KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖden E─čitim Prensipleri -9-

Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

AKLI, SARHO┼×LUKTAN KORUMAK… -1-

İlâhî hükümlerin, ulvî maksatları vardır.

Cen├ób-─▒ Hak, Az├«z ve Hak├«mÔÇÖdir.

Kullar─▒na diledi─čini emretmeye ve yasaklamaya k─üdir, y├╝ce bir izzet sahibidir; fakat, b├╝t├╝n h├╝k├╝mlerinde, mutlaka derin hikmetleri vard─▒r.

Bu minvalde, ─░sl├óm esaslar─▒n─▒n mutlaka ┼ču be┼č muhafaza ilkesi dairesi i├žinde kald─▒─č─▒ belirtilmi┼čtir:

Dîni muhafaza,

Can─▒ muhafaza,

Mal─▒ muhafaza,

Akl─▒ muhafaza,

Nesli muhafaza.

Akl─▒ muhafaza prensibinin me┼čhur mis├óli, i├žki yasa─č─▒d─▒r.

─░├žki; tedr├«c├« bir s├╗rette, ad─▒m ad─▒m yasaklanm─▒┼čt─▒r. Bu sebeple bir├žok ├óyette bu konuya farkl─▒ a├ž─▒lardan at─▒flar yer alm─▒┼čt─▒r. M├╝k├ófat yurdunda m├╝ÔÇÖminlere cennet ┼čarab─▒ lutfedilece─čini bildiren ├óyetlerde de, d├╝nyada t├╝ketilen i├žkinin menf├« y├Ânleri dolayl─▒ olarak serdedilmi┼čtir. Ayr─▒ca sarho┼čluk, ├óyet-i ker├«melerde ├že┼čitli tabirlerle zengin bir ┼čekilde kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bir yanda da edebiyat─▒m─▒zda, a┼čk sarho┼člu─ču, mest olmak gibi m├╝sbet ┼čekilde kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. B├╝t├╝n bu zengin malzemeden, e─čitim prensipleri dev┼čirmek m├╝mk├╝nd├╝r.

Us├╗l-i f─▒kh kaidesi olarak ┼čarab─▒n yasaklanmas─▒nda; sekr, sarho┼č edicilik, akl─▒ giderme ├Âzelli─či ┬źillet┬╗ olarak belirlenmi┼čtir. Buna g├Âre; KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n n├ózil oldu─ču devirde i├žilenlerden farkl─▒ olsun olmas─▒n, illet noktas─▒nda ayn─▒ olan; yani sarho┼č edici, akl─▒ ge├žici olarak iz├óle edici her ┼čey (i├žecek, hap, i─čne, bandaj, t├╝ts├╝) haramd─▒r.

┼×arab─▒n insana menf├« tesirlerini ├óyet-i ker├«melerin ifadelerinden ┼č├Âyle ├Âzetleyebiliriz:

ÔÇť─░├žki, Bir Pisliktir…ÔÇŁ

Cen├ób-─▒ Hak, hamr─▒n, alkoll├╝ i├žeceklerin pislik oldu─čunu ifade ederek, ondan uzak durulmas─▒n─▒ emretmi┼čtir:

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! ┼×arap, kumar, dikili ta┼člar (putlar), fal ve ┼čans oklar─▒ birer ┼čeytan i┼či pisliktir; bunlardan uzak durun ki kurtulu┼ča eresiniz.ÔÇŁ (el-M├óide, 90)

Bir ┼čeyin rics, yani pislik olmas─▒ d├Ârt ┼čekilde a├ž─▒klanabilir:

1. TabÔÇśan,

2. ┼×erÔÇśan,

3. Aklen,

4. Hepsi ile birlikte. (Râgıb, Müfredât, RCS md.)

Mesel├ó, kendi kendine ├Âlm├╝┼č hayvan─▒n yani le┼čin pislik olu┼čunu tabiat─▒m─▒z da kabul eder. ├ç├╝nk├╝ le┼čten i─čreniriz. ┼×eriat da onu yasaklam─▒┼čt─▒r; ak─▒l da onun zarar─▒n─▒, mikrobunu, bakterisini bilir. B├Âylece b├╝t├╝n vecihleriyle pislik oldu─ču anla┼č─▒l─▒r.

H─▒nz─▒r eti, ┼čerÔÇś├« esaslara ayk─▒r─▒ kesilmi┼č bir hayvan gibi haram olan ┼čeylere ┼čerÔÇÖan pistir, denilmi┼čtir. ├ç├╝nk├╝ bunlardan ni├žin uzak durulmas─▒ gerekti─čine dair, tabiat─▒m─▒z─▒n veya akl─▒m─▒z─▒n bir hissi yahut bilgisi yoktur.

─░├žkinin pislik olu┼čunun y├Ân├╝ hakk─▒nda, kimisi sadece ┼čerÔÇśan, kimisi hem aklen hem ┼čerÔÇśan demi┼čtir. ─░kinci g├Âr├╝┼če g├Âre i├žki aklen de pistir. ├ç├╝nk├╝ ak─▒l, onun k├Ât├╝l├╝klerin anas─▒ oldu─čunu bin bir tecr├╝beyle g├Ârm├╝┼čt├╝r.

Asl─▒nda geli┼čen ilm├«, fenn├« imk├ónlar mesel├ó h─▒nz─▒r etindeki zararlar─▒ tespit ederek, bunun aklen de rics oldu─čunu ispatlam─▒┼čt─▒r. Yine f├óizin i├žtim├ó├« zehrini bir├žok ekonomi bilgini teslim etmektedir. Alkol de b├Âyle bir hamle beklemektedir.

Alkol├╝n, maalesef medyada, t─▒p d├╝nyas─▒nda, sanat d├╝nyas─▒nda bir├žok savunucusu mevcuttur. Medyada s─▒k s─▒k bir kadeh ┼čarab─▒n faydalar─▒ndan bahis olunur. Do─čum sonras─▒nda ba┼č├Ârt├╝l├╝ bir anneye bile s├╝t art─▒rmak i├žin bira tavsiye eden doktorlara da rast gelinmi┼čtir. Dizilerde, filmlerde, hik├óyelerde oluk oluk i├žki i├žilmekte; Yunan i├žkisi olan rak─▒ya, T├╝rk i├žece─či payesi verilmeye ├žal─▒┼č─▒lmaktad─▒r.

┼×arab─▒n hen├╝z kesin haram k─▒l─▒nmad─▒─č─▒ d├Âneme ait ├óyetlerin keskin olmayan muhtev├ós─▒n─▒ ├žarp─▒tarak; alkol├╝n birtak─▒m faydalar─▒ndan, t─▒pta, farmakolojide vazge├žilmezli─činden dem vurmaya kalkanlar olabilmektedir.1

Maalesef, d├«n├« duygular─▒n zay─▒flad─▒─č─▒ b├Âlgelerimizde i├žki olduk├ža yayg─▒nla┼čm─▒┼čt─▒r. Ya─čmur du├ós─▒na ├ž─▒k─▒p, piknik ortam─▒n─▒ bulmu┼čken; ├žilingir sofras─▒ a├žanlar─▒n garip h├ólini bir dostumuzdan dinlemi┼čtim.

Bu gev┼čeklik; alkol├╝n g─▒da, temizlik ve benzeri yerlerde de rahatl─▒kla kullan─▒m─▒n─▒ kolayla┼čt─▒rmaktad─▒r. Ancak, m├╝sl├╝manlar bu konuda; ┼čerÔÇś├« istikamet levhalar─▒na ri├óyet ederek, ├žok daha hay─▒rl─▒ neticelere ula┼čmal─▒d─▒r.

Alkol├╝ her ┼čeyiyle bir rics/pislik kabul ederek hayattan ├ž─▒karmak; m├╝sl├╝man sanayicinin, eczac─▒n─▒n, g─▒dac─▒n─▒n, doktorun boynunun borcu olmal─▒d─▒r.

Ge├žti─čimiz y─▒llarda gazoz ├╝retiminde alkol├╝n kullan─▒ld─▒─č─▒ iddias─▒ ve baz─▒ firmalar─▒n buna cevap bile vermemesi, bu konuda dindarlar─▒ daha da tedirgin etmi┼čtir. Maalesef ba┼čta ├žocuk ┼čuruplar─▒ olmak ├╝zere bir├žok il├óc─▒n, bo─čaz pastillerinin, bat─▒dan gelen baz─▒ bitki il├ó├žlar─▒n─▒n, daha bir├žok ┼čeyin i├žinde de alkol bulunmaktad─▒r.

Modernle┼čme; gelene─čin, ├Ârf-├ódetlerin, al─▒┼čkanl─▒klar─▒n, k─▒saca hayat tarz─▒n─▒n; zamana, bilimin bulgular─▒na, insanlar─▒n yenilenen tercih ve tecr├╝belerine g├Âre de─či┼čmesi m├ón├ós─▒na gelebilir. Fakat t├╝m zamanlar─▒n yarat─▒c─▒s─▒n─▒n kanunlar─▒; de─či┼čmez, de─či┼čtirir. Onlar, esaslard─▒r. Akl─▒n da, tabiat─▒n da t├ób├« olmas─▒ gereken makam, vahy-i il├óh├«dir.

Vahye kulak veren bir g├Ân├╝l, art─▒k akl├« / ilm├« bir sebep bulamasa da, haramdan tiksinir.

Vahye k├Âr bir inatla kar┼č─▒ olmayan bir ak─▒l da, her haram─▒n ard─▒nda nice illet ve hikmetlerin bulundu─čunu g├Âr├╝r ve teslim olur.

Vahye kulak verelim ve i├žkiyi ni├žin yasaklad─▒─č─▒na dair verdi─či hikmet ipu├žlar─▒n─▒ takip edelim:

ÔÇť─░├žki, ┼×eytan ─░┼čidir.ÔÇŁ

┼×arap, ┼čeytan i┼čidir. Cen├ób-─▒ Hak; i├žki ve kumar─▒, putlar ve fal oklar─▒yla birlikte zikreder. Putperestli─če hizmet eden put ne ise, keh├ónette kullan─▒lan ok ne ise, i├žki de odur.

─░├žki; ┼či┼čede masum masum duran bir i├žecek de─čil, ┼čerli faaliyetlerin, ─▒rza tasallutlar─▒n, cinayetlerin, batakhanelerin, kumar masalar─▒n─▒n demirba┼č─▒d─▒r. ┼×eyt├ón├« faaliyetlerin resm├« i├žece─čidir.

─░├žki; insan─▒n m├╝kerrem bir varl─▒k olmas─▒n─▒ hi├žbir zaman hazmedememi┼č olan ┼čeytan─▒n, insana kurdu─ču al├žak bir tuzakt─▒r. Sarho┼čluk, insan─▒n ┼čerefini iki paral─▒k eder. Onun tezkiye edilmemi┼č nefsindeki karanl─▒k y├Ânleri d─▒┼čar─▒ d├Âker. ─░nsan─▒, ┼čeytan─▒n oyunca─č─▒ h├óline getirir.

─░├žkinin yasaklanmas─▒na giden yolda Cen├ób-─▒ Hak, d├Ârt merhale izlemi┼čti. ─░lk merhalede; g├╝zel r─▒z─▒k ile i├žkiyi ay─▒rarak, hassas ruhlara i┼čaret verdi:

ÔÇťHurma a─ča├žlar─▒n─▒n meyvelerinden ve ├╝z├╝mlerden hem i├žki, hem de g├╝zel bir r─▒z─▒k edinirsiniz. Elbette bunda akl─▒n─▒ kullanan bir toplum i├žin bir ibret vard─▒r.ÔÇŁ (en-Nahl, 67)

Bu ├óyette i├žki; g├╝zel r─▒zk─▒n d─▒┼č─▒nda say─▒lm─▒┼č, ┼č├╝pheli bir sahaya itilmi┼čti. ─░nsanlar art─▒k i├žkinin h├╝km├╝n├╝ sorar olmu┼člard─▒. ─░kinci merhalede cevap geldi:

ÔÇť─░├žkinin B├╝y├╝k Bir G├╝nah─▒ Var…ÔÇŁ (el-Bakara, 219; et-T├╗r, 23)

Bu merhalede; i├žkinin ├╝reticisi, t├╝keticisi, sat─▒c─▒s─▒ ad─▒na birtak─▒m menfaatleri bulundu─ču ifade ediliyor, fakat i├žkideki g├╝nah─▒n b├╝t├╝n bu faydalardan vazge├žmeye sevk edecek kadar a─č─▒r ve b├╝y├╝k oldu─ču buyuruluyordu:

ÔÇťSana i├žkiyi ve kumar─▒ sorarlar. De ki: ┬źOnlarda hem b├╝y├╝k g├╝nah, hem de insanlar i├žin (baz─▒ z├óhir├«) yararlar vard─▒r. Ama g├╝nahlar─▒ yararlar─▒ndan b├╝y├╝kt├╝r.┬╗…ÔÇŁ (el-Bakara, 219)

Bu ├óyette g├╝nah i├žin kullan─▒lan, ┬źism┬╗ tabiri, iyili─čin kem├óli i├žin kullan─▒lan ┬źbirr┬╗in z─▒dd─▒d─▒r. Dolay─▒s─▒yla, i├žkide her t├╝rl├╝ ┼čeyt├ón├« k├Ât├╝l├╝─če bir kap─▒ oldu─čuna i┼čaret vard─▒r. Ayr─▒ca, ┬źism┬╗ kelimesinin men┼čeinde yava┼čl─▒k m├ón├ós─▒ vard─▒r. ─░├žki; insan─▒, vazifelerinden ve hay─▒rl─▒ i┼člerinden al─▒koyar. Uyu┼čturur, dondurur, donukla┼čt─▒r─▒r. Sadece sa├žmal─▒klara, nefs├ón├« tem├óy├╝llere canl─▒l─▒k ve din├žlik verir.

─░├žki; ba─č─▒ml─▒l─▒k yapar, m├╝ptel├ó eyler. Alkolizme varan vakalarda; ki┼či ne kendine, ne ailesine, ne de toplumuna bir fayda sa─člayabilir.

├ť├ž├╝nc├╝ merhalede, yani sarho┼čluk ile namaz aras─▒na set ├žekilen ├óyette i├žkinin ┼ču tesirinin alt─▒ ├žizilir:

ÔÇť─░├žki, Ne S├Âyledi─čini Bilemez H├óle Getirir.ÔÇŁ (en-Nis├ó, 43; et-T├╗r, 23)

┬źG├╝nah─▒ faydas─▒ndan ├žok┬╗ ikaz─▒na ra─čmen, hen├╝z net bir ┼čekilde haram k─▒l─▒nmad─▒─č─▒ i├žin m├╝sl├╝manlar aras─▒nda i├žki i├žilmeye devam ediliyordu. M├╝sl├╝manlardan bir grubun bir mecliste i├žki i├žip sarho┼č oldu─ču, sonras─▒nda im├ómete ge├žen ki┼činin, K├ófir├╗n S├╗resiÔÇÖnin l├óf─▒zlar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒ riv├óyet edilmektedir. ├éyet-i ker├«mede; ┬źne s├Âyledi─čini bilinceye kadar┬╗ sarho┼č iken namaza yakla┼č─▒lmamas─▒ emredilir:

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! Siz sarho┼č iken -ne s├Âyledi─činizi bilinceye kadar- … namaza yakla┼čmay─▒n.ÔÇŁ (en-Nis├ó, 43)

B├Âylece m├╝sl├╝manlar, namaz─▒n il├óh├« lezzeti ile ┼čarab─▒n nefs├ón├« keyfi aras─▒nda bir se├žme yapmak zorunda kalacaklard─▒r. Asl─▒nda bu ├óyet, daha sonra inecek, ┼čiddetli ifadeler i├žeren ├óyet-i ker├«me kadar net bir ┼čekilde m├╝sl├╝manlar─▒ sarho┼čluktan uzakla┼čmaya ├ža─č─▒rmaktad─▒r. D├Ârt ├óyet aras─▒nda h├╝k├╝m ve yakla┼č─▒mdan ziyade, ad─▒m ad─▒m kalpleri yasa─ča al─▒┼čt─▒ran vurgu ve ├╝sl├╗p fark─▒ vard─▒r.

Buradan ├ž─▒kar─▒lacak bir ders de geni┼č halk kitleleri i├žin ├«m├ólar─▒n net ifadenin yerini tutmamas─▒d─▒r.

─░├žkiyi yasaklayan d├Ârd├╝nc├╝ ve son merhalede ise, ┼čeytan─▒n i├žki ile namazdan ve zikirden al─▒koymak istedi─či belirtilmi┼čtir:

ÔÇť─░├žki, Zikir ve Namazdan Al─▒koyar.ÔÇŁ

ÔÇť┼×eytan, i├žki ve kumarla, ancak aran─▒za d├╝┼čmanl─▒k ve kin sokmak; sizi All├óhÔÇÖ─▒ anmaktan ve namazdan al─▒koymak ister. Art─▒k vazge├žiyor musunuz?ÔÇŁ (el-M├óide, 91)

Zaten Allah Te├ól├ó da sarho┼č iken kulunu huz├╗runa kabul etmemektedir. ─░├žki; i├žildi─či mek├ónlarla, k├╝lt├╝r├╝yle, akl─▒ g├Âlgeleyerek insan nefsinde uyand─▒rd─▒─č─▒ duygularla, m├óneviyattan uzakla┼čt─▒r─▒r.

Cen├ób-─▒ Hak i├žki ile ilgili, d├Ârt merhaledeki ├óyetler d─▒┼č─▒nda da dolayl─▒ mesajlar vermi┼čtir. Cennet nimetlerini sayarken, cennet ehlinin temiz (el-─░ns├ón, 21), ├žok ho┼č r├óyihalar─▒ olan (el-─░ns├ón, 5, 6, 15-22; el-Mutaffif├«n, 25-28), lezzetli (Muhammed, 15) ┼čaraplar i├žecekleri; hizmet edenleri, kadehleri ve meclisleri gibi (ez-Zuhruf, 71; en-NebeÔÇÖ, 34; el-─×├ó┼čiye, 14) bir├žok tafsil├ót ile bildirilir. Fakat d├╝nya ┼čarab─▒ndan ay─▒rmak i├žin, cennet ┼čarab─▒n─▒n, i├žkinin k├Ât├╝ vas─▒flar─▒ndan ├ór├« oldu─ču kaydedilir. (es-S├óff├ót, 44, 47; et-T├╗r, 23-24; el-V├ók─▒a, 15-19)

KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin cennet nimetlerini sayarken yapt─▒─č─▒ bu a├ž─▒klamalar, e─čitim a├ž─▒s─▒ndan gerekli bir ├╝sl├╗bu vermektedir. Mekk├« s├╗relerde, i├žkinin yasaklanmas─▒ndan y─▒llar ├Ânce, cennet anlat─▒l─▒rken dolayl─▒ bir ┼čekilde i├žki ve meclislerinin b├╝t├╝n olumsuzluklar─▒ ifade edilmektedir. Cennette bulunacak lezzet, arkada┼č meclisi, g├╝zel bardaklar, sohbet gibi masum taraflar─▒ ise hel├ól, temiz i├žeceklerle de ya┼čat─▒labilecek ┼čeylerdir. Bu ├óyetlerde dolayl─▒ bir ┼čekilde e─člence e─čitimi yap─▒ld─▒─č─▒ s├Âylenebilir.

├çirkinleri terk eyle, g├╝zelden se├želim biz,
Gel t├Âvbe edip i├žmeye, meyden ge├želim biz,
Pis ┼čeylere alternatif olsun temizinden;
├çaylar RizeÔÇÖden, kahve YemenÔÇÖden, i├želim biz! (T├ól├«)

─░├çK─░N─░N D─░─×ER OLUMSUZLUKLARI

ÔÇť─░├žki; Akl─▒ ├ľrter, Giderir.ÔÇŁ (el-V├ók─▒a, 19; es-S├óff├ót, 47)

─░├žkinin akl─▒ giderdi─činin bir delili, hamr / ┼čarap kelimesinin k├Âk├╝nde de s├óbittir. Hamr, ├Ârtmek k├Âk├╝nden gelir. Nitekim, ba┼č├Ârt├╝s├╝ne h─▒m├ór ad─▒ verilmi┼čtir. (en-N├╗r, 31)

Sarho┼čluk m├ón├ós─▒na gelen ┬źsekr┬╗ kelimesi de ki┼či ile akl─▒n─▒n irtibat─▒n─▒n kesilmesi demektir. (el-Hicr, 15)

Sarho┼čluk h├ólinde meydana gelen nezf de, bir kuyunun suyunun ├žekilmesi gibi, ki┼činin akl─▒n─▒n koyup gitmesidir. (el-V├ók─▒a, 19)

ÔÇť─░├žki, Hel├ók Eder.ÔÇŁ

Yine i├žkinin etkilerinden biri de gavl yani, insan─▒n ba┼č─▒na g─üileler a├žmas─▒, hel├ók etmesidir. (es-S├óff├ót, 47)

┼×eytan i┼či olan i├žki, insan─▒n ba┼č─▒na cinayet, yaralama, kavga, trafik kazas─▒, ├Âl├╝m, yaralanma, bo┼čanma vb. bir├žok g─üile a├žar. Bunun nas─▒l oldu─ču M├óide S├╗resiÔÇÖnin 91. ├óyetinde ifadesini bulur:

ÔÇť─░├žki, Nefret ve D├╝┼čmanl─▒─č─▒ K├Âr├╝kler.ÔÇŁ

Sarho┼čluk; akl─▒ giderirken, hev├ón─▒n ├Ân├╝n├╝ a├žar. ┼×uuralt─▒n─▒, nefs-i emm├óreyi akl─▒n kontrol├╝nden ├óz├óde eyler. B├Âylece yukar─▒da vurguland─▒─č─▒ gibi; sarho┼č, sa├žmalamaya ba┼člar. Hakaretler, k├╝f├╝rler, sald─▒r─▒lar neticesinde kavga, cinayet, yaralama gibi davran─▒┼člar─▒n olmas─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r.

ÔÇť─░├žki; Yalpalat─▒r, ┼×uursuzla┼čt─▒r─▒r.ÔÇŁ (es-S├óff├ót, 47)
ÔÇť─░├žki, G├Âzleri Buland─▒r─▒r, G├Âr├╝┼č├╝ Daralt─▒r.ÔÇŁ

K├ófirlerin hakikatleri ve m├╗cizeleri g├Ârd├╝kleri h├ólde inanmamalar─▒n─▒ tenkit eden KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim, onlar─▒n bir s├Âz├╝n├╝ nakleder:

ÔÇťHatt├ó o k├ófirlere g├Âkten bir kap─▒ a├žsak, onlar da yukar─▒ y├╝kselip ├ž─▒ksalar, yine de; ┬źGaliba g├Âzlerimiz ba─čland─▒, belki de b├╝y├╝ye tutulduk!┬╗ derler.ÔÇŁ (el-Hicr, 15)

ÔÇťG├Âzlerimiz ba─čland─▒ÔÇŁ ┼čeklinde terc├╝me edilen ifade, sarho┼čluk tabirinden al─▒nm─▒┼čt─▒r. ─░├žki, hem z├óhiren, hem m├ónen g├Âr├╝┼č├╝ buland─▒r─▒r. Hakk─▒ b├ót─▒l, b├ót─▒l─▒ hak g├Âsterir.

ÔÇť─░├žki, Ba┼č A─čr─▒t─▒r.ÔÇŁ (el-V├ók─▒a, 19)

─░├žki; i├žildi─činde ne┼če, keyif ve nefs├ón├« bir din├žlik verir. Fakat ki┼čiyi y─▒prat─▒r. Bilhassa ├žok i├ženler, sonunda s─▒zarlar. Kalkt─▒klar─▒nda ise a─č─▒r bir ba┼č a─čr─▒s─▒ ├žekerler. T├╝rk├že deyimle ifade edersek, sarho┼člar─▒n ba┼č─▒, sarho┼čken yapt─▒klar─▒ndan dolay─▒ da a─čr─▒yacakt─▒r. Bulmak i├žin ├žekilen kafalar, a─čr─▒ ├žekmekten ba┼čka ┼čey bulamayacakt─▒r.

A─čr─▒may─▒ ifade eden tabir; ikiye yar─▒lmak, ├žatlamak demektir. ├çatlarcas─▒na a─čr─▒maktan dolay─▒ bu isim verilmi┼čtir.

Ger├žek m├ón├óda i├žki i├žmek ve sarho┼č olman─▒n zararlar─▒ bunlard─▒r. Bunca zarar─▒ olan bir ┼čeyi, hayat─▒ndan ├ž─▒karamayan bir ak─▒l; hev├ón─▒n pen├žesindeki bir ak─▒ld─▒r. Nitekim, Amerika Birle┼čik Devletleri, 1920-1933 y─▒llar─▒ aras─▒nda i├žkiyi yasaklamay─▒ denemi┼č, fakat hak d├«nin m├óneviy├ót─▒ndan mahrum bulunduklar─▒ i├žin ba┼čar─▒l─▒ olamam─▒┼člard─▒r. Yani ak─▒l, i├žkinin zarar─▒n─▒ g├Âr├╝p kald─▒rmay─▒ denemi┼čse de hev├óya ma─čl├╗p olmu┼č, pes etmi┼čtir.2

H├ólbuki akl─▒n vahye teslim olarak, hev├óya galip geldi─či asr-─▒ sa├ódet MedineÔÇÖsinde; i├žkinin yasaklanmas─▒ ├╝zerine, ├ón─▒nda emre ittib├ó edilmi┼č, derh├ól devrilip d├Âk├╝len ┼čarap kaplar─▒ndan dolay─▒ sokaklardan bir m├╝ddet ┼čarap akm─▒┼čt─▒r.

Sek├╝lerle┼čme, pozitivizm, modernizm ad─▒ her ne ise; s├╝sl├╝ bir ┼čekilde, akl─▒n, bilimin kurallar─▒yla fert ve topluma y├Ân vermek iddias─▒ ta┼č─▒r. H├ólbuki, i├žki, uyu┼čturucu gibi maddelerin; ferde, cemiyete, aileye, s─▒hhate, ekonomiye, emniyete, ├ós├óyi┼če ve toplum huzuruna verdikleri bunca zarara ra─čmen sek├╝ler ahl├ók ve hukukun ┼čefkatli kanatlar─▒ alt─▒nda muhafaza edilmeleri, bu iddian─▒n ne kadar temelsiz oldu─čunu ispata k├óf├« bir misaldir.

Ne gariptir ki, akl─▒ devre d─▒┼č─▒ tutmakla itham edilen din, akl─▒ muhafaza ederken; akl─▒ esas ald─▒─č─▒ iddia edilen modernite, akl─▒n da d├«nin de d├╝┼čman─▒ olan ┼čeytan i┼či bir pisli─či koruma alt─▒na al─▒yor.

Demek ki akl─▒n; nefsin ve hev├ón─▒n tesirinden kurtulabilmesi i├žin vahye ihtiyac─▒ katÔÇÖ├«dir.

─░├žki konusundaki misalimiz; kad─▒n-erkek ihtil├ót─▒, zin├ó, karma e─čitim, f├óiz, kumar, israf gibi bir├žok konuya tatbik edilebilir. Sek├╝ler d├╝nya, modernite ad─▒ her ne ise; kesinlikle ak─▒l de─čil, hev├ó ve nefs├óniyet temelli bir yap─▒d─▒r.

Bir dahaki say─▒m─▒zda in┼č├óallah mec├óz├« sarho┼čluklarla konuyu s├╝rd├╝rece─čiz.

_________________

1 Garip bir ├Ârnek: http://www.sabah.com.tr/Yazarlar/uluc/2006/11/11/Kur_an_da_yazili_mucizeyi_bilim_2006_da_kesfetti.
2 Buna ra─čmen ABD h├ól├ó i├žki konusunda bir├žok kanun├« k─▒s─▒tlamay─▒ ciddiyetle s├╝rd├╝ren bir ├╝lkedir. Mesel├ó, T├╝rkiyeÔÇÖde Cuma g├╝n├╝ her yerde i├žki sat─▒┼č─▒n─▒n yasakland─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nebilir misiniz? AmerikaÔÇÖn─▒n bir├žok eyaletinde, Pazar g├╝n├╝ i├žki sat─▒┼č─▒ yasakt─▒r. http://www.usasabah.com/Guncel/2010/11/17/amerikada_sigara_ve_alkol_tuketimi
Petrol istasyonlar─▒nda bile gece-g├╝nd├╝z i├žki sat─▒┼č─▒na izin veren ve son bir asr─▒n ├žo─čunda muhafazak├ór iktidarlarla y├Ânetilen ├╝lkemize ibret olmas─▒n─▒ dileriz.