MEVL─░DÔÇÖ─░N KUTLU ─░KL─░M─░NDE

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

N├╝b├╝vvetin son halkas─▒, y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n t├╝m insanl─▒─ča m├╝jdesi olan iki cihan g├╝ne┼či, g├Âzlerimizin n├╗ru, g├Ân├╝llerimizin s├╝r├╗ru Efendimiz Muhammed Mustaf├ó -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖ─▒n m├╝b├órek do─čumunun ger├žekle┼čti─či bir g├╝zel ay, Reb├«ulevvel ay─▒nday─▒z. Y├╝reklerimizden OÔÇÖnun y├╝re─čine do─čru yollar aran─▒yor. OÔÇÖna olan muhabbetler bir bahar ikliminde gibi tazeleniyor. Diller OÔÇÖnu s├Âylemeye, kalpler OÔÇÖna akmaya, ak─▒llar OÔÇÖnu daha iyi idrak etmeye gayret sarf ediyor. ├ç├╝nk├╝ O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-; g├Ân├╝llerde Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n yank─▒land─▒─č─▒ muhte┼čem bir ses, a┼čk─▒n muhabbetlerin zirvele┼čti─či e┼čsiz bir merc├«dir. O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-, Esm├ó├╝ÔÇÖl-H├╝sn├óÔÇÖn─▒n her h├óliyle en m├╝kemmel ┼čekilde tecell├« etti─či en k├ómil ┼čahsiyettir.

OÔÇÖnsuz KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ anlamak imk├ón d─▒┼č─▒d─▒r. Zira O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm- ya┼čayan canl─▒ bir KurÔÇÖ├ón idi. Bug├╝n insanl─▒k, OÔÇÖnsuz d├«n├« ve il├óh├« h├╝k├╝mleri anlama ve yorumlamada hep s─▒k─▒nt─▒ i├žine d├╝┼čm├╝┼čt├╝r. Neticede bir├žok it├«k─üd├« ve amel├« problemlerin ya┼čanmas─▒ ka├ž─▒n─▒lmaz olmu┼čtur. Oysaki ├Ârnek bir kul ve en g├╝zel bir rehber olan Peygamber -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒ KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan ├Â─črenip, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ da OÔÇÖnun rehberli─činde anlay─▒p, ├Â─črenmek; bir m├╝ÔÇÖmin olarak ba┼č vazifemiz olmal─▒d─▒r. D├«n├« hayatta ya┼čanan pek ├žok eksiklik ve yanl─▒┼čl─▒klar─▒n, ├žarp─▒kl─▒k ve sapk─▒nl─▒klar─▒n temelinde ana kaynaklara inilmedi─či ger├že─či yatmaktad─▒r.

Peygamber -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖ─▒n getirdi─či kuts├« prensiplerin n├╗ru, t├╝m insanl─▒─č─▒n gelece─čini ayd─▒nlatacak mahiyettedir. Bu sebeple hayat─▒m─▒z─▒, Peygamber -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n hayat─▒yla yorumlay─▒p; vahiy m├╗cizesiyle ├Ân├╝m├╝ze konan KurÔÇÖ├ón├« hakikatleri idrak etmek zorunday─▒z. E─čer kendimize d├╝nyada anlaml─▒ bir yol haritas─▒ ├žizmek istiyorsak; KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒, Peygamber -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n getirdi─či gibi anlamaya ve uygulamaya, dolay─▒s─▒yla OÔÇÖnun hayat─▒n─▒ hayat─▒m─▒za koymam─▒z ┼čartt─▒r. Aksi takdirde OÔÇÖnsuz ├žizilen hayat, e─čriliklerden kurtulamayacakt─▒r.

Cenâb-ı Hak yüce kitabında;

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! And olsun ki; sizin i├žin, All├óhÔÇÖa ve ├óhiret g├╝n├╝ne kavu┼čmay─▒ umanlar ve All├óhÔÇÖ─▒ ├žok ananlar i├žin Ras├╗lullah en g├╝zel ├Ârnektir.ÔÇŁ (el-Ahz├ób, 21) buyurarak son Peygamber Hazret-i Muhammed Mustaf├ó -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒, iki d├╝nya mutlulu─čunu ├Ânemseyenler i├žin ┬źtek ├Ârnek insan┬╗ olarak insanl─▒─č─▒n ├Ân├╝ne takdim ediyor. O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-; h├óliyle, k─üliyle t├╝m ahv├ólinde e┼čsiz g├╝zelliklerin bulundu─ču ├Ârnek bir ┼čahsiyettir. ─░nsanl─▒─ča d├╝┼čen en m├╝him vazife; O ├Ârnek ┼čahsiyeti, her boyutuyla ├Ârnek almakt─▒r.

H├ólbuki b├╝t├╝n bu ger├žekler ├Ân├╝m├╝zde ayan beyan dururken; d├╝nya genelinde uzun y─▒llard─▒r geli┼čen teknolojiyle makinele┼čen ├ža─ča h├ókim olan modernitede, art─▒k d├«nin varl─▒k s├╝rd├╝remeyece─či d├╝┼č├╝n├╝l├╝yordu. Bilimin ilerlemesi, teknoloji kullan─▒m─▒n─▒n yayg─▒nla┼čmas─▒, h─▒zla ┼čehirle┼čme neticesinde gelen zenginlik ve kalk─▒nma; insanl─▒─č─▒n huzur ve refah─▒na yeter san─▒ld─▒ ve bu s├óikle din, hayattan tasfiye edilmeye ├žal─▒┼č─▒ld─▒. Pozitivist ve materyalist d├╝┼č├╝nce sistemi, insanlar─▒n ruh d├╝nyas─▒n─▒ ayd─▒nlatmaya kif├óyet etmedi. Bug├╝n bunal─▒mlar ve r├╗h├« ├žalkant─▒lar i├žerisinde savrulan insanlar─▒n, hep beraber bir i├žtim├ó├« bar─▒┼ča ihtiyac─▒ var. O i├žtim├ó├« bar─▒┼č─▒n temel ta┼č─▒ ┬ź├«man┬╗d─▒r.

Canl─▒ bir KurÔÇÖ├ón olan Peygamber Efendimiz -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-; insanl─▒─č─▒ hep KurÔÇÖ├ón├« prensipleri cidd├« ve ilkeli olarak ya┼čamaya ├ža─č─▒rm─▒┼č, ├Âmr├╝n├╝ bu hakikate adam─▒┼čt─▒r. O kutlu ve e┼čsiz Neb├«ÔÇÖnin arkas─▒ndan gelenler; Ras├╗lullah -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖ─▒n s├╝nnetleriyle, ├Ârnek davran─▒┼člar─▒yla hayatlar─▒na m├╝stak├«m bir yol ve y├Ân ├žizmi┼člerdir. ─░┼čte o m├╝ÔÇÖmin kimlikler, KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnet ─▒┼č─▒─č─▒nda toparlanarak ┼čuur kazand─▒lar. Bu sebeple, d├╝nyaya gelmi┼č ge├žmi┼č insanlar─▒n en muhte┼čeminin ya┼čant─▒s─▒na bir bakmak gerekiyor:

O k├ómil ┼čahsiyet, e┼čsiz ve se├žkin Neb├«; hayat boyu kimseyi ay─▒plamad─▒, hi├žbir k├Ât├╝l├╝─č├╝ onaylamad─▒. Hep sevgi, rahmet ve ┼čefkat peygamberi oldu. Asla kendi nefsi i├žin intikam pe┼činde ko┼čmad─▒. Affetmek ve ho┼čg├Âr├╝, hayat─▒n─▒n en temel prensibi idi. Kendisinden ne istendiyse geri ├ževirmedi, hep verici oldu. Kimseleri k─▒rmad─▒, incitmedi. O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm- Rahmet Peygamberi; b─▒rak─▒n m├╝ÔÇÖmin karde┼člerine, d├╝┼čmanlar─▒na dah├« beddu├ó etmedi, herkes i├žin du├óc─▒ oldu. Ferd├« ve i├žtim├ó├« hayatta insan─▒ mutlu k─▒lacak prensipler, OÔÇÖnun hayat─▒n─▒n en temel ├Â─česiydi.

O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-, Rabbine kar┼č─▒ kullu─čunda hep samimiydi. Rabbini ├Âylesine seviyordu ki; OÔÇÖnun saf ve tertemiz sevgisi, ├ólemlere rahmet ve merhamet olarak k├óinatta tecell├«sini buldu. O Hab├«bullahÔÇÖt─▒ yani Allah Te├ól├óÔÇÖy─▒ en ├žok sevendi. Bu sebeple de Cen├ób-─▒ Hak, son PeygamberÔÇÖinin g├Ânl├╝ne kendi a┼čk─▒n─▒ co┼čkunca yerle┼čtirmi┼čti.

Peygamber -aleyhissel├óm- her i┼čini samimiyetle yapard─▒. O zaman; OÔÇÖnun v├órisleri ve takip├žileri olarak bizler de her h├ólimizde, k─ülimizde sahtek├órl─▒ktan, riy├ódan uzak samim├« m├╝ÔÇÖminler olmal─▒ de─čil miyiz? Dolay─▒s─▒yla bizler ├Ânce RabbimizÔÇÖe kar┼č─▒ kullu─čumuzdaki samimiyetimizi sorgulamal─▒, hayat─▒ g├╝n├╝ birlik ya┼čama anlay─▒┼č─▒ndan kurtulmal─▒y─▒z. RabbimizÔÇÖin son mektubu KurÔÇÖ├ónÔÇÖa olan samimiyetsizli─čimizden ve ilgisizli─čimizden de kurtulmal─▒y─▒z. Aziz KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnet ile hayat yolumuza istikamet ├žizmeliyiz.

O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖin h├ól ve hareketleri, tasavvur d─▒┼č─▒, hayal ├Âtesi de─čildi. O, insan PeygamberÔÇÖdi. Herkes gibi yer, i├žer ve evlenirdi. Hazret-i Peygamber -aleyhissel├óm-; yapt─▒klar─▒ ve s├Âyledikleriyle, t├╝m insanl─▒─č─▒n bir araya gelip do─čru h├╝k├╝mler koymak isteyebileceklerinden daha fazlas─▒n─▒, muhte┼čem hayat─▒yla ortaya koymu┼čtur. O, kuts├« hakikatleri bizzat ┼čahs─▒nda ya┼čayan canl─▒ bir vahiy n├╝m├╗nesiydi. Bu ger├že─či ├Ânemsemeyen, d├«nin prati─činin ya┼čanmas─▒n─▒ ve ya┼čat─▒lmas─▒n─▒ hi├že say─▒yor demektir. ├ç├╝nk├╝ Hazret-i Peygamber -aleyhissel├óm-; asr─▒nda icra etti─či misyon ve temsil etti─či vizyon ile maddeyle m├ón├óy─▒ en dengeli bi├žimde harmanlayarak il├óh├« ger├žekleri her mek├óna e┼čsiz zek├ós─▒yla sunan muhte┼čem bir ┼čahsiyettir. O y├╝ce Neb├«ÔÇÖnin insanl─▒─ča vaÔÇśz etti─či kuts├« hakikatler, b├╝t├╝n zaman ve mek├ónlar─▒ ku┼čat─▒c─▒ ├ólem┼č├╝mul ├Âzellikteydi. Bu ger├že─či g├Ârmezden gelenler, bug├╝n ve yar─▒n d├╝┼č├╝nce girdab─▒na savrulmaktan kurtulamayacaklard─▒r.

Hazret-i Peygamber -aleyhissel├óm-, hayat─▒n─▒n her safhas─▒nda bir be┼čer olarak ya┼čam─▒┼čt─▒r. O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm- bu h├óliyle bile ┬ź─░nsanl─▒─č─▒n Efendisi┬╗ konumundad─▒r. OÔÇÖnun i├žin KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖde;

ÔÇť…(Ey Muhammed!) De ki; ben de sizin gibi bir insan─▒m…ÔÇŁ (el-Kehf, 110) buyurulmaktad─▒r. Evet, O bir insand─▒r; ancak h├ól ve davran─▒┼člar─▒yla, ┬ź├ólemlere en g├╝zel ├Ârnek bir gaye insan┬╗d─▒r. O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-, emsalsiz davran─▒┼člar─▒yla en muhte┼čem bir kul idi. K├ómil ahl├ók─▒, zirve ├«m├ón─▒, ├Ârnek ┼čahsiyeti, sa─člam duru┼ču, ula┼č─▒lmaz sabr─▒, nezih davran─▒┼člar─▒, herkesi kucaklay─▒c─▒ ┼čefkati ve idarecili─či, imrenilecek fer├óset ve bas├«reti ile her zaman ┬źen┬╗ m├╝kemmeli insanlara sunmu┼č ┬źen ├╝st├╝n insan┬╗ idi.

Bizlere d├╝┼čen, i├žinde bulundu─čumuz ┼ču Reb├«ulevvel ay─▒nda; ├ža─č─▒n ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda PeygamberimizÔÇÖin hayat─▒n─▒ yeni ba┼čtan okuyup, ├Â─črenip, g├╝zel feyizli a─č─▒zlardan tekrar tekrar dinleyerek hayat─▒m─▒z─▒ daha farkl─▒ dizayn etmeye ├žal─▒┼čmak olmal─▒d─▒r.

Bu sene ┬źMevlidÔÇÖin kutlu iklimi┬╗nde O -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖ─▒n i┼čaret etti─či hedefi; do─čru tespit ederek ├Ânce nefsimize, sonra t├╝m insanl─▒─ča ve asr─▒n idrakine, HakkÔÇÖ─▒n hakikatlerini s├Âyletmek boynumuzun borcu olmal─▒.

Her birini bir ├Âncekine g├Âre daha g├╝zel ihy├ó edece─čimiz, nice ┬źMevlid Kandil┬╗lerine efendim, ┼čimdiden m├╝b├órek ola…