Birlik ve Beraberlik Zemini ─░├žin;┬áTEVH─░D AK├ÄDES─░NE SARILMAK

YAZAR : B. Cahit ├ľZDEM─░R bcahit@hotmail.com

b_cahit_ozdemir_yuzakidergisi_temmuz2016

Alt─▒n─▒n ┬źayar┬╗─▒yla, p─▒rlantan─▒n ┬źk─▒rat┬╗─▒yla itibar g├Ârmesi misali; her ┼čey, sahip oldu─ču keyfiyetle de─čer kazan─▒r. Halk aras─▒nda, insan─▒n vasf─▒n─▒ belirtirken kullan─▒lan ┬źadam gibi adam┬╗ tabiri de, ┼čahs─▒n cemiyette kabul g├Âren ├Âl├ž├╝ler bak─▒m─▒ndan sahip oldu─ču keyfiyeti ifade eder. Kez├ó;

ÔÇťO i┼č her ki┼činin de─čil, er ki┼činin k├ór─▒d─▒r.ÔÇŁ de─čerlendirmesi de bu ┼čahsiyet k─▒vam─▒na bir i┼čarettir. Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin; ┬źk├ómil m├╝ÔÇÖmin olmak, bizden olmak, tam ├«m├ón etmi┼č olmak…┬╗ gibi vas─▒fland─▒rmalarla tasvir buyurduklar─▒ kem├ól├ót seviyeleri; ┬ź(onlar i├žin) kalbinin titredi─či, pek ┼čefkatli ve merhametli oldu─ču┬╗ (et-Tevbe, 129) ├╝mmetini zirvelere y├Âneltmek i├žindir.

├ľnceki sem├óv├« dinler, birtak─▒m siyas├« ve nefs├ón├« s├óiklerle tahrif edilip asliyetlerinden uzakla┼čt─▒r─▒lmakla; insanl─▒─ča sa├ódet yolunu g├Âsterme vasf─▒n─▒ kaybetmi┼č ve mensuplar─▒ da d├╝nyay─▒ kan ve ate┼če bo─čarak, ├ódeta ya┼čanamaz h├óle getirmi┼člerdir. Ge├žmi┼čte, mezheblerine taassupla ba─čl─▒l─▒klar─▒ sebebiyle as─▒rlarca birbirlerini bo─čazlayan bu hizipler, zaman─▒m─▒zda d├╝nyev├«lik zemininde birle┼čip; hem d├╝nyan─▒n zenginliklerini iliklerine kadar s├Âm├╝rme, hem de ha├žl─▒ r├╗huyla biriken kinlerinin intikam─▒n─▒ alma pl├ónlar─▒n─▒ uyguluyorlar. Bu c├╝mleden olarak; ─░sl├óm co─črafyas─▒n─▒ ├Ânlerinde bir engel olmaktan ├ž─▒kar─▒p, bir oyun sahas─▒ h├óline getirmek i├žin, onlar─▒ ge├žmi┼čteki kendi tefrika hastal─▒klar─▒na d├╗├ž├ór edip, zebun d├╝┼č├╝rmeye gayret ediyorlar. ─░stikl├ól ┼čairimiz Mehmed ├ékif, bahis mevzuu bu oyuna kar┼č─▒ ├«man birli─čiyle ┼č├Âyle dikiliyordu:

De─čil mi cephemizin s├«nesinde ├«man bir;
Sevinme bir, ac─▒ bir, g─üye ayn─▒, vicdan bir.
De─čil mi ortada bir s├«ne ├žarp─▒yor, y─▒lmaz,
Cihan yıkılsa, emîn ol bu cephe sarsılmaz!

D├╝nya siyasetinde g├╝├ž s├Âm├╝rgecilerin eline ge├žti─činden beri; ├že┼čitli mihraklarca din ad─▒na t├╝retilen ├že┼čitli ak─▒mlarla, ─░sl├óm ├ólemi buhranlara s├╝r├╝klenmeye ├žal─▒┼č─▒l─▒yor. Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin vasiyeti olan iki kaynak sapasa─člam, taptaze durdu─ču h├ólde; ─░sl├óm ├ólemi tefrikan─▒n kahredici pen├žesinde k─▒vran─▒yor. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde;

ÔÇť(Ras├╗l├╝m!) ┼×├╝phesiz ki, Kit├óbÔÇÖ─▒ Sana hak olarak indirdik. O h├ólde Sen de, d├«ni All├óhÔÇÖa has k─▒larak (ihl├ós ile) kulluk et.ÔÇŁ (ez-Z├╝mer, 2) buyurulur. ┬źD├«ni All├óhÔÇÖa has k─▒larak, ihl├ós ile kulluk eden┬╗ Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz, ┬źen g├╝zel ├Ârnek┬╗ olarak insanl─▒─č─▒n ufkunu ayd─▒nlan─▒rken; bu ┼ča┼čk─▒nl─▒k, bu istikamet karga┼čas─▒ niye! ─░drak edilen rahmet aylar─▒nda bile durmayan en vah┼č├« katli├ómlarla, kimlere hizmet edildi─či ni├žin g├Âr├╝lemiyor!..

Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin;

ÔÇťBeni ihtiyarlatt─▒.ÔÇŁ buyurdu─ču H├╗d S├╗resiÔÇÖnde;

ÔÇť├ľyle ise emrolundu─čun gibi dosdo─čru ol. Beraberinde tevbe edenler de dosdo─čru olsunlar. Hak ve ad├ólet ├Âl├ž├╝lerini a┼čmay─▒n. ┼×├╝phesiz O, yapt─▒klar─▒n─▒z─▒ hakk─▒yla g├Âr├╝r.ÔÇŁ (H├╗d, 112) diye ├«kaz buyurulur. ┬źDosdo─čru┬╗ kelimesiyle do─črulu─čun peki┼čtirildi─či, k├ómil bir keyfiyetin kazand─▒r─▒ld─▒─č─▒ istikametteki muhtemel sapmalar, ├╝mmeti bug├╝n v├ók├« oldu─ču gibi buhranlara s├╝r├╝kler. ┬źIl─▒ml─▒, radikal, reforma u─čram─▒┼č, modern, ├že┼čitli sosyolojik g├Âr├╝┼člerle harmanlanm─▒┼č…┬╗ diye vas─▒fland─▒r─▒lan farkl─▒ ─░sl├óm anlay─▒┼člar─▒; ┬źAll├óhÔÇÖa has k─▒l─▒nan din┬╗ olmaktan ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č, sa├ódete de─čil h├╝sranlara g├Ât├╝ren ak─▒mlard─▒r. Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz bu v├ók─▒ay─▒;

ÔÇť…Bu ├╝mmet de yetmi┼č ├╝├ž f─▒rkaya ayr─▒lacak; biri hari├ž, hepsi cehenneme girer.ÔÇŁ (Eb├╗ D├óv├╗d, S├╝nnet, 1) diye ifade buyurur. Bu ┬źbiri hari├ž┬╗ di─čerlerinin ─░sl├ómÔÇÖ─▒n g├╝ler y├╝z├╝n├╝ temsil etmek, k├óin├óta rahmet nazar─▒yla bakmak yerine; kendilerinden ba┼čkas─▒n─▒ tekfir edip, s├Âm├╝rgeciler hesab─▒na ─░sl├óm co─črafyas─▒n─▒ kan dery├ós─▒na ├ževirerek, kendilerini cehenneme mahk├╗m ettikleri apa├ž─▒k ortada.

Tevhid ak├«desi, yani Allah Te├ól├óÔÇÖdan ba┼čka il├óh olmad─▒─č─▒na inanmak ve hayat─▒n─▒ buna g├Âre tanzim etmek inanc─▒; b├╝t├╝n peygamberlerin d├╝nyaya h├ókim k─▒lmak u─čruna kendilerini adad─▒klar─▒ il├óh├« vazifedir. M├╝ÔÇÖminler; her t├╝rl├╝ i├žtim├ó├« farkl─▒l─▒─č─▒ bir tarafa b─▒rakarak tevhid esas─▒nda birle┼čip kayna┼čmakla m├╝kelleftirler. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde ┼č├Âyle ifade edilir:

ÔÇťM├╝ÔÇÖminler ancak karde┼čtirler…ÔÇŁ (el-Hucur├ót, 10);

ÔÇťM├╝ÔÇÖmin erkekler ve m├╝ÔÇÖmin kad─▒nlar birbirlerinin vel├«leridir.ÔÇŁ (et-Tevbe, 71)

Bu ├Âyle bir ba─čl─▒l─▒kt─▒r ki; Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz bu keyfiyeti;

ÔÇťM├╝ÔÇÖminler birbirlerini sevmede, birbirlerine ┼čefkat ve merhamet g├Âstermede; t─▒pk─▒ bir organ─▒ rahats─▒zland─▒─č─▒nda, di─čer organlar─▒ da uykusuzluk ve y├╝ksek ate┼čle bu ac─▒y─▒ payla┼čan bir bedene benzer.ÔÇŁ (M├╝slim, Birr, 66) diye ifade buyurur. Bu dayan─▒┼čma, cemiyete; her ├že┼čit fitne-fesat, buhran ve d├╝┼čmanl─▒ktan koruyacak bir dirilik ve g├╝├ž kazand─▒r─▒r. Bu ger├že─či, Mehmed ├ékif;

Girmeden tefrika bir millete, d├╝┼čman giremez;
Toplu vurduk├ža y├╝rekler, onu top sindiremez.

diye dile getirir. Medine devrinden itibaren, ┼čanl─▒ medeniyetimizin her safhas─▒nda ri├óyet edildi─či ├╝zere; cemiyetteki m├╝sl├╝man olmayan fertler de, ems├óli g├Âr├╝lmeyen ┼čekilde, e┼čit haklara sahip vatanda┼č olarak kabul g├Âr├╝rler.

Tefekk├╝r; en ┼čerefli ve en g├╝zel k─▒vamda yarat─▒lan insan─▒, di─čer varl─▒klardan ay─▒ran; onun yolunu ayd─▒nlatan, istikametini d├╝zelten h├óssad─▒r. Kel├óm-─▒ kibarda bu mefhumun de─čeri;

ÔÇťBu cihan ├ókiller i├žin seyr-i bed├óy├« (il├óh├« sanat─▒ ibretle tem├ó┼č├ó ve tefekk├╝r), ahmaklar i├žin ise yemek ile ┼čehvettir.ÔÇŁ diye belirtilir. Onun i├žin KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde, s─▒k s─▒k;

ÔÇťD├╝┼č├╝nmez misiniz; akletmez misiniz?ÔÇŁ diye ├«kaz buyurulur. Bunlardan birisi de;

ÔÇťOnlar KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ tefekk├╝r etmiyorlar m─▒? Yoksa kalpleri ├╝zerinde kilitler mi var?ÔÇŁ (Muhammed, 24) buyuran sars─▒c─▒ ifadedir. ├Äm├ón─▒n umum├« ├žer├ževesi olan ┬źtakl├«d├« ├«man┬╗dan, ilim ve tahk├«ke dayanan ┬źtahk├«k├« ├«m├ón┬╗a do─čru derinle┼čebilmek, k├ómil ├«m├óna ula┼čabilmek ancak tefekk├╝rle m├╝mk├╝n olur.

D├╝nyay─▒, hususiyle de ─░sl├óm co─črafyas─▒n─▒ kendi emelleri do─črultusunda par├ža par├ža b├Âl├╝p h├╝kmeden s├Âm├╝rgeci devletler, kendi i├žlerinde b├╝t├╝nle┼čmenin g├╝c├╝nden faydalan─▒rken; ─░sl├óm ├ólemi, onlar─▒n k─▒┼čk─▒rt─▒p k├Âr├╝kledi─či tefrika hastal─▒─č─▒ ile can ├žeki┼čiyor. Bu d├╗├ž├ór olunan ├ók─▒betin; KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde buyurulan;

ÔÇťAllah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖne itaat edin ve birbirinizle ├žeki┼čmeyin. Sonra gev┼čersiniz ve g├╝c├╝n├╝z, devletiniz elden gider. Sab─▒rl─▒ olun. ├ç├╝nk├╝ Allah sabredenlerle beraberdir.ÔÇŁ (el-Enf├ól, 46) ├«kaz─▒ndan ders al─▒nmamas─▒n─▒n bir sonucu oldu─ču ortada. ┼×anl─▒ m├óz├«de, bu g├╝c├╝n sevkiyle d├╝nyaya h├╝kmedip bar─▒┼č ve huzuru h├ókim k─▒lma d├óv├ós─▒n─▒ g├╝den bir medeniyetin v├órisleri i├žin, bu durum fevkal├óde vahim bir zillettir. Bu c├╝mleden olarak, ├Ân├╝m├╝zdeki mesele; ┬źkesb-i kem├ól etmi┼č┬╗ fertlerle, il├óh├« de─čerler manz├╗mesinden kaynaklanan b├Âyle bir m├╝kteseb├óta sahip milletimizin birlik ve beraberlik zemini i├žin, il├óh├« bir l├╝tuf olan tevhid ak├«desine yeniden sar─▒lmak, hayata ge├žirmektir. Mazlumlar co─črafyas─▒n─▒n ├╝midi ve huzura hasret d├╝nyan─▒n bekledi─či de bu dirili┼čtir.