PEYGAMBER─░M─░ZÔÇÖ─░ L├éYIKI ─░LE TANIYOR MUYUZ?

YAZAR : Ayd─▒n TALAY aydintalay@gmail.com

Misyonerler ve bat─▒l─▒ ├╝lkeler; sa├ódet ve sel├ómete ula┼čt─▒racak bir sistem ve rehberden mahrum olmalar─▒na ra─čmen, s├Âm├╝r├╝ ├╝zerine kurulu hayat tarzlar─▒ i├žin har─▒l har─▒l ├žal─▒┼čmakta ve hatt├ó bizim mukaddes d├óv├óm─▒za kar┼č─▒ gen├žlerimizin ┼čevkini yok edecek her t├╝rl├╝ gizli pl├ón ve projeyi sergilemektedirler.

─░┼čin en ac─▒ yan─▒; ├ža─čda┼č, demokrasi ve benzeri s├╝sl├╝ ve ambal├ójl─▒ kelimelerin arkas─▒na s─▒─č─▒nan yerli i┼čbirlik├žileri de ├žirkeflikte onlardan geri kalm─▒yorlar. D─▒┼čar─▒dan kendilerini ne kadar c├ózip ve sevecen g├Âstermeye ├žal─▒┼čsalar da KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n i┼čaretiyle k├╝fr├╝n tek cephe oldu─ču g├╝n gibi ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.

Acaba bizler, m├╝sl├╝man olarak; fert, toplum ve devlet baz─▒nda y├╝ce PeygamberimizÔÇÖi l├óy─▒k─▒ ve├žhile tan─▒ma ve sahip oldu─ču misyonu ├Â─črenmek, ├Â─čretmek, ya┼čamak ve ya┼čatmak konusunda ne kadar gayret i├žindeyiz? Allah Ras├╗l├╝ -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-; sadece kendi d├Ânemindeki insanlara de─čil, b├╝t├╝n be┼čeriyete kurtulu┼ču g├Âsterecek ┼čekilde donat─▒lm─▒┼č y├╝ce bir varl─▒kt─▒r.

Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin ku┼čat─▒c─▒ ve mest edici r├╗hundaki engin ┼čefkat ve merhameti, sadece bilmemiz yeterli de─čildir. D├╝nyan─▒n d├Ârt buca─č─▒na -OÔÇÖna s├ód─▒k bir ├╝mmet olarak- mesaj─▒n─▒ her h├ólimizle ula┼čt─▒rmak borcunday─▒z.

Bir d├╝┼č├╝nelim…

Peygamberimiz; T├óifÔÇÖteki Ben├« Sak├«f kab├«lesine ─░sl├ómÔÇÖ─▒ tebli─če gitti─či zaman, d├╝nyan─▒n en vah┼č├« bedev├«lerinden g├Ârd├╝─č├╝ dayan─▒lmaz zul├╝m hakaret ve i┼čkencelere ra─čmen, onlara zerre kadar beddu├ó etmemi┼č, o m├╝b├órek a─čz─▒ndan sadece;

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒m bilmedikleri i├žin yap─▒yorlar.ÔÇŁ s├Âzleri d├Âk├╝lm├╝┼č ve gelecek nesillerinin hid├óyetini talep etmi┼čtir.

Ba┼čta aziz Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- olmak ├╝zere, b├╝t├╝n peygamberler; toplum hayat─▒na nizam vererek sel├ómete ├ž─▒karmak i├žin g├Ânderilmi┼člerdir. Kendileri; hayat boyu dediklerini ya┼čayan ├Ârnek bir kul olmay─▒, saltanat ve d├╝nyal─▒─ča tercih etmi┼člerdir.

Muhterem PeygamberimizÔÇÖin gelmi┼č ve ge├žmi┼č b├╝t├╝n g├╝nahlar─▒ affedildi─či h├ólde topuklar─▒ yar─▒l─▒rcas─▒na gece Mevl├óÔÇÖs─▒na namaz k─▒ld─▒─č─▒, a├žl─▒ktan karn─▒na ta┼č ba─člad─▒─č─▒ ├žok iyi bilinmektedir.

Peygamberler bu y├╝zden; nice s─▒k─▒nt─▒l─▒ g├╝nler ya┼čay─▒p, en m├╝tev├óz─▒ hayat─▒ s├╝rd├╝kleri h├ólde d├óv├ólar─▒ndan ve istikametten ayr─▒lmam─▒┼člard─▒r.

Peygamberler di─čer insanlar gibi hayat─▒n i├žinde ve m├╝c├óhede sahibidir. L├ókin ┼čairin dedi─či gibi:

Muhammedun be┼čerun l├ó kel-be┼čeri,
Bel h├╝ve keÔÇÖl-y├ók├╗ti beyneÔÇÖl-haceri.

ÔÇťHazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- her ne kadar bir insan ise de rastgele bir be┼čer de─čildir. Ta┼člar aras─▒ndaki bir yakut gibidir O.ÔÇŁ

Bu bak─▒mdan OÔÇÖnun m├╝b├órek ad─▒ ge├žti─či zaman salev├ót-─▒ ┼čer├«fe getirmeyen ve yabanc─▒ ├╝lkelerde g├Ârd├╝─č├╝ c├ózibeye kap─▒l─▒p, onlar─▒n kar┼č─▒s─▒nda zillete d├╝┼čenler; hangi seviye ve mertebede olursa olsunlar sayg─▒s─▒z insanlard─▒r.

Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin getirdi─či nizamda, bilgili ve ├Âzg├╝r bir irade esast─▒r. Hi├ž kimse bir ba┼čkas─▒n─▒ zul├╝m ve aldatmaca ile bir inanca, fikre, felsefeye zorlayamaz. Ba┼čkalar─▒n─▒n inan├ž ve mukaddes duygular─▒ ile alay edemez.

Bu sebepten All├óhÔÇÖ─▒n Hab├«bi -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-; bilginin kendisinde oldu─ču kadar, bilgilenme ve bilgilendirmede de sultay─▒, hakaret ve hiss├« duygular─▒ asla kabul etmemi┼čtir.

─░sl├óm tarihi; ├Âzg├╝r beyinlerin, sil├óha ve kan ak─▒tmaya gerek kalmadan deniz dalgalar─▒ gibi ─░sl├ómÔÇÖa ko┼čtuklar─▒n─▒ kaydeder.

1997 y─▒l─▒nda AmerikaÔÇÖya seyahatimiz s─▒ras─▒nda, New Orleans ey├óletinde; ┬źAk┼čam saat 18.00ÔÇÖdan sonra d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kmay─▒n!┬╗ diye s─▒k─▒ s─▒k─▒ya tembih edilmi┼čti. Bunun sebebini sonradan ├Â─črendik. Zira orada zenciler yo─čunlukta idiler. Beyaz Amerikal─▒lardan ├žektikleri mez├ólim ve h├ól├ó ikinci s─▒n─▒f vatanda┼č muamelesi g├Ârmeleri y├╝z├╝nden intikam al─▒yorlard─▒.

H├ólbuki vahiyle g├Âreve ba┼člayan b├╝t├╝n peygamberler; ─▒rk, renk, cinsiyet, zengin ve fakir ay─▒r─▒m─▒ yapmadan ve onlar─▒ asla istismar etmeden d├╝nyan─▒n neresinde olursa olsun karanl─▒kta kalan b├╝t├╝n insanlara ula┼čmaya ├žal─▒┼čan m├╝┼čfik bir el ve ─▒┼č─▒kt─▒r. Bu bak─▒mdan onlar nefs├« ├╝st├╝nl├╝k ve koltuk ba┼čar─▒s─▒ de─čil, kendilerine emredileni yapmay─▒ hedeflemi┼člerdir. Tabi├« ki ├ózam├« gayret ve tesl├«miyet i├žinde bulunduklar─▒ndan, All├óhÔÇÖ─▒n yard─▒m─▒ gecikmemi┼čtir.

Peygamber mesaj─▒nda akl─▒n elbette yeri vard─▒r, ama her ┼čeyin temeli ve esas─▒ kuru ak─▒l (rasyonalizm) de─čildir. ─░sl├ómÔÇÖda akl─▒ olmayan─▒n d├«ni yoktur; ama ak─▒l vahye dayal─▒ olmak, yani akl-─▒ sel├«m h├óline gelmek borcundad─▒r.

Bu hususta bat─▒n─▒n 17. y├╝zy─▒l Frans─▒z ├╝nl├╝ matematik├ži ve d├╝┼č├╝n├╝rlerinden Blaise Pascal, ┬źD├╝┼č├╝nceler┬╗ adl─▒ eserini ┼ču ifadelerle bitirir:

ÔÇťEy ├óciz ak─▒l ve ├óciz nefsim, haddinizi biliniz ve Rabbinize d├Ân├╝n├╝z.ÔÇŁ

K├óin├ót─▒n sevgilisi Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ve di─čer b├╝t├╝n peygamberler ilim ve hikmeti esas alm─▒┼člard─▒r. ├ľ─črenme ile elde edilen bilgi, yaln─▒z ba┼č─▒na yeterli de─čildir. Hangi t├╝r bilgi olursa olsun hikmetle yani bilgelikle k─▒ymet kazan─▒r. Hikmet, ahl├ók├« erdemlerin birle┼čmesinden meydana geldi─či i├žin ilme de hedefi o belirler. Hikmetsiz ilim, kuru bilgi hamall─▒─č─▒ oldu─ču gibi nefs├« istek ve arzular─▒ her ┼čeyin merkezi kabul eder. Onun i├žin All├óhÔÇÖ─▒n Ras├╗l├╝ -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ┼č├Âyle buyurur:

ÔÇťHikmet m├╝ÔÇÖminin yiti─čidir. Nerede bulursa oradan al─▒r.ÔÇŁ (Tirmiz├«, ─░lim, 19; ─░bn-i M├óce, Z├╝hd, 17)

Bat─▒n─▒n ke┼čifleri ve uzaya t─▒rmanmalar─▒ da hikmetten uzak oldu─čundan, onlara hizmet de─čil h├╝kmetmek gayesi ta┼č─▒r.

Vaktiyle Kambo├žyaÔÇÖya yard─▒m amac─▒ ile sava┼č u├žaklar─▒ g├Ânderen AmerikaÔÇÖya daha sonra ├╝lkenin cumhurba┼čkan─▒ ┼č├Âyle demi┼čti:

ÔÇťKe┼čke Amerika bize u├žak g├Ânderece─čine, biraz ├«man g├Ânderebilseydi?ÔÇŁ

All├óhÔÇÖ─▒n y├╝ce Ras├╗l├╝ -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ve di─čer peygamberlerin en m├╝mtaz vas─▒flar─▒ndan biri de ┼čahsiyet ve karakterleridir. Hepsi de yarat─▒l─▒┼č itibar─▒yla m├╝kemmel, g├╝zel ahl├ók ve zek├óca ├╝st├╝n ve ├Âvg├╝ye l├óy─▒kt─▒rlar. Bu vizyonda makbul olmayan hi├žbir vas─▒f g├Âsterilemez. Ahz├ób S├╗resiÔÇÖnin 21. ├óyetinde me├ólen ┼č├Âyle buyurulur:

ÔÇťKesin olan ┼ču ki, sizin i├žin; All├óhÔÇÖ─▒n huz├╗runa ├ž─▒kmay─▒ umanlar, ├óhiret g├╝n├╝ne inananlar ve All├óhÔÇÖ─▒ ├žok ├žok zikredenler i├žin; All├óhÔÇÖ─▒n Ras├╗l├╝ g├╝zel bir ├Ârnektir.ÔÇŁ

├ľrnek ┼čahsiyetler; s├Âzleri fiiliyatlar─▒na harfiyen uyan, e─čilip b├╝k├╝lmeyen insanlard─▒r. ─░┼čte e─čri kafalar─▒n pe┼čin h├╝k├╝m sahibi ve kin dolu s├«nelerin anlamaktan ├óciz olduklar─▒ husus budur. Peygamberlerin ┼čahsiyetlerinde fizik├« g├╝├ž ve g├╝zellik yan─▒nda, ahl├ók├« m├╝kemmellik yer al─▒r. Bu ahl├ókta ciddiyet, vakar ve onur vard─▒r. Ya┼čad─▒─č─▒n─▒ sanan ├Âl├╝ler, burnu kibir batakl─▒─č─▒na saplananlar ve onurunu kaybedenler bunu anlayamazlar.

─░sko├ž yazar Carlyle, ┬źKahramanlar┬╗ adl─▒ on ciltlik eserinin bir b├Âl├╝m├╝n├╝ aziz Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖe ay─▒rmaktan ba┼čka ├žare bulamad─▒─č─▒n─▒ belirtmektedir.

Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin karakterinin sars─▒lmaz yap─▒ ta┼člar─▒ tev├ózu, d├╝r├╝stl├╝k ve sab─▒rd─▒r.

├ľylesine bir tev├ózu ki hem kendisinin hem b├╝t├╝n muhataplar─▒n─▒n var olan de─čerlerine sayg─▒ duyar. Efendimiz hi├ž kimseyi horlamadan, her insanla tatl─▒ tebess├╝m├╝yle temas kurdu─ču gibi mus├ófaha yaparken muhatab─▒ elini ├žekmeden ellerini ├žekmezdi.

Bir zamanlar Diyamandi adl─▒ bir Rum iken ─░sl├ómla ┼čereflenip Ras├╗lullah a┼čk─▒ ile boyan─▒nca ┬źDah├«lek Y├ó Ras├╗l├óllah┬╗ m├╝mtaz ┼čiirini yazan Abd├╝lkadir KE├çEO─×LU ┼č├Âyle diyor:

G├Ân├╝l h├╗n oldu ┼čevk─▒nden boyand─▒m y├ó Ras├╗l├óllah.
Nasıl bilmem bu hicrâna dayandım yâ Rasûlâllah.
Ezel bezminde bir dinmez figandım yâ Rasûlâllah.
Cemâlinle ferah-nâk et ki yandım yâ Rasûlâllah.

Ne devlettir yumup a┼čk─▒nla g├Âz, r├óh─▒nda can vermek,
Nasîb olmaz mı sultânım haremgâhında can vermek,
S├Ânerken g├Âzlerim ├ós├ón olur ├óh─▒nda can vermek,
Cemâlinle ferah-nâk et ki yandım yâ Rasûlâllah.

B├╝t├╝n peygamberler gibi Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin ana vas─▒flar─▒ndan birisi de gerek ├Âzel gerekse resm├« i┼činde daima ad├óleti g├Âzeterek zulme kar┼č─▒ koymas─▒d─▒r. Pek ├žok haks─▒zl─▒─ča maruz kalmas─▒na ra─čmen hislerine kap─▒larak asla intikama kalk─▒┼čmam─▒┼čt─▒r. G├╝├žl├╝ iken ve idarenin ba┼č─▒nda iken bunu nas─▒l yapt─▒─č─▒n─▒; paraya mahk├╗m vicdanlar de─čil, ancak tevhid├« ├«man sahibi s├ólih ki┼čiler anlayabilir.

Peygamberlerin m├╝stesn├ó hasletleri saymakla bitmez. Bize d├╝┼čen bunlar─▒ ├žok iyi kavramak OÔÇÖnun ├╝mmeti olarak s├╝nnetine s─▒ms─▒k─▒ sar─▒l─▒p ya┼čay─▒p ve ya┼čatmakt─▒r. Cahillere kar┼č─▒ verilecek en nezih cevap, bu olmal─▒d─▒r. Cesaretli, mert ve korkusuz olmalar─▒ da ayr─▒ bir g├╝zellik te┼čkil eder. Hedefi ger├žekle┼čtirecek faz├«letin insan─▒ oldu─čundan, Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- birtak─▒m bahanelere tenezz├╝l edip s─▒─č─▒nmam─▒┼čt─▒r.

PeygamberimizÔÇÖde engin c├Âmertlik ve hamiyetperverlik vard─▒r. ─░htiyac─▒ varken ba┼čkas─▒n─▒ kendi nefsine tercih eden ├«s├ór ahl├ók─▒n─▒ ancak OÔÇÖnun yeti┼čtirdi─či sah├óbede g├Ârebiliyoruz. C├Âmertlik b├╝t├╝n peygamberlerin mihenk ta┼č─▒ ve verimli topra─č─▒d─▒r.

Muhterem Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- bu konuda ├Âylesine zirve idi ki bir g├╝n bir bedev├«ye iki da─č─▒n aras─▒n─▒ dolduracak kadar koyun ba─č─▒┼člam─▒┼č, adam bir solukta kab├«lesine giderek;

ÔÇťKo┼čun, ko┼čun! Muhammed -aleyhissel├óm- her gidene b├Âyle s├╝r├╝lerce koyun veriyor!ÔÇŁ demi┼čtir.

Ba┼čkalar─▒n─▒n s─▒k─▒nt─▒ i├žinde olmalar─▒ Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖi son derece ├╝zer, k├Ât├╝ tav─▒r ve d├╝┼č├╝nce sahiplerini bu hareketlerden men etmeye ├žal─▒┼č─▒rlard─▒. Bu hamiyetperverlik sadece m├╝sl├╝mana kar┼č─▒ de─čil, b├╝t├╝n yarat─▒lanlara kar┼č─▒ ayn─▒ derecede idi.

Vef├ó, ├žal─▒┼čkanl─▒k, kanaatk├órl─▒k, m├╝jdeci ve birbirinden g├╝zel say─▒s─▒z meziyetler ba┼čta Ras├╗l-i Ekrem Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- olmak ├╝zere b├╝t├╝n peygamberlerin prensiplerinden oldu─ču i├žin, OÔÇÖnun s├╝nnetine uyarak rehber edinmekle hem Rabbimizi hem de b├╝t├╝n peygamberleri ho┼čnut edebiliriz. OÔÇÖnun ilkelerinin tamam─▒n─▒ saymak ve s─▒ralamak bu ├óciz karde┼činizin haddi de─čildir.

Ancak ├╝mmet olma ┼čerefi cehd, gayret ve zevkle ├žal─▒┼čmak ister. Zira mah┼čer deh┼četi i├žinde b├╝t├╝n peygamberler Ras├╗l-i Z├«┼čan -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖe giderek ┼čefaat dileyeceklerdir.

Bu bak─▒mdan basite almadan; ├Ânce nefsimiz, sonra aile, akraba ve dostlar─▒m─▒z, kom┼ču ve ├ževremiz daha sonra b├╝t├╝n insanl─▒k ├ólemi i├žin s├╝nnet-i seniyyeyi tan─▒mak, tan─▒tmak, sevmek ve sevdirmek i├žin yar─▒┼ča var m─▒s─▒n─▒z?

En fec├« ├žilelere ra─čmen, tebli─čindeki kararl─▒l─▒k, s├╝reklilik ve a├ž─▒kl─▒─č─▒ elden b─▒rakmayan y├╝ce PeygamberÔÇÖin ├╝mmeti olarak iyili─či emredip, k├Ât├╝l├╝─če m├óni olman─▒n ana prensiplerini ├Â─črenerek mal─▒m─▒z, can─▒m─▒z ve ├ževremizle birlikte c├ón u g├Ân├╝lden ├žal─▒┼čmaya ba┼člayal─▒m m─▒? Ancak b├Âylelikle hem OÔÇÖnun ┼čefaatine mazhar olur, hem ├╝mmetin fes├óda gitti─či bu d├Ânemde b├╝y├╝k sevap kazand─▒─č─▒m─▒z gibi d├╝nyada dirlik d├╝zen ve sa├ódet sa─člam─▒┼č oluruz.

Yoksa ba┼čkalar─▒n─▒n tesirinde kal─▒p, ├Âfke ve gayza kap─▒larak karanl─▒─ča k├╝fretmek bizim i┼čimiz de─čildir. At├ólet ve meskenet m├╝sl├╝man─▒n harc─▒ de─čildir.

Allah r─▒z├ós─▒ i├žin akraba, kom┼ču ve ├ževreden sormayan─▒ soracak, aramayan─▒ arayacak ve k├Ât├╝l├╝k edene iyilik edece─čiz. ─░n┼č├óallah b├Âylelikle EfendimizÔÇÖi anlamaya ├žal─▒┼čabilir ve yolundan gidebiliriz. Rabbim c├╝mlemize bu konuda gayret, sel├ómet, afiyet ve muvaffakiyetler nasip buyursun. ├ém├«n…