▒─čd─▒─č─▒n ┼ču zararlara bir baksana biraz! Tutturdun, niyet de niyet!

ÔÇôOldu bir yanl─▒┼čl─▒k, ne yapal─▒m, dedi─čim gibi i┼čte: Hi├žbir art niyetim yok!

ÔÇôBe karde┼čim, bir de olsayd─▒ yani, o zaman fel├óketler kim bilir ka├ž kat olurdu!

├çar┼č─▒n─▒n bir ba┼čka yerinde de ayn─▒ tart─▒┼čma vard─▒:

Yanl─▒┼č ve k├Ât├╝l├╝─če bula┼čanlar, g├Âzlerini hemen niyetlerine ├ževirmi┼člerdi. Hepsi de savunma g├Âzl├╝─č├╝n├╝ takarak niyetlerine bak─▒nca sand─▒lar ki, tertemiz ve p─▒r─▒l p─▒r─▒l. ─░├žleri ferahlad─▒. K├Ât├╝l├╝kten vazge├žecekleri yerde daha bir h─▒rsla kendilerini m├╝dafaaya ba┼člad─▒lar. K├Ât├╝l├╝kleri kar┼č─▒s─▒nda b├╝t├╝n hakl─▒ tenkitlere kar┼č─▒ bile sahte bir g├Âzl├╝kle kendilerine iyi g├Âr├╝nen niyetlere sar─▒ld─▒lar. Ne s├Âylense reddettiler. Maalesef iyi niyeti, k├Ât├╝l├╝klerini g├╝zel g├Âsterecek bir makyaj malzemesi yapt─▒lar. S├╝sl├╝ p├╝sl├╝ h├óle getirdiler ve kim kar┼č─▒ ├ž─▒ksa sordular:

ÔÇôG├Ârm├╝yor musun?

ÔÇôG├Âr├╝yorum.

ÔÇô├ľyleyse fark ediyorsundur ki, hi├žbir k├Ât├╝ niyetim yok. Ben bunu, ┼č├Âyle ┼č├Âyle bir hay─▒rl─▒ niyet sebebiyle yapt─▒m.

ÔÇôHadi ordan!

ÔÇôNe var bunda?

─░┼č ileri gitti, kendilerini iyi niyetten ibaret olarak arz ettiler:

ÔÇôNiyetimi su├žlayamazs─▒n! Kalbimi yar─▒p bakt─▒n m─▒?

ÔÇôHay─▒r, l├ókin?

Tam o s─▒ra, e─čitim b├╝lb├╝l├╝ kondu ├žar┼č─▒s─▒n─▒n ortas─▒ndaki a─čaca. Herkesin duyaca─č─▒ bir sesle ┼čak─▒d─▒, ┼čak─▒d─▒, ┼čak─▒d─▒:

ÔÇťEy dostlar! Ey dostlar!

Niyetler;

Sahibinin kalbinde gizli. Sadece All├óhÔÇÖa a├ž─▒k! Ba┼čkalar─▒na me├žhul.

Kullara zâhir olan taraf;

Ancak zuhur eden ve g├Âr├╝lebilen davran─▒┼člar.

Bu itibarla;

Bir ger├že─či, ona ait davran─▒┼člar─▒ bir tarafa b─▒rak─▒p da niyetlere sar─▒larak de─čerlendirmek yanl─▒┼č. Fakat bu yanl─▒┼č─▒ anlamak istemeyen gaflet erbab─▒, kar┼č─▒s─▒ndakiler nas─▒lsa niyeti g├Âremiyor diye o g├Âr├╝nmeyen hususun arkas─▒na saklan─▒p duruyor. ├ç├╝nk├╝ i┼člerine b├Âyle geliyor. ├ç├╝nk├╝ bu ┼čekilde bariz k├Ât├╝l├╝klerini bile g├╝ya gizlemi┼č oluyorlar. Her ba┼člar─▒ s─▒k─▒┼čt─▒k├ža;

─░yi niyet ┼čark─▒s─▒ ├žal─▒yorlar. Temiz niyet masallar─▒ okuyorlar. Do─čru niyet kavallar─▒ sat─▒yorlar.

Hele k├Ât├╝ler;

─░yi niyeti, ├Ânce de sonra da ilk anda s─▒─č─▒nabildikleri en korunakl─▒ ve vazge├žilmez bir bar─▒nak gibi kullan─▒yorlar.

Ni├žin?

├ç├╝nk├╝ onlarda iyi niyet, hi├ž g├Âr├╝nmeyen en kuvvetli bir sil├óh pozisyonunda. Masum ve ├Âld├╝r├╝c├╝. Su├žsuz ve k─ütil. Sorgulanabilmesi de ├žok zor bir tuzak. En ├žaresiz anlarda en ge├žerli bir savunma mekanizmas─▒ olarak ├žok rahat bir ┼čekilde kullan─▒labilen ├žok tehlikeli bir hile. Nas─▒lsa kimse, kimsenin i├žinde de─čil. En beter bir davran─▒┼čta bile en iyi bir foto─čraf g├Âsterebilen bir sald─▒r─▒ vas─▒tas─▒. En sihirli h├╝cum tarz─▒. ─░┼čte her ├žetrefilli meselede devreye giren mal├╗m hamle:

┬źÔÇôNiyetimden ┼č├╝phe mi ediyorsun?┬╗

┼×ayet kar┼č─▒l─▒k olarak;

┬źÔÇôEvet!┬╗ dense, bunun ispat─▒, kar┼č─▒ taraf─▒n g├Âz├╝yle m├╝mk├╝n olmayacak nas─▒lsa.

Ey yârenler! Ey yârenler!

B├Âylesi bir iyi niyetten daha k├Ât├╝ bir tuzak yoktur insan i├žin. Zira nefsin ve ┼čeytan─▒n, insan akl─▒n─▒ ├žok g├╝├žl├╝ ve kesin ikna edebildi─či en ba┼čar─▒l─▒ tuzak, b├Âylesi bir iyi niyet.

Ey ince fikirliler!

─░┼čin do─črusu;

Ameller ve niyetler, birbirinin aynas─▒d─▒r.

Temiz niyetler temiz amelleri, temiz ameller de temiz niyetleri g├Âsterir.

Buna g├Âre;

Yapt─▒─č─▒ bir i┼č, i├žiyle ve d─▒┼č─▒yla apa├ž─▒k k├Ât├╝l├╝kten ibaret olan kimse; niyetinin apa├ž─▒k bir iyilik oldu─čunu ne kadar iddia etse de, yalandan ba┼čka bir ┼čey s├Âylemi┼č olmaz. Zaten b├Âyleleri, hemen iyi niyet k─▒l─▒f─▒n─▒n i├žine ├Âzellikle saklan─▒rlar. Oradan konu┼čurlar.

Amma;

Onlar─▒n beyan etti─či ├╝zere sadece niyetlere bak─▒lsayd─▒; ┬źD├╝nyada k├Ât├╝l├╝k n├óm─▒na hi├žbir ┼čey yok!┬╗ demekten ba┼čka bir tespit yap─▒lamazd─▒.

Oysa;

Bu f├ón├« d├╝nyan─▒n ger├že─či her zaman ┼ču:

Diyar diyar nice mazlumlar─▒ ve masumlar─▒ feryada bo─čan nice gaddar zul├╝mler, canh─▒ra┼č katli├ómlar, berbat cinayetler ve fec├« vah┼četler! Bunlar hi├ž eksik olmuyor yery├╝z├╝nden.

G├Âr├╝yorsunuz ey insanlar!

Kuru kuruya iyi niyet, sadece l├óf ├╝ g├╝zaf. Siz, siz olun; de─čerlendirme masan─▒zda iyi niyet maskesini hi├ž bulundurmay─▒n! Ger├žek iyi niyet, ancak g├Âkte belli. Yerde belli olabilense; sadece ameller ve davran─▒┼člar─▒n hakik├« vaziyeti. Durup durup da belli olmayan bir ┼čeyi konu┼čman─▒z ve ona g├Âre h├╝k├╝m vermeniz, tamamen aldat─▒c─▒ ve yan─▒lt─▒c─▒.

Bundan dolay─▒d─▒r ki;

Hikmet ve hakikat d├«ni olan ─░sl├óm; iyi niyeti, ancak do─čru olan ve d├╝zg├╝n yap─▒lan ameller bahsinde ele al─▒r. Bozuk olan bir amelin niyetini teraziye hi├ž koymaz.

Meselâ;

F─▒khen bozulmu┼č olan bir ib├ódeti ya da abdestsiz k─▒l─▒nan bir namaz─▒; Allah kat─▒nda kabul ettirip kurtaracak hi├žbir temiz ve iyi niyet yoktur. Sem├ódaki terazide;

┬źÔÇĺYaz─▒klar olsun!┬╗ dedirtecek ┼čekilde bozuk bir namaza, hangi iyi niyet;

┬źÔÇĺM├╝jdeler olsun!┬╗ dedirtebilir?

Hâsılı;

Bir amele veya davran─▒┼ča, de─čer itibar─▒yla g├Âkte bozukluk m├╝hr├╝ vurulmu┼čsa, onu sadece niyetle tel├ófi ne m├╝mk├╝n!

Zavall─▒ ve gafil insano─člu, i┼čte bu noktada aldan─▒yor. Hi├ž olmayacak yerde, iyi niyetin arkas─▒na saklan─▒yor.

Lâkin;

Haks─▒z yere adam ├Âld├╝ren bir kimseyi Allah kat─▒nda hangi niyet hakl─▒ ├ž─▒kar─▒r?

├çok iyi bir niyetle kul hakk─▒ yemek, hi├ž hel├ól kabul edilebilir mi?

├çok iyi bir niyetle h─▒rs─▒zl─▒klar yapmak, do─čru bir ┼čey midir?

├çok iyi niyetle cehenneme y├Ânelmek, ak─▒l k├ór─▒ m─▒d─▒r?

Unutmay─▒n ey canlar!

Niyet, kalbin meyvesidir.

K├Ât├╝ amel de, nefsin meyvesidir.

Bunlar─▒ ayn─▒ sand─▒─ča koyup ayn─▒ farz etmek, mikroplu bir mant─▒kt─▒r. ├ç├╝nk├╝;

Nefsin zehirli ve zararl─▒ meyvesini kalbin faydal─▒ meyvesinin arkas─▒na saklay─▒p da onu mazur ve masum g├Âstermek, ned├ómet ve pi┼čmanl─▒─č─▒ ├žok a─č─▒r ve ├žok ac─▒ bir ├ž├╝r├╝medir!

Ey dostlar!

Herkes;

├ľmr├╝n├╝n tamam─▒nda k├Â┼če bucak aras─▒n; bir tane bile k├Ât├╝ niyet bulamaz. Niye?

Bir de;

Yapt─▒klar─▒na ve ya┼čad─▒klar─▒na baks─▒n; y─▒─č─▒nla pi┼čmanl─▒k ve h├╝sran bulur. Niye?

Demek ki;

─░nsan, kendini de, ba┼čkas─▒n─▒ da iyi niyet etraf─▒nda aldat─▒yor. G├╝nahlara da b├Âyle dal─▒yor, yanl─▒┼člara da, k├Ât├╝l├╝klere de. Tuzak dolu iyi niyetler, be┼čerin ├Âmr├╝n├╝ k├Ât├╝l├╝klerle yiyip bitiriyor. Bu f├ón├« hayatta iyi niyet fil├ón derken, ebed├« bir hayat h├╝srana d├Ân├╝┼č├╝yor.

Dikkat et ey insano─člu!

─░yi niyet;

K├Ât├╝ amelleri s├╝sl├╝ g├Âsteren sahte bir ayna olmas─▒n!

├çirkinlikleri y─▒kayan zalim bir ├žama┼č─▒r makinesi olmas─▒n!

Sonunda fel├óket do─čuran ve dostu katleden bir ceh├ólet ta┼č─▒ olmas─▒n.

Me┼čhurdur:

Adam─▒n biri ay─▒yla dost olmu┼č. Aralar─▒ ├žok iyi. Bir g├╝n adam yemye┼čil ├žimenlerin ├╝zerinde uykuya dalm─▒┼č. Gayet emin bir vaziyette istirahat h├ólinde. Ni├žin? ├ç├╝nk├╝ kendisini koruyan g├╝├žl├╝ bir arkada┼č─▒ var ba┼č─▒nda. Derken y├╝z├╝ne bir sinek konmu┼č. Ay─▒; ├žok sevdi─či dostunun uyanmamas─▒ i├žin sine─či bir kovalam─▒┼č olmam─▒┼č, iki kovalam─▒┼č olmam─▒┼č, ├╝├ž kovalam─▒┼č olmam─▒┼č. En sonunda iyice ├Âfkelenmi┼č ve;

┬źÔÇĺBenim dostumun uykusunu sana b├Âld├╝rmeyece─čim!┬╗ diye hayk─▒rm─▒┼č.

Ard─▒ndan da kocaman bir ta┼č─▒ kapm─▒┼č. Ay─▒ bu, sinek tam adam─▒n y├╝z├╝ndeyken yap─▒┼čt─▒r─▒vermi┼č. Heyhat, sinek yine ka├žm─▒┼č. Fakat ay─▒yla dost olan zavall─▒ adam─▒n ise beyni da─č─▒lm─▒┼č ve art─▒k ebed├« bir uykuya dalm─▒┼č.

─░bret;

Yap─▒da ay─▒l─▒k olunca, ondan d─▒┼čar─▒ya vuracak en iyi niyet de bundan ba┼čka bir ┼čey olmuyor, olam─▒yor. Elbette bir ├žakal─▒n da ortaya koyaca─č─▒ iyi niyet, ├žakall─▒k karakterinin d─▒┼č─▒nda olamaz. Vah┼č├« bir y─▒rt─▒c─▒n─▒n da iyi niyeti, kendi yap─▒s─▒ndan farkl─▒l─▒k arz edemez. Kurt, domuz, y─▒lan, akrep ve di─čer ha┼čerat─▒n da iyi niyetleri, yap─▒lar─▒n─▒n bire bir ├Âzelliklerini ta┼č─▒r ancak. ├çok a─č─▒r kokan bir le┼čin de, ger├žekten iyi bir niyete sar─▒lmak neticesinde etraf─▒na g├╝l gibi r├óyihalar sa├žabilmesi, asla m├╝mk├╝n ve muhtemel de─čildir.

Bu demektir ki;

Birinci derece m├╝him olan husus, yap─▒lardaki olumsuzluk. ├ľnce onlar─▒n olmas─▒ gerekti─či y├Ânde d├╝zeltilmesi ve olgunla┼čt─▒r─▒lmas─▒ ┼čart. Tasavvufun, insan─▒ evvel├ó kalben, r├╗hen ve zihnen k├Ât├╝ yap─▒ h├╝km├╝ndeki ├žirkin ahl├ók ve berbat ├ór─▒zalardan ar─▒nd─▒r─▒p da b├╝t├╝n bir i├ž ├ólemi tertemiz etmek s├╗retiyle g├╝zel i┼člerde zirveye ├ž─▒karma metodunun hikmeti budur. Yoksa yalanc─▒l─▒─č─▒, ahl├óks─▒zl─▒─č─▒, gaddarl─▒─č─▒, vah┼č├«li─či ve ├ós├«li─či ├ódeta kendisine yap─▒ edinmi┼č bir kimsenin iyi niyetinden ne do─čar? Sadece bin bir k├Ât├╝l├╝k. ─░yilik d├╝┼č├╝nse bile, ├Âylesinden yine k├Ât├╝l├╝k, sonra yine k├Ât├╝l├╝k zuhur eder. Ne demi┼čler:

Bal k├╝p├╝nden bal, sirke k├╝p├╝nden sirke, zehir k├╝p├╝nden de zehir s─▒zar!

┼×u var ki;

Zehrin ve k├Ât├╝l├╝─č├╝n a├ž─▒k├ža bir m├╝┼čterisi olmayaca─č─▒ i├žin onun simsar t├╝ccar─▒, bunu zehir olarak de─čil de, mutlaka gerekli bir tedbir ve masum bir ├žare olarak pazarlar.

─░┼čte bundan dolay─▒;

G├Âr├╝nt├╝de ├žok masum sebeplerle doludur en k├Ât├╝ i┼čler bile. Yoksa hi├žbir insan, kendisini iki d├╝nya a├ž─▒s─▒ndan da bel├ól─▒ olan k├Ât├╝l├╝klere ikna ve r├óz─▒ edemez. Maalesef masum├óne sebepler devreye giriyor da, gafil kul; nefs├óniyetini gizleyecek s├╝sl├╝ bir k─▒l─▒f─▒n i├žinde bin bir yanl─▒┼č─▒ rahat├ža irtik├óp ediyor.

Ben de biliyorum ey gafil!

Kalbin ve niyetin her zaman temiz. ├ľyle temiz ki, bir nokta bile toz yok belki. Ben bunu, senden daha fazla tasdik eder ve senden daha fazla iddia edebilirim. Hem o temizli─če hi├žbir leke s├╝rmem de, s├╝rd├╝rmem de. Fakat ben de─čil, mutlaka sen bilesin ki, koca bir ceh├ólet ambar─▒ olan o cad─▒ nefsin, her zaman kirli. O nemrut nefsinin her ameli, her zaman bozuk. ├ľyleyse uyan ve onu bo┼ču bo┼čuna iyi niyetlerle sarmalama! Bil ki, k├Ât├╝l├╝kleri k─▒l─▒flanan nefs, art─▒k daha rahat bir ┼čekilde t├╝rl├╝ t├╝rl├╝ c├╝r├╝mler i┼čler.

Uyan;

Niyet odur ki, hay─▒rl─▒ amellere vesile olsun.

Hayra vesile de─čil de, ┼čerre ve nefs├óniyetin k├Ât├╝l├╝klerine sebep ve bahane olursa, onun ger├že─či, ┼čeytan ├želmesinden ibarettir ve o niyet, her y├Ân├╝yle sahtedir, zararl─▒d─▒r, ├ófettir. Onun, l├ófta iyi g├Âr├╝nmesi ise, hi├žbir de─čer olu┼čturmaz. ├ç├╝nk├╝ ├žok temiz ve enfes g├Âr├╝n├╝p de yiyeni ├Âld├╝ren zehirli bir g─▒da gibidir o.

Ey insano─člu!

G─▒da ├žok g├╝zel, ├žok lezzetli, ├žok m├╝kemmel g├Âr├╝nt├╝l├╝ ve ├žok de─čerli imi┼č ne ├ž─▒kar, e─čer zehirli ise! Bir niyet de ne kadar m├╝kemmel, g├╝zel ve temiz vaziyet arz etse de, ne ├ž─▒kar, e─čer k├Ât├╝ bir ameli maskeliyor ise!

─░yi d├╝┼č├╝n;

─░yi bir niyet, k├Ât├╝ ameli maskeleyip de zarara yol a├žmak i├žin mi, yoksa k├Ât├╝l├╝kleri bertaraf edip de faydal─▒ amellere vesile olmak i├žin mi?

Yine namaz─▒ incele;

├ľnce hadesten ve nec├ósetten tah├óret, sonra do─čru istikamet. Sonra da, niyet ve tekbir. Yani hades ve nec├ósetten temizlenmedik├že, niyet al─▒p namaza durmaya cevaz verilmemi┼č. Gayet tabi├«; kirlerin ├╝st├╝nde temiz bir niyet, imk├óns─▒z ve ge├žersiz.

Elbette;

Temiz niyet, temiz amelde kendini g├Âsterir. Do─čru niyet, do─čru davran─▒┼člarda kendini g├Âsterir. Hakl─▒ niyet, hakk─üniyetli bir gidi┼čatta kendini g├Âsterir.

Z─▒dd─▒ olarak;

Niyeti sadece dil ile ifade, bir bak─▒ma sinsi bir sahtek├órl─▒kt─▒r. Nefsin vartalar─▒n─▒ ├Ârtbas oyunudur. Bu y├╝zden s─▒rf dil, niyetin tek ba┼č─▒na ifade malzemesi olmaktan ├žok uzakt─▒r. Hi├ž ┼č├╝phesiz niyetin kendisini en do─čru ifade vas─▒tas─▒, ancak z├óhir olan davran─▒┼člar, ameller ve icraatlard─▒r.

Bu itibarla;

Dilin ba┼čka, davran─▒┼člar─▒n ba┼čka, kalbin ba┼čka bir ┼čey s├Âyledi─či ve ba┼čkal─▒klar ortaya koydu─ču bir davran─▒┼čta d├╝zg├╝n ve dengeli bir niyetten bahsedilemez.

Ey ak─▒l!

┼×u ger├že─či kendine bir daha, sonra bir daha anlat:

Niyet, insanlara okunacak bir yaz─▒ de─čildir. O, kul ile Allah aras─▒nda gizli bir m├óhiyettir. Kulun kullar aras─▒nda okuyabilece─či net sat─▒rlar ise, yaln─▒zca do─čru davran─▒┼člardan ibarettir. Zaten kul, di─čer kulun niyetini ne yapsa g├Âremez. G├Âremedi─činden dolay─▒ da isabetli bir h├╝kme varamaz. Davran─▒┼člar─▒ ise elbette g├Ârmek m├╝mk├╝nd├╝r. Buna ra─čmen;

G├Ârebileceklerine bakmay─▒p da g├Âremeyece─či bir ┼čeye odaklanmak ve orada hayal ├ževirmek, hakikate ters olmas─▒ bir yana ortadaki k├Ât├╝ davran─▒┼člar─▒ tel├ófi yerine daha muz─▒r h├óle getirmektir.

Mal├╗m;

Kurdun niyeti kendine g├Âre ├žok masumdur. Fakat par├žalad─▒─č─▒ kuzular─▒n h├óline bak!

Bir timsah─▒n kendine g├Âre niyeti ├žok hakl─▒d─▒r. G├Âzya┼člar─▒ bile d├Âker par├žalad─▒─č─▒ av dolay─▒s─▒yla. Fakat par├žalanan bedenlere bak!

Bir k─ütilin niyeti de, ├žok yerinde izahlarla doludur. Fakat ├Âld├╝rd├╝─č├╝ zavall─▒lar─▒n h├óllerine bir bak!

Bak da s├Âyle;

Ortada var olan icraat─▒ konu┼čmak yerine ortada olmayan niyeti konu┼čup da ona g├Âre terazi kullanmak, ak─▒l k├ór─▒ m─▒d─▒r? ─░┼čte en b├╝y├╝k yan─▒lg─▒lar─▒n en belirgin tomografisi bu!

Bu tomografi diyor ki:

Var olan ve belli olan ger├žekler ile hareket etmeli. Belirsiz olan, g├Âr├╝nmeyen ve ├╝stelik istenildi─či ┼čekilde evirilip ├ževirilebilen, hatt├ó esintisine g├Âre yalanlarla allan─▒p pullanabilecek olan bir ┼čeyi de─čerlendirme terazisine koymak, il├óh├« ve yeg├óne tart─▒da h├╝k├╝ms├╝zd├╝r.

Bu yanl─▒┼čta ─▒srar;

Ebed├« netice i├žin fel├ókettir. ┼×eytan─▒n s├╝sl├╝ yazd─▒─č─▒, aldanan insan─▒n azd─▒─č─▒, bel├ól─▒ bir gaflettir.

Zaten;

┼×eytan mant─▒kl─▒ yazar,

Ondan okuyan azar! (Seyrî)

Ey idrak!

Bu y├╝zden hayat ├žar┼č─▒s─▒nda ┼ču l├ók─▒rd─▒ hi├ž eksik olmaz:

┬źÔÇĺK├Ât├╝ bir niyetim yok!┬╗

Yahu niyetinin k├Ât├╝l├╝─č├╝n├╝ konu┼čan m─▒ var?

Fakat mesele bu de─čil.

Mesele;

Nas─▒lsa niyeti konu┼čmak, m├╝mk├╝n de─čil ya insanlar i├žin. ─░┼čte bu. K├Ât├╝ niyetim yok ifadesini sil├óh olarak kullan─▒yor yanl─▒┼č yapanlar.

Asl─▒nda;

Kar┼č─▒s─▒ndakinin kendi niyetine bir ┼čey diyemeyece─činden hareketle bunu silah olarak kullanan kimse, en k├Ât├╝ niyetliden daha tehlikeli bir girdaba dalm─▒┼č oluyor.

Yine ibâdetten bir misal:

Farazâ;

┬źÔÇĺNamaz k─▒larken bir ki┼či yellense ne olur?┬╗

El-cevap:

┬źÔÇĺNamaz da abdest de bozulur.┬╗

─░mdi;

Bu ger├že─či tozlu bir rafa f─▒rlat─▒p da;

┬źÔÇĺK├Ât├╝ bir niyetim yoktu, istemeden oldu!┬╗ diyerek o vaziyette yani abdest almadan namaza devam etmek m├╝mk├╝n m├╝?

Gelelim i┼čin hikmetine;

O bozulan namaz─▒ tel├ófi i├žin tek mevzu, burada bu do─čru sual ve onun do─čru cevab─▒d─▒r sadece, asla niyet de─čildir.

Dolay─▒s─▒yla ey be┼čer!

Yanl─▒┼č ve k├Ât├╝l├╝kler bahsinde as─▒l meseleyi ve problemi g├╝mb├╝rt├╝ye getirip de niyeti masaya koymak, sadece sinsi bir mevzu sapt─▒rmas─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ insan mevzu sapt─▒rmas─▒ olu┼čturabilirse, kendi yapt─▒─č─▒ k├Ât├╝l├╝─če kar┼č─▒ muhtemel menf├« mukabeleden g├╝ya kendisini kurtarm─▒┼č olacakt─▒r.

Bu ise;

Nefsin ve ┼čeytan─▒n gizli bir takti─čidir.

Çünkü bu;

K├Ât├╝l├╝─č├╝ koruyucu bir davran─▒┼čt─▒r.

Çünkü;

Bir k├Ât├╝l├╝─č├╝ bertaraf etme mevzubahis oldu─čunda e─čer g├╝ndeme ba┼čka bir ┼čey d├╝┼č├╝r├╝l├╝r de onu ameliyat masas─▒na yat─▒rmak unutturulursa, o k├Ât├╝l├╝k daha da g├╝├žlenerek devam eder. Mesel├ó bir hastada kanser mikrobu olmas─▒na ra─čmen doktor ├Ân├╝nde sadece onun sa─člam y├Ânleri konu┼čulur da hi├žbir ┼čeyi yokmu┼č h├╝km├╝ ├ž─▒kar─▒l─▒rsa, tedavi devreye giremez. Netice ise hazin olur. Bu y├╝zden doktor ├Ân├╝nde sadece hastal─▒k ve ona sebep olan hususlar konu┼čulur ve asla mevzu kaymas─▒ yap─▒lmaz; ta ki do─čru te┼čhis, do─čru tedavi ve s─▒hhat ger├žekle┼čsin.

Bir ba┼čka misal daha:

Araban─▒n tekeri patlak olsa, ┼čof├Âr de bu mevzuyu de─či┼čtirerek s├╝rekli direksiyonun sa─člaml─▒─č─▒ndan dem vursa ve dese:

┬źÔÇĺKarde┼čim; direksiyon m├╝kemmel, yola ├ž─▒k─▒l─▒r, gaza basal─▒m!┬╗

┬źÔÇĺFakat teker?

┬źÔÇĺOnu kar─▒┼čt─▒rma, ben direksiyonuma l├óf dedirtmem.┬╗

┬źÔÇĺAma?┬╗

┬źÔÇĺL├óf dedirtmem direksiyonuma dedim, o kadar! Tart─▒┼čma bitmi┼čtir, yola devam!┬╗

Sonras─▒ ne olur?

Belli.

Bu sebeple;

Niyetler, konu sapt─▒rmak i├žin kullan─▒lan bir tuzak da olmamal─▒.

├ľzetle ey insano─člu!

Niyet bahsinde ┼ču c├╝mle akl─▒ndan hi├ž ├ž─▒kmas─▒n:

Kirli amellere maske olan bir niyet, temiz de─čildir!

İllâ;

Amellerin do─črulu─ču ve temizli─či.

─░ll├ó davran─▒┼člar─▒n d├╝zg├╝nl├╝─č├╝ ve iyili─či.

─░ll├ó ya┼čay─▒┼čta de─čerli ve faydal─▒ i┼čler yapabilmek.

─░ll├ó il├óh├« teraziye g├Âre makbuliyet, g├╝zellik ve m├╝kemmellik.

─░ll├ó Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n r├óz─▒ olmas─▒.

Yâ Rab!

Nasîb et!

├ém├«n!..ÔÇŁ