ZENG─░NL─░K ─░STEYENE ┬źKANAAT┬╗ YETER

YAZAR : Raif KOÇAK raifkocak@gmail.com

raif_kocak-yuzakidergisi-agustos2016

Allah Te├ól├ó, bizi d├╝nyaya imtihan i├žin g├Ânderdi. Kimimizi bolluk, kimimizi darl─▒k ile; kimimizi varl─▒k, kimimizi yokluk ile; kimimizi a├žl─▒k, kimimizi de tokluk ile s─▒namaktad─▒r.

─░nsano─člunun; yarat─▒l─▒┼č─▒ gere─či yaln─▒z ba┼č─▒na de─čil, bir topluluk h├ólinde ya┼čamas─▒ mur├ód edilmi┼čtir. Topluluk h├ólinde ya┼čaman─▒n bir kural─▒ olarak da, fertler birbirine muhta├ž olarak yarat─▒lm─▒┼čt─▒r. ─░nsan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒ndan k─▒y├ómete kadar devam edecek olan bu kaide, insan i├žin en b├╝y├╝k imtihanlardan birisi kabul edilmi┼čtir. Topluluk h├ólinde ya┼čaman─▒n bir gere─či olarak, insanlar─▒n birbiri aras─▒nda yard─▒mla┼čmas─▒ ve dayan─▒┼čmas─▒na b├╝y├╝k ecirler verilmi┼č ve bu te┼čvik edilmi┼čtir.

─░nsan─▒n f─▒trat─▒ gere─či bir├žok istek ve ihtiya├žlar─▒ vard─▒r. ─░nsanlar bu ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak i├žin, durmadan ├žabalayarak ihtiya├žlar─▒n─▒ gidermeye ├žal─▒┼č─▒rlar. Ancak imk├ónlar─▒n s─▒n─▒rl─▒, isteklerin s─▒n─▒rs─▒z olmas─▒ sebebi ile bu ihtiya├žlar─▒n tamam─▒n─▒ kar┼č─▒lamalar─▒ m├╝mk├╝n olmaz. Burada insana verilen hazine k─▒ymetinde bir nimet devreye girer. Bu nimet kanaat nimetidir.

Kanaat; İslâm ahlâkında;

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒n kendisine d├╝nya nimeti olarak verdi─či paya r─▒z├ó g├Âstermesi, k─▒smetine r├óz─▒ olmas─▒, ba┼čkalar─▒n─▒n elindekine g├Âz dikmeyip tok g├Âzl├╝ olmas─▒d─▒r.ÔÇŁ diye tarif edilir.

Kanaat sahibi insan; k─▒smetine r├óz─▒ olur, g├Ân├╝l zenginli─či ve g├Âz toklu─ču i├žerisinde rahat ve huzur h├ólinde durumuna ┼č├╝kreder. Kanaatsiz kimse ise elinde olan─▒n k─▒ymetini bilmedi─či ve r├óz─▒ olmad─▒─č─▒ i├žin; emek vermeden, gayrime┼čr├╗, haram kazan├žlara y├Ânelir. Kanaatsizli─či sebebi ile izzetini, ┼čerefini ve haysiyetini kaybeder. B├Âyle yaparak hem kendinin, hem de i├žinde ya┼čad─▒─č─▒ toplumun rahat─▒n─▒ ve huzurunu bozar.

─░nsanlar─▒n r─▒zk─▒ taksim edilirken; kimine az, kimine ├žok verilmesi bir ad├óletsizlik de─čildir. Bil├ókis d├╝nyadaki nizam─▒n, intizam─▒n ve toplum hayat─▒n─▒n d├╝zenlenmesi mur├ód edilmi┼čtir. ─░nsanlar aras─▒ndaki madd├« farkl─▒l─▒klar, onlar i├žin asl─▒nda bir rahmet kayna─č─▒d─▒r. H├ól b├Âyle olmas─▒na ra─čmen, baz─▒ insanlar; ezelde kendileri i├žin takdir edilenlere bir t├╝rl├╝ r─▒z├ó g├Âstermeyip, taksim edilenden daha fazla pay almak i├žin olmad─▒k i┼člere tevess├╝l etmektedirler.

─░nsan; ya┼čad─▒─č─▒ ├ževrede kendisinden zengin veya madd├« imk├ónlara sahip olanlara ├Âzenip, daha fazla kazanmak, zengin olmak ve refah i├žerisinde ya┼čamak amac─▒yla, k─▒sa ├Âmr├╝n├╝ heb├ó eder. Bu hayhuy ile ge├žirdi─či ├Âmr├╝nde neleri kaybetti─čini anlayamadan; bir g├╝n uyanarak fark─▒na var─▒r, ancak uyand─▒─č─▒nda ├žok ge├ž olur.

Yarat─▒l─▒┼č─▒ gere─či, hem hayra, hem de ┼čerre meyilli olan insan; kendisine takdir edilen ├Âmr├╝ boyunca bu ikisi aras─▒nda kendi iradesi ile gide gele bir m├╝cadele sergiler. ─░nsan; verdi─či bu m├╝cadele ├žer├ževesinde, kendisine verilen nimetlere r├óz─▒ olmas─▒ ve kanaat etmesi h├ólinde, hem d├╝nyada, hem de ├óhirette rahata erer. Ancak, hakk─▒na r├óz─▒ olmamas─▒ durumunda ise; daha fazla kazanmak i├žin h─▒rs yapar, ba┼čkalar─▒n─▒n elinde olana haset eder ve b├Âylece ├óhiretini berbat eder.

─░nsan─▒n bu durumunu Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz ┼ču ┼čekilde ifade buyurmu┼čtur:

ÔÇť├édemo─člunun iki vadi dolusu mal─▒ olsa, ister ki ├╝├ž├╝nc├╝s├╝ olsun; onun g├Âz├╝n├╝ ancak toprak doyurur.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Rik─ük, 10)

─░nsan; hayat ┼čartlar─▒na bak─▒nca, hep kendinden yukar─▒da olan ve ┼čartlar─▒ iyi olanlarla kendisini k─▒yaslar. H├ólbuki hayat ┼čartlar─▒, kendisinden daha k├Ât├╝ insanlar da bulunmaktad─▒r. Bu hususta Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz;

ÔÇťSizden biri mal ve yarad─▒l─▒┼č├ža kendisinden ├╝st├╝n olana bak─▒nca, nazar─▒n─▒ bir de kendisinden a┼ča─č─▒ olana ├ževirsin; b├Âyle yapmak All├óhÔÇÖ─▒n ├╝zerinizdeki nimetini k├╝├ž├╝k g├Ârmemeniz i├žin gereklidir.ÔÇŁ buyurmu┼čtur. (Buh├ór├«, Rik─ük, 30; M├╝slim, Z├╝hd, 8; Tirmiz├«, K─▒y├ómet, 59)

Yerde ve g├Âkte yarat─▒lm─▒┼č her ne varsa, insan─▒n hizmetine verilmi┼čtir. ├ľl├ž├╝l├╝ davranmas─▒ ve elinde olanlarla mutlu olmas─▒ h├ólinde, insan i├žin en b├╝y├╝k zenginlik kanaatk├ór olmas─▒d─▒r. As─▒l zenginlik; ├žok mal ve m├╝lk sahibi olmak de─čil, kendisine taksim edilenlere r├óz─▒ olmak ve kendisinden daha fazla imk├ón─▒ olanlar─▒ k─▒skanmadan bunun bir il├óh├« taksim oldu─čunu bilmektir.

Rabbimiz; verdi─či nimetlere r├óz─▒ olan, ger├žek zenginli─čin kanaatte oldu─čunu bilen ve buna g├Âre davranan olmam─▒z─▒ bizlere nasip eylesin.