YANLI┼× D├ťZELTME METODU

YAZAR : M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com seyri@yuzaki.com

e_notlari_122

Bu d├╝nya, do─črular─▒n ve yanl─▒┼člar─▒n harman yeri.

Pi┼čmanl─▒k veya pi┼čkinliklerin i├ž i├že esti─či ortam.

Ancak anlayabilenler i├žin yanl─▒┼čl─▒klar, her g├Ân├╝lde bir ned├ómet s─▒z─▒s─▒. Fakat kimilerinde pi┼čmanl─▒k biraz tuhaf yans─▒yor:

ÔÇĺBiliyorum, yapt─▒─č─▒m hi├ž ho┼č olmad─▒.

ÔÇĺNe g├╝zel i┼čte, yanl─▒┼č─▒n─▒n fark─▒na varm─▒┼čs─▒n, art─▒k d├╝zelmek daha kolay.

ÔÇĺS─▒k─▒nt─▒ burada zaten.

ÔÇĺNas─▒l yani?

ÔÇĺD├╝zelmek, ya da d├╝zeltmek, fakat yine ayn─▒ yanl─▒┼č olaca─č─▒ i├žin ├žok zor.

ÔÇĺBu, ├žok hatal─▒ bir yorum!

ÔÇĺDe─čil, de─čil, ka├ž kez denedim. Her seferinde b├Âyle oluyor. Bo┼ča u─čra┼čmaya gerek yok. Olmuyor i┼čte. Olmayacak kadar zor ├ž├╝nk├╝.

ÔÇĺEee?

ÔÇĺHer ┼čey olaca─č─▒na var─▒r demiyorlar m─▒? Ben de ne olursa olsun diyorum. Akt─▒─č─▒ gibi gitsin. Nafile yorulup da kafa ├žatlatmaya ne gerek, art─▒k yeter.

ÔÇĺL├ókin unutuyorsun.

ÔÇĺNeyi?

ÔÇĺHayat bir topa├ž de─čil ki, yuvarla gitsin!

ÔÇĺBana g├Âre topa├ž.

ÔÇĺHay─▒r, s─▒rat denen k├Âpr├╝n├╝n ta kendisi bu f├ón├« hayat. Unutma; a┼ča─č─▒ya do─čru her yuvarlan─▒┼č i├žin cehennemden ba┼čka ihtimal yok.

ÔÇĺAma t─▒kand─▒m. Kendimce bir ├ž─▒k─▒┼č kap─▒s─▒ buldum, o benim ├žarem.

ÔÇĺDikkatli bak; ├ž├Âz├╝m diye ko┼čtu─čun cennet g├Âr├╝nt├╝l├╝ bir azab─▒n kap─▒s─▒ o, d├╝┼č├╝n, nereye ├ž─▒kar?

ÔÇĺAzap oldu─čunu da kim s├Âyledi?

ÔÇĺRahat olmak ad─▒na, d├╝zelmekten ve ger├žek do─čruluktan vazge├žiyorsun ya bu al├ómet yetmez mi? Bir azap de─čildir de bu nedir?

ÔÇĺ┼×ey…

Kiminde de ba┼čka gariplikler:

ÔÇĺYapt─▒─č─▒m yanl─▒┼č, pi┼čman─▒m da. Ama mecburum.

ÔÇĺYanl─▒┼ča mecburluk? Do─čruyu emreden kudrete kar┼č─▒ bo┼č felsefe.

ÔÇĺBeni b├Âyle kabul edin.

ÔÇĺNas─▒l olmam─▒z gerekti─čini yanl─▒┼člar m─▒ belirleyecek?

ÔÇĺDe─čil ama, kabul etmelisiniz, b├Âyleyim.

ÔÇĺ─░nsanlar─▒n hepsi kabul etse bile ne fayda! Allah, kabul eder mi?

ÔÇĺO etmez tabi├«.

ÔÇĺ├ľyleyse OÔÇÖnun kabul etmeyece─či bir ┼čeyi kabullendirmeye ├Âm├╝r harcamak, nas─▒l pi┼čmanl─▒k?

ÔÇĺ┼×ey…

Kiminde de ├že┼čitli ┼ča┼čk─▒nl─▒klar:

ÔÇĺYahu pi┼čman─▒m. D├╝zeltiyorum, d├╝zeltiyorum, olmuyor.

ÔÇĺ─░ll├ó ki olur karde┼čim, y─▒lma.

ÔÇĺYahu ├╝midim kalmad─▒. Onca metotlar uygulad─▒m, hi├žbiri i┼če yaramad─▒.

ÔÇĺBelki o metotlar da yanl─▒┼čt─▒.

ÔÇĺMetot aramaktan da b─▒kt─▒m. Al birini vur ├Âb├╝r├╝ne, hepsi ayn─▒.

ÔÇĺAnla┼č─▒lan sen, ├╝mitsizlik barda─č─▒nda metotlar mezarl─▒─č─▒ kurmu┼čsun.

ÔÇĺNe yapsayd─▒m?

ÔÇĺ├ľyle diyece─čine ┼čunu g├Âr: ├ťmitsizlik gibi bir metoda ayarl─▒ en do─čru metotlar bile ne yapsan bo┼č ├ž─▒kar!

ÔÇĺFakat hi├ž ├╝mitvar olam─▒yorum, bu elimde de─čil.

ÔÇĺSen onun elini tut o zaman. Tut da, vazge├ž y─▒─č─▒nla bahane do─čurmaktan! ─░┼čte do─čru metot!

ÔÇĺ┼×ey…

E─čitim b├╝lb├╝l├╝, konu┼čanlar─▒n tam ortas─▒na kondu. K─▒sa bir sessizlik oldu. Herkesi tek tek s├╝zd├╝. Ba┼člad─▒ yine hikmetli bir ┼čekilde ┼čak─▒maya:

ÔÇťÔÇĺEy dostlar!

Nas─▒l ki yanl─▒┼č ile do─čru ├žo─ču kere i├ž i├že kar─▒┼č─▒yor, ayn─▒ ┼čekilde yanl─▒┼člar─▒ d├╝zeltmenin olumlu-olumsuz metotlar─▒ da ekseriyetle kar─▒┼č─▒kl─▒k do─čurur. Hele araya vesveseler, f─▒s─▒lt─▒lar, hevesler, nefs├óniyetler girinti yapmaktaysa…

Bu sebeple;

Bir yanl─▒┼č─▒ d├╝zeltirken; s├╝sl├╝ laflarla ┼či┼čirilmi┼č, cil├ós─▒ da bol, bel├ós─▒ da bol metotlara kap─▒lmamak, en temel ┼čart. Yoksa ortal─▒kta u├žu┼čan onca cil├ól─▒ fakat bel├ól─▒ y─▒─č─▒nla metodun gel-gitleri aras─▒nda kafalar─▒n kar─▒┼čmamas─▒ zaten m├╝mk├╝n de─čil. Bu durumda, yanl─▒┼č d├╝zeltmek ├žok zor diye bo┼č vermeler de devreye girebilmekte.

L├ókin Hazret-i PeygamberÔÇÖin emri;

ÔÇĺ├ľnce elimizle,

ÔÇĺM├╝mk├╝n de─čilse dilimizle,

ÔÇĺBu da olmazsa kalbimizle, her yanl─▒┼č─▒ mutlaka d├╝zeltmek ve b├Âylece d├╝zg├╝n olmak ┼čart.

Bu emir, yanl─▒┼č kar┼č─▒s─▒nda duyars─▒z olmaman─▒n h├╝km├╝d├╝r.

Yani ihmal etmek ve al├ókas─▒z durmak hi├žbir s├╗rette makbul de─čil. Mutlaka yanl─▒┼č d├╝zeltilmeli.

Peki nas─▒l?

─░┼čte bunun metodu da ├žok m├╝him. ├ç├╝nk├╝ ka┼č yapay─▒m derken g├Âz ├ž─▒kartmamak l├óz─▒m. At─▒lan ad─▒mlar, maksad─▒ ger├žekle┼čtirmek y├Ân├╝nde olmal─▒. K├Ât├╝l├╝─č├╝ daha da art─▒r─▒c─▒ bir m├╝dahale, d├╝zeltme emrine ters. ├ç├╝nk├╝ emrin kendisi de izah─▒ da ├žok a├ž─▒k:

┬źÔÇĺD├╝zelt!

Fakat becerebileceksen elinle, yoksa dilinle. Bunu da beceremezsen kalbinle. Bil ki, kalp ile sadece bu─čz, ├«m├ón─▒n en zay─▒f h├ólidir. D├╝zeltmemek ise ├«m├ón─▒n d─▒┼č─▒nda kalan bir gaflettir. Yani ill├ó d├╝zelt!┬╗

Bu s─▒ralama;

Hem g├╝├ž bak─▒m─▒ndan hem de liy├ókat bak─▒m─▒ndan anla┼č─▒lmal─▒d─▒r. Burada hem d├╝zeltmeyi bilmek gerekti─či ├ó┼čik├ór, hem de ba┼čarabilecek bir k─▒vamda muktedir olmak gerekti─či ├žok b├óriz.

Bilmek ve muktedir k─▒vam ├žer├ževesinde ayr─▒ca ┼ču hakikat de hat─▒rdan hi├ž ├ž─▒kar─▒lmamal─▒:

K├Ât├╝l├╝─č├╝ i┼čleyen ki┼či iki refleks g├Âsterir.

1- Savunma,

2- Pi┼čmanl─▒k.

Bu iki refleksin ├žok iyi kontrol edilmesi gerek. Hem g├Ârmek hem y├Ânlendirmek ve hem de do─čru yo─čurmak ve olumlu netice alabilmek a├ž─▒s─▒ndan bu elzem.

─░┼čin ├Âz├╝;

K├Ât├╝l├╝k yapan ki┼čide savunma olu┼čturacak ┼čekilde de─čil, pi┼čmanl─▒k ya┼čatacak ┼čekilde bir d├╝zeltme us├╗l├╝ ve ├╝sl├╗bu takip etmek.

Do─čru metot; ba┼čar─▒ ile ger├žekle┼čtirilirse, d├╝zelme ihtimali olan ki┼či en nihayet kurtar─▒lm─▒┼č olur. Hi├ž umulmad─▒k ki┼či bile hid├óyeti bulur, a─člar ve sam├«m├óne tevbe eder.

L├ókin bu ba┼čar─▒lamaz da pi┼čmanl─▒k yerine savunma tetiklenirse, o zaman d├╝zelecek ki┼či bile d├╝zelmez bir h├óle d├Âner. En ummad─▒k ki┼či de k├Ât├╝l├╝─če batt─▒k├ža batar. D├╝zeltme maksatl─▒ bir ad─▒m tercihinde b├Âyle bir netice asla kabul edilmez.

Ancak do─čru metot; tam idrak edilip g├╝zelce uygulan─▒rsa, All├óhÔÇÖ─▒n izni ile d├╝zelmeye y├Ânelik kuvvetli bir pi┼čmanl─▒k ortaya ├ž─▒kar.

Yine de;

Sadece bu pi┼čmanl─▒─č─▒ olu┼čturmak yetmez. Olu┼čan pi┼čmanl─▒─č─▒ do─čru y├Ânlendirmek ve maksada g├Âre ┼čekillendirmek de gerekir. Yoksa mutfa─ča malzeme giri┼či tek ba┼č─▒na k├óf├« de─čildir. G├╝zelce pi┼čirmek ve servis etmek gerektir. ├ç├╝nk├╝ olu┼čan pi┼čmanl─▒─č─▒n da iki refleksi vard─▒r:

1- ┼×eytan─▒n kulland─▒─č─▒

2- Rahm├ónÔÇÖ─▒n ┼čekillendirdi─či

Mal├╗m;

Pi┼čmanl─▒k, mahcubiyet do─čurur. Fakat kimisi mahcup olunca ┼čeytana daha ├žok uyar ve pi┼čmanl─▒─č─▒n─▒ ┼čeytana kulland─▒r─▒r. Mesel├ó birine s├Âz vermi┼č, gidememi┼č ve pi┼čman olmu┼čtur. Pi┼čmanl─▒─č─▒ y├╝z├╝nden de art─▒k hi├ž gitmez olur. Ya da k├╝├ž├╝c├╝k bir k├Ât├╝l├╝─če bula┼čt─▒─č─▒ i├žin ├Âyle ├╝z├╝l├╝r, ├Âyle pi┼čman olur ki, iyice da─č─▒t─▒r ve sonunda da; ┬źBatt─▒ bal─▒k yan gider!┬╗ deyip ├žok b├╝y├╝k k├Ât├╝l├╝klere kapt─▒r─▒r kendini. Hani pi┼čman olu┼č burada? ├ľnce var g├Âr├╝nt├╝l├╝, l├ókin sonra hi├ž yo─ča ├ž─▒k─▒yor. ├ç├╝nk├╝ ┼čeytan taraf─▒nda ├žal─▒nm─▒┼č vaziyette. ├ľyleyse;

Pi┼čmanl─▒klar─▒m─▒za bakaca─č─▒z:

┼×eytan m─▒ kullan─▒yor, Rahman m─▒ ┼čekillendiriyor?

Bilece─čiz ki;

┼×eytan─▒n kulland─▒─č─▒ pi┼čmanl─▒klar─▒n tamam─▒ndan sadece olumsuz fikirler, kirli hisler, bozuk kararlar, istenmeyen azapl─▒ neticeler, y─▒k─▒c─▒ ├╝mitsizlikler ve yine k├Ât├╝l├╝kler f─▒┼čk─▒r─▒r.

Rahm├ónÔÇÖ─▒n ┼čekillendirdi─či pi┼čmanl─▒klardan ise, sadece ulv├« ve y├╝ce g├╝zellikler do─čar. All├óhÔÇÖa y├Âneli┼č, tevbeye ihl├ósla sar─▒l─▒┼č, do─črulu─ča bir daha b─▒rakmamacas─▒na s─▒ms─▒k─▒ tutu┼člar ger├žekle┼čir. G├╝nah ve k├Ât├╝l├╝─č├╝n r├╗hunu ve kalbini ba┼čtan sona kanser gibi sard─▒─č─▒ kimseler bile b├Âyle bir pi┼čmanl─▒─č─▒ ya┼čad─▒klar─▒nda h─▒├žk─▒ra h─▒├žk─▒ra akan g├Ân├╝l ya┼člar─▒nda tertemiz olurlar, ┼čif├ó ve s─▒hhat bulurlar.

Bir de ey dostlar!

Yanl─▒┼člar─▒ bu metotlar ─▒┼č─▒─č─▒nda do─čru ┼čekilde d├╝zeltmenin ├Âz├╝ de, do─čru idrak ile sabra ba─čl─▒. Sab─▒r olmadan olmaz. Sab─▒r il├óc─▒ damlamadan hi├žbir hastal─▒k iyile┼čmez. Sab─▒r il├óc─▒, her hastal─▒kta en temel il├ó├žt─▒r. ├édeta di─čer il├ó├žlar─▒ da faydaya d├Ân├╝┼čt├╝ren maya bir il├ó├žt─▒r.

┼×u e─čriler d├╝nyas─▒nda elif d├╝zg├╝nl├╝─č├╝ne eri┼čebilenlere ne mutlu!

├ç├╝nk├╝ elif d├╝zg├╝nl├╝─č├╝ne eri┼čenlerin; ┬źAllah┬╗ demesi d├╝zg├╝n olur. D├╝zg├╝n ┼čekilde; ┬źAllah┬╗ diyenler ise, ├Âm├╝r boyu inan├žtan ib├ódete ve mu├ómel├óta kadar her ┼čeylerini d├╝zg├╝n ger├žekle┼čtirirler ve nihayet OÔÇÖnun sonsuz lutfuna kavu┼čurlar, kurtulu┼ča ererler, Hazret-i PeygamberÔÇÖe kom┼ču olurlar.

Yâ Rab!

Nasîb eyle!

├ém├«n…ÔÇŁ