TAHTA KILIÇ

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

mustafa_asim_kucukasci-yuzakidergisi-agustos2015
─░sl├óm d├╝nyas─▒ Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖnda Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n y─▒k─▒lmas─▒ ve hil├ófetin ilg─üs─▒yla par├žaland─▒. Masa ba┼č─▒nda ├žizilen haritalar; ih├ónetlere ikram olarak uydurulup da─č─▒t─▒lan, asl─▒nda bir a┼č├«retten ibaret devletler… ├ľnce s├Âm├╝rge olan sonra kukla rejimlerle uzaktan idare edilen, fakat yine s├Âm├╝r├╝len co─črafyalar…

─░kinci D├╝nya HarbiÔÇÖnde d─▒┼čar─▒da kal─▒p az─▒c─▒k ferahlayan, baz─▒lar─▒ ÔÇťba─č─▒ms─▒zl─▒klar─▒na kavu┼čanÔÇŁ bu devletler; ├žift kutuplu so─čuk sava┼č d├Âneminde de, iki kutbun tamponu olarak s─▒k─▒┼čsa da, otoriter idareler alt─▒nda kalsa da, yine sava┼člardan uzak kald─▒. T├╝rkiyeÔÇÖde bu d├Ânem ideolojik anar┼čiye sahne oldu, devam─▒nda, sosyalizm; etnik b├Âl├╝c├╝l├╝─če d├Ân├╝┼čt├╝.

Doksanlarda Sovyet RusyaÔÇÖn─▒n ├ž├Âz├╝lmesi ve Berlin Duvar─▒ÔÇÖn─▒n y─▒k─▒lmas─▒yla, bat─▒ eski d├╝┼čman─▒n─▒ tekrar hat─▒rlad─▒:

İslâm!..

1979ÔÇÖda ─░ranÔÇÖda ger├žekle┼čtirilen ┬źDevrim┬╗ ile ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n ba┼č─▒n─▒, ge├žmi┼čte de hep kritik zamanlarda a─čr─▒tan mezhep sava┼člar─▒n─▒n temeli at─▒ld─▒. ─░ran-Irak sekiz sene ├žarp─▒┼čt─▒r─▒ld─▒. Bu sava┼člar esnas─▒nda sil├óhland─▒r─▒lan Arap ├╝lkelerinden IrakÔÇÖa, 1990ÔÇÖda KuveytÔÇÖi ve SuudÔÇÖu koruma bahanesiyle sald─▒r─▒ld─▒. Yine doksanlarda; Balkanlarda Bo┼čnaklar─▒n, Kafkaslarda ├çe├ženlerin, ├ézer├«lerin bo─čaz─▒na ├ž├Âk├╝ld├╝.

Eski d├╝┼čman hat─▒rlanm─▒┼čt─▒.

Ortada garb─▒n ├óf├ók─▒n─▒ ├želik z─▒rh─▒yla saran bat─▒ya kafa tutacak dir├óyetli, ├╝mmetin birlik ve beraberli─čini sa─člayabilecek bir devlet de yoktu, buna zemin te┼čkil edecek ┼čekilde ─░sl├óm├« e─čitim alm─▒┼č, ┼čuurlu bir kitle de… Fakat bat─▒, d├╝┼čman─▒n─▒ kendi olu┼čturup, kendi d├Âvmeye niyetliydi. H├ól├ó bir ┼č├╝phe bulutu alt─▒nda olsa da; 11 Eyl├╝l, bat─▒ ├╝lkelerinde yeti┼č(tiril)mi┼č m├╝sl├╝manlar taraf─▒ndan sahneye kondu ve ertesi g├╝n Afganistan bombalanmaya ba┼čland─▒. Uzmanlar; AfganistanÔÇÖdaki d├╝┼čmanlar─▒n─▒ eliyle koymu┼č gibi bulan bat─▒l─▒n─▒n, RusyaÔÇÖya kar┼č─▒ o milisleri, ger├žekten de elleriyle yeti┼čtirdi─čini s├Âyl├╝yor. Sonra kimyev├« sil├óh yalan─▒yla Irak t├órum├ór edildi… Sonras─▒ etki-tepki i├žerisinde b├╝y├╝yecekti. Eb├╗ Gureyb ve GuantanamoÔÇÖdaki insanl─▒k d─▒┼č─▒ muamelelerin sadece zul├╝m de─čil, bir ter├Âr fideli─či oldu─ču anla┼č─▒ld─▒.

─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n ba┼čs─▒zl─▒─č─▒, ba┼člardakilerin kafas─▒zl─▒─č─▒ ve haks─▒zl─▒─č─▒na kar┼č─▒, m├╝sl├╝man toplumlar─▒n sessizli─či ve sindirilmi┼čli─či Arap Bahar─▒ ad─▒ alt─▒nda ba┼člayan bir s├╝re├žle sona erdi. Hatt├ó erdirildi.

Fakat bahar, g├╝ze d├Ând├╝r├╝ld├╝.

M─▒s─▒rÔÇÖda demokratikle┼čme darbeyle bi├žildi.

Libya ve MaliÔÇÖde, Fransa eski s├Âm├╝rgecili─čini hat─▒rlad─▒.

Irak, Suriye ve Yemen ise ┼×i├« ─░ranÔÇÖ─▒n resmen sava┼č├ž─▒lar g├Ândererek; zalim idareleri korumaya, halk─▒ ┼×i├«le┼čtirmeye, S├╝nn├« halk─▒ yok etmeye y├Ânelik faaliyetlerine sahne oldu. Ard─▒ndan y─▒llard─▒r vitrinde d├╝┼čman g├Âr├╝nen ─░ran ve bat─▒ birden sarma┼č dola┼č oldu. Rusya ve ├çin de Suriye zalimini korumaya ald─▒.

Ayn─▒ b├Âlgede ve b├╝t├╝n ─░sl├óm d├╝nyas─▒nda, so─čuk sava┼čtan beri haz─▒rlanan ve daha ├Ânceki as─▒rlarda bir ─░ngiliz projesi olarak ─░sl├óm d├╝nyas─▒nda yay─▒lan sert selef├« g├Âr├╝┼člerin neticesi olan el-K─üide, T├ólib├ón, Bokoharam, I┼×─░D gibi ter├Âr gruplar─▒n─▒n da sahnedeki yerlerini almas─▒yla, ─░sl├óm d├╝nyas─▒ bir stratejik sava┼č oyununun pl├ótformuna d├Ând├╝. Bize yak─▒n b├Âlgede, meseleye; etnik unsurlar─▒n nemalanma ├žabalar─▒, petrole h├╝kmetme, n├╝fus yap─▒lar─▒n─▒ de─či┼čtirme gibi kar─▒┼č─▒klar da girdi.

├ľyle ironik ki! Her zaman sava┼č d├╝┼čman─▒ olan sosyalist gen├žler, emperyalist Amerikan u├žaklar─▒yla i┼čbirli─či h├ólinde, i├žlerinde Avrupa ├╝lkelerinden gelen sava┼č├ž─▒lar─▒n da oldu─ču I┼×─░D g├╝├žleriyle harbe ko┼čuyorlar!.. T├╝rkiyeÔÇÖdeki b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlar─▒, hatt├ó her sakall─▒y─▒ da I┼×─░DÔÇÖin orta─č─▒ addederek!.. I┼×─░D ne yap─▒yor? Mu├ór─▒zlar─▒n─▒n ─░sl├ómÔÇÖdan nefret etmesi i├žin her ┼čeyi!..

Tam anlam─▒yla puslu hava… Fitne ve fesat ortam─▒.

B├Âyle bir ortamda birileri; radikal ─░sl├ómc─▒lara kar┼č─▒ ├Âzg├╝rl├╝k sava┼č─▒ veriyorum zannederken, masum T├╝rkmenlerin, Araplar─▒n ilh. k├Âylerinden bo┼čalt─▒lmas─▒na, evsiz-yurtsuz b─▒rak─▒lmas─▒na sebep oluyor da haberi yok…

B├Âyle bir ortamda birtak─▒m m├╝sl├╝manlar; cihad ediyorum zann─▒yla ─░sl├ómÔÇÖa en b├╝y├╝k zarar─▒ veriyor, onu kan d├Âk├╝c├╝, ─▒rza tasallut edici, k├Âleli─či geri getirici, m├╝samahas─▒z, ┼čedit bir bask─▒ rejimi olarak zihinlere kaz─▒yor, haberi yok…

B├Âyle bir ortamda birtak─▒m etnik unsurlar; yerimi, yurdumu koruyorum, akrabam─▒ kolluyorum zann─▒yla giri┼čti─či harekette, emperyalist g├╝├žlerin oyununa geliyor, bir piyon olarak ileri s├╝r├╝l├╝yor, zulm├╝n ma┼čas─▒ yap─▒l─▒yor haberi yok…

Haberi yok ifadesini gaflet ehli i├žin s├Âyl├╝yorum. Dal├ólet ehli kasten yap─▒yor.

B├Âyle bir ortam cihad ortam─▒ de─čil, sava┼čma ortam─▒ de─čil. Hatt├ó telefonuna, bilgisayar─▒na d├╝┼čen ┼čeyleri yayma ortam─▒ bile de─čil. ├ç├╝nk├╝ kurtlar─▒n, ├žakallar─▒n sevdi─či bir fitne-fesat ortam─▒…

B├Âyle ortamlar i├žin Peygamberimiz ┼č├Âyle buyuruyor:

ÔÇťM├╝sl├╝manlar aras─▒nda fitne meydana geldi─činde kendine tahta┬şdan bir k─▒l─▒├ž edin.ÔÇŁ (Tirmiz├«, Fiten, 33)

─░sl├ómÔÇÖda ilk kar─▒┼č─▒kl─▒k ve fitne hareketi, Hazret-i OsmanÔÇÖ─▒n ┼čeh├ódetiyle neticelenen isyan olmu┼čtu. Hazret-i Osman o devirde, ┼čarkta ve garpta b├╝y├╝k fetihler ger├žekle┼čtiren bir ordunun ba┼čkumandan─▒yd─▒. Emrinde de askerler vard─▒. Fakat m├╝sl├╝man kan─▒ d├Âkmemek i├žin onlara kar┼č─▒ sava┼čmad─▒.

Sah├ób├« SaÔÇśd bin Eb├« Vakkas da, o─člu ├ľmerÔÇÖin;

ÔÇťÔÇôNi├žin sava┼čm─▒yorsun?ÔÇŁ sorusuna ┼ču cevab─▒ vermi┼čti:

ÔÇťÔÇôO─člum, sen benim fitnenin eleba┼č─▒ olmam─▒ m─▒ istiyorsun?

Hay─▒r! Elime; m├╝ÔÇÖmine vurunca kesmeyen, k├ófire vurunca ├Âld├╝ren bir k─▒l─▒├ž verilinceye kadar sava┼ča kat─▒lmayaca─č─▒m.ÔÇŁ

Tahtadan k─▒l─▒├ž ifadesinin bir ba┼čka ifadesi: M├╝ÔÇÖmine i┼člemeyen bir sil├óh. B├Âyle bir sil├óh yok. Sil├óh, m├╝ÔÇÖmin ile k├ófiri ay─▒rt edemez. Puslu havalarda yap─▒lan m├╝cadeleler, hakl─▒yla haks─▒z─▒ se├žemez.

Abdullah ─░bn-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh├╝m├ó- da fitne ortam─▒nda bir cepheye kat─▒lmaktan ka├ž─▒nanlardan idi, kendisine;

ÔÇťEy Eb├╗ Abdurrahman! All├óhÔÇÖ─▒n kitab─▒nda s├Âyledi─čini ni├žin yapm─▒yorsun? Allah; ┬źM├╝ÔÇÖminlerden iki grup sa┬şva┼č─▒rsa zalim olana kar┼č─▒, onlar All├óhÔÇÖ─▒n h├╝km├╝ne r├óz─▒ oluncaya kadar sava┼č─▒n!┬╗ diye buyurmas─▒na ra─čmen sen All├óhÔÇÖ─▒n Kit├ób─▒ÔÇÖnda buyurdu─ču ┼čekilde ni├žin sava┼čm─▒yorsun?ÔÇŁ denildi.

─░bn-i ├ľmer Hazretleri;

ÔÇťEy karde┼čimin o─člu! Sava┼čmad─▒─č─▒m i├žin bu ├óyetle k─▒nanmam; ┬źBir m├╝ÔÇÖmini kasten ├Âld├╝renin cezas─▒ cehennemdir.┬╗ ├óyetiyle k─▒nanmak┬ştan daha evl├ód─▒r.ÔÇŁ diye cevap verdi.

Yine ─░bn-i ├ľmerÔÇÖe;

┬źAllah, fitne kalmay─▒p din yaln─▒z All├óhÔÇÖ─▒n oluncaya kadar onlarla sava┼čman─▒ emretmiyor mu?┬╗ dediler.

─░bn-i ├ľmer;

┬źBiz herhangi bir fitne kalmay─▒ncaya kadar sava┼čt─▒k ve din All├óhÔÇÖ─▒n oldu. Ancak sizler herhangi bir din kalmay─▒ncaya ve d├«nin de AllahÔÇÖtan ba┼čkas─▒n─▒n oluncaya kadar onlarla sava┼čmak istiyorsu┬şnuz!┬╗ diye cevap verdi.

├ç├╝nk├╝ bu ├óyetteki fitnenin, m├╝┼čriklerin m├╝sl├╝manlara i┼čkence ederek ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ├Ân├╝nde engel olmalar─▒ m├ón├ós─▒nda oldu─čunu biliyordu.

O sah├ób├«ler, Peygamber Efendimiz hayatta iken de, cihad ile ┼čahs├« kan d├óv├ólar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒ranlar─▒n, ┼čah├ódet getirdi─či h├ólde;

ÔÇťKorkudan ├Âyle s├Âyledi!ÔÇŁ diye d├╝┼čman─▒n─▒ ├Âld├╝renlerin zuhur etti─čini, Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n bunlara ├žok sert bir tav─▒r al─▒p m├óni oldu─čunu biliyorlard─▒.

KurÔÇÖ├ónÔÇÖda H├óbilÔÇÖin, kendisine; ÔÇťSeni ├Âld├╝rece─čim!ÔÇŁ diyen K─übilÔÇÖe sarf etti─či;

ÔÇťSen beni ├Âld├╝rmek i├žin kolunu uzatsan bile ben sana elimi kald─▒rmayaca─č─▒m!ÔÇŁ kararl─▒l─▒─č─▒ i├žinde olmalar─▒n─▒n sebebi, EfendimizÔÇÖden ald─▒klar─▒ bu talimat idi. ├ľyle ki, nefs-i m├╝dafaa gibi me┼čr├╗ bir sebeple bile m├╝ÔÇÖmin kan─▒ d├Âkmediler. Mazlum olmak ile zalim olmak aras─▒nda kald─▒klar─▒nda, mazlumiyeti se├žtiler. Ama onlar kazand─▒, ─░bn-i ├ľmerÔÇÖin as─▒l derdi Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n mesajlar─▒n─▒ ├žo─ču ├óz├ód etti─či k├Âlelerden olu┼čan talebelerine ya┼čayarak ve ya┼čatarak aktarmak idi. Ba┼čard─▒.

Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒ Mehmet G├ľRMEZÔÇÖin ┬źi├žtihads─▒z cihadlar┬╗ tabiriyle ifade etti─či ├╝zere; m├╝sl├╝man─▒n neye hizmet etti─čini bilmeden hareket etmesi ├žok f├óhi┼č yanl─▒┼člara g├Ât├╝r├╝r.

─░sl├ómÔÇÖ─▒n kuvveti ve k─▒l─▒c─▒ elbette vard─▒r. ─░bn-i ├ľmer HazretleriÔÇÖnin dedi─či gibi, ecd├ód─▒m─▒z da o k─▒l─▒c─▒ yerinde kullanm─▒┼č, onu despot kefereye kar┼č─▒ sallam─▒┼č, onunla zalimlerin zulm├╝n├╝ bertaraf etmi┼č, fakat asla onu insanlara i┼čkence, zul├╝m, ┼čiddet vas─▒tas─▒ k─▒lmam─▒┼čt─▒r. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n k─▒l─▒c─▒, daima emn ├╝ em├ón hil├óli olmu┼čtur.

O k─▒l─▒├ž; me┼čr├╗ bir kumandan─▒n, Alparslanlar─▒n, Fatihlerin, Yavuzlar─▒n hizmetinde, gayesine matuf olur. Bug├╝n Irak, Suriye, Libya, Mali gibi yerlerde sava┼čan ┼čiddet yanl─▒s─▒ gruplar─▒n hemen hepsinin dolayl─▒ veya do─črudan ecneb├« g├╝d├╝m├╝nde olduklar─▒ erbab─▒nca ortaya konulmaktad─▒r. Bunlar─▒n hi├žbiri me┼čr├╗ bir em├«r, bir ul├╝ÔÇÖl-emr de─čildir.

Harp; m├╝sl├╝man bir toplum te┼čekk├╝l ettikten sonra, haklar─▒n─▒ m├╝dafaa etmek i├žin zaruret h├ólinde devreye girer. Mekke devrinde, m├╝sl├╝manlar i┼čkencelere t├ób├« tutulduklar─▒ h├ólde, mukabelede bulunmaktan men olunmu┼č, sab─▒r, tahamm├╝l veya hicret ile vazifelendirilmi┼člerdir.

Hazret-i MusaÔÇÖn─▒n kendi k─▒ssas─▒nda da; ┼čehirde, kendi kavminden bir ki┼činin kar─▒┼čt─▒─č─▒ bir h├ódiseye m├╝dahale etmesi ve istemeden k─▒pt├«nin ├Âl├╝m├╝ne sebep olmas─▒ yer al─▒r. Bu h├ódisede Hazret-i Musa; ├╝z├╝nt├╝ duyar, bu ├Âl├╝m├╝ ┼čeytan─▒n bir i┼či olarak addeder, hicrete mecbur kal─▒r. Peygamberlik vazifesini alm─▒┼č olarak d├Ânece─či bu hicretten sonra da Hazret-i Musa, her evi bir mescide ├ževiren bir m├ónev├« e─čitim seferberli─čiyle, FiravunÔÇÖa kar┼č─▒ m├╝cadele verir. Neticede d├╝┼čman─▒n─▒ Allah bo─čarak kahreder.

Harbin bir ahl├ók─▒ vard─▒r. K├Âpek senin aya─č─▒n─▒ ─▒s─▒rsa da sen, onun aya─č─▒n─▒ ─▒s─▒rarak mukabelede bulunmazs─▒n. ─░nsana ins├óniyet yak─▒┼č─▒r. Bug├╝n ter├Âre kap─▒lan m├╝sl├╝man gen├žlerin baz─▒lar─▒n─▒n, ├žok a─č─▒r fizik├« veya m├ónev├« zul├╝mler, i┼čkenceler ya┼čam─▒┼č veya zorla seyrettirilmi┼č ki┼čilerden se├žildi─či belirtilmektedir. Ba┼čta s├Âyledi─čimiz, bat─▒n─▒n ter├Âr fideli─či ifadesinin gayesi budur. KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin Mekk├« s├╗relerindeki onlarca;

ÔÇťSabret, dayan, y├╝z ├ževir, m├╝hlet ver, affet, vazge├ž…ÔÇŁ telkinlerinin, o devirde ya┼čanan i┼čkence ve zul├╝mlerin m├╝sl├╝manlarda tahrik olu┼čturmamas─▒na matuf oldu─čunu idrak etmemiz gerekir.

─░sl├óm d├╝nyas─▒nda ya┼čanan trajedilerin ma─čdurlar─▒na, yetimlerine, ├Âks├╝zlerine sahip ├ž─▒kmam─▒z─▒n, onlar─▒ rehabilite etmemizin ne kadar m├╝him oldu─ču da mevzunun bize bakan y├Ân├╝d├╝r.

Problemini ├ž├Âzd├╝─č├╝n insan, senindir, ├žarendir, derman─▒nd─▒r.

Derdine b├«g├óne kald─▒─č─▒n karde┼čin ise, er ge├ž senin ba┼č─▒na bel├ód─▒r, canl─▒ bombad─▒r, senin evl├ód─▒n oldu─ču h├ólde d├╝┼čman─▒nla ittifak eden bir gafildir vb.

ÔÇťM├╝ÔÇÖminler bir v├╝cud gibidir.ÔÇŁ had├«s-i ┼čer├«fini b├Âyle de d├╝┼č├╝nmeli. ┼×efkatli olmal─▒s─▒n, ac─▒s─▒n─▒ hissetmelisin, do─čru, fakat zaten ba┼č─▒n─▒ a─čr─▒tacakt─▒r, can─▒n─▒ yakacakt─▒r. ├ľyleyse ba┼čtan ┼čif├ó olmaya bak!..

─░┼čte cih├ód─▒n harp d─▒┼č─▒ cehd y├Ân├╝ burada ortaya ├ž─▒kar. Cihad Allah yolunda gayret etmek ise; i┼čte e─čitim, i┼čte hizmet, i┼čte ─░sl├ómÔÇÖ─▒n g├╝ler y├╝z├╝n├╝n ya┼čanmas─▒ ve ya┼čat─▒lmas─▒…

─░┼čte do─črular─▒ yazacak kalemlerin cih├ód─▒…

O tahta k─▒l─▒├ž ni├žin kalem olmas─▒n?

─░┼čte ─░sl├ómÔÇÖ─▒n g├╝ler y├╝z├╝n├╝, sel├ómet dolu hakikatini, emniyet dolu s├«nesini ifadelendirecek lisanlar─▒n, mikrofonlar─▒n, ekranlar─▒n, sahnelerin, k├╝rs├╝lerin cih├ód─▒…

├ľld├╝r├╝c├╝ de─čil diriltici cihad…

Nefsine ┼čeh├ódeti, muhatab─▒na ┼čah├ódeti telkin eden, abus ve korkun├ž bir suratla iten de─čil, m├╝tebessim bir m├╝sl├╝man ├žehresiyle davet eden bir cihad…

Da─č─▒t─▒c─▒, tekfir edici, y─▒k─▒c─▒, k─▒r─▒c─▒ de─čil, toplay─▒c─▒, birle┼čtirici, in┼ča edici bir cihad…

─░lham─▒n─▒ nefisle yap─▒lan b├╝y├╝k cihaddan alan, sab─▒rl─▒, dir├óyetli, dikkatli, m├╝teyakk─▒z bir cihad…

┼×eytanla, d├╝┼čmanla, yabanla asla ittifaka girmeyen, kime hizmet etti─činin ┼čuurunda bir cihad…

Can─▒, mal─▒, ─▒rz─▒, nesli, d├«ni ve sel├«m akl─▒ koruyucu bir cihad…

K├Âlele┼čtirici de─čil, zihinleri, kalpleri, boyunlar─▒; ideolojilerden, yalanlardan, ba─č─▒ml─▒l─▒klardan kurtar─▒c─▒, ├óz├ód edici bir cihad…

Gan├«met toplay─▒c─▒ de─čil, ikram edici, yard─▒m da─č─▒t─▒c─▒, ┼čif├ó ve rahmete vesile olucu, ├╝cretini AllahÔÇÖtan bekleyici bir cihad…

Fitne ve fesat batakl─▒klar─▒n─▒ kurutucu, puslu havalar─▒ berrakla┼čt─▒r─▒c─▒ bir cihad…

En ├Ânemlisi de nesli yeti┼čtiren, neslin i├žinden; gelecekte bu ├╝mmeti ba┼čs─▒zl─▒ktan kurtaracak ba┼člar in┼ča eden bir cihad…