SUYUN -İNSANA İBRET- MÂCERASI

YAZAR : Osman N├╗ri TOPBA┼× Hocaefendi

SUYUN -İNSANA İBRET- MÂCERASI

Hazret-i Mevl├ón├óÔÇÖn─▒n G├Ân├╝l Dery├ós─▒nda S─▒r ve Hikmet ─░ncileri

SONSUZ H─░KMET SAH─░B─░

Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n esm├ó-i h├╝sn├ós─▒ndan, en g├╝zel isimlerinden biri Hak├«mÔÇÖdir. Rabbimiz, sonsuz hikmet sahibidir. S├Âz├╝nde, fiilinde, karar─▒nda, h├╝km├╝nde mutlaka tem├ó┼č├ó edilecek, saymakla bitmez muazzam hikmetler, s─▒rlar ve derin ibretler vard─▒r. H├ó┼č├ó, OÔÇÖnun hi├žbir fiilinde gayesizlik, tesad├╝f├«lik yoktur. Muhte┼čem bir ├óhenk ve nizam ile yarat─▒lan k├óinatta her zerre, nice s─▒r ve hikmetlerle leb├ólebdir.

K├óin├ót─▒n g├Âzbebe─či ve ├ólemin hul├ósas─▒ (z├╝bde-i ├ólem) olan insan da, ayn─▒ ┼čekilde s─▒r ve hikmetlerle dolu bir muamm├ód─▒r. ─░nsan ve K├óin├ótÔÇÖ─▒ okumak i├žin m├╝stesn├ó bir rehber olan KurÔÇÖ├ón-─▒ Hak├«m de s─▒rlar─▒n ke┼čfi i├žin bir anahtard─▒r.

─░nsan─▒n ilim ve tahsil yolunda as─▒l gayesi, i┼čte bu ├╝├ž ┬źkit├óbull├óh┬╗─▒ okumakt─▒r. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde insanl─▒─ča ilk emir olan;

ÔÇťYaratan Rabbinin ad─▒yla oku!ÔÇŁ ferman─▒ bizden bunu ister.

Fakat bunlar─▒ okuyabilmek, g├Ârebilmek kalb├« bir k─▒vam ister. Tezkiye ister.

Nitekim; ┬źOku!┬╗ emriyle ba┼člayan s├╗re, insan─▒n d├╝┼čt├╝─č├╝; ┬źtu─čyan, kibir, yalan, k├╝f├╝r, g├╝nah┬╗ gibi kirletici b├ódirelere dikkat ├žeker; ┬źnamaz, hid├óyet, emr-i biÔÇÖl-m├óruf, takv├ó┬╗ ├žarelerini g├Âsterir ve ┼ču emirle hit├óma erer:

ÔÇťSecde et ve yakla┼č!ÔÇŁ

─░├ž d├╝nyas─▒n─▒, kibir, g├╝nah, yalan gibi hastal─▒klardan temizleyen ve hid├óyetle, takv├ó ile secdelerle tezyin eden ki┼či All├óhÔÇÖa yakla┼čmaya ba┼člar. Onun g├Âzleri ├Ân├╝nde m├órifetullah d├«v├ón─▒ a├ž─▒lmaya ba┼člar. K├óinattaki say─▒s─▒z varl─▒klar, ancak ├órifler i├žin dil kesilir ve hi├ž durmaks─▒z─▒n anlat─▒r, anlat─▒r, anlat─▒r.

K├óinatta, hayat kayna─č─▒ olan ┬źsu┬╗ da bin bir hikmet bar─▒nd─▒r─▒r.

┼×IRIL ┼×IRIL B─░R DESTAN

Suyun m├óceras─▒n─▒ bir d├╝┼č├╝nelim.

Ya─čmur bulutlar─▒ndan topra─ča d├╝┼čen su; bazen m├╝nbit bir arazide canl─▒lar─▒n ne┼čv ├╝ nem├ó bulmas─▒na vesile olurken, bazen de kayal─▒k veya killi bir arazide veya ├ž├Âlde heder olup gitmektedir. Buna mukabil bazen de topra─č─▒n ├╝st├╝nde neticesi g├Âr├╝nmese bile, yer alt─▒nda birikerek ┼čif├ól─▒ bir kaynak suyu h├óline gelmekte ve topra─č─▒ yar─▒p yery├╝z├╝ne ├ž─▒kmak i├žin g├╝n saymaktad─▒r. Topra─č─▒n ├╝st├╝nde kalan su; insanlara hizmet etmekte, onlar─▒n yiyece─činde, i├žece─činde, temizli─činde ve t├╝rl├╝ ┼čekillerde ihtiya├žlar─▒n─▒n giderilmesinde kullan─▒lmakta ve bazen bu y├╝zden kirlenmektedir. Fakat o kirli su, g├╝ne┼čin hararetiyle g├Âky├╝z├╝ne do─čru tebahhur etmekte (buharla┼čmakta), sonra bulut bulut k├╝melenip tekrar yery├╝z├╝ne rahmet olarak ya─čmaktad─▒r.

Bu m├╝thi┼č deveranda All├óhÔÇÖ─▒n sonsuz ilmini tefekk├╝r etmemiz i├žin de derin hikmetler vard─▒r.

Bir d├╝┼č├╝nelim:

─░├žti─čimiz bir bardak su, var oldu─ču g├╝nden beri, ka├ž defa buhar olup g├Âky├╝z├╝ne ├ž─▒kt─▒, sonra da rahmet olarak yery├╝z├╝ne indi, hangi tohumlar─▒n i├žinde yemi┼č oldu, nerelerde gezdi, hangi bedenlere d├óhil oldu! Bundan sonra kim bilir daha neler olacak?!. Bu m├ócera yaz─▒lmaya kalk─▒lsa -ki tam olarak bilmemiz de m├╝mk├╝n de─čildir- ciltler dolusu kitaplar yaz─▒l─▒r da yine de yaz─▒lacaklar─▒n sonu gelmez. Fakat Rabbimiz, her zerresinin kaderini bilir, takdir eder ve yarat─▒r.

Bu m├óceran─▒n temizlik buudu ise insana b├╝y├╝k bir derstir. Hazret-i Mevl├ón├ó, suyu h├ól lis├ón─▒yla konu┼čturarak ┼č├Âyle anlat─▒r:

ÔÇťSu; yery├╝z├╝ muhta├žlar─▒n─▒ ve yetimlerini besler, susuzluktan kuruyup kalm─▒┼č olan susuzlara hayat bah┼čeder. L├ókin ar─▒l─▒─č─▒, durulu─ču kalmay─▒p, kirlenip bulan─▒nca, su da bizim gibi yery├╝z├╝nde kirlendi─či i├žin huzursuz olur, ┼ča┼č─▒r─▒p kal─▒r. ─░├žten i├že fery├óda ba┼člar;

┬źY├ó Rabbi!┬╗ der: ┬źSen bana ne verdinse, onlar─▒n hepsini da─č─▒tt─▒m, hepsini verdim; ┼čimdi ben yoksul kald─▒m. Sermayemi, elimde bulunan her ┼čeyi temize de d├Âkt├╝m, pise de… Ey sermaye veren Rabbim, bana daha da fazlas─▒n─▒ ihs├ón et.┬╗

Bu feryatlar, bu yalvar─▒┼člar ├╝zerine Cen├ób-─▒ Hak buluta der ki:

┬źOnu h─▒rpalamadan ho┼č bir yere g├Ât├╝r.┬╗ G├╝ne┼če de;

┬ź├çabuk onu hararetinle g├Âklere y├╝kselt!..┬╗ diye ferman buyurur. Onu ├že┼čit ├že┼čit yollara s├╝rer. Onu g├Âklerde temizledikten sonra bazen ya─čmur, bazen kar, bazen de dolu h├ólinde yery├╝z├╝ne ya─čd─▒r─▒r. Sonunda onu k─▒y─▒s─▒ olmayan, s─▒n─▒rs─▒z denize ula┼čt─▒r─▒r.ÔÇŁ

Her mevsim ┼čahit oldu─čumuz bu tabi├« h├ódiseyi nakleden Hazret-i Mevl├ón├ó, m├ón├ó yoluyla insana;

┬źSular─▒n sem├óda temizlendi─či gibi sen de Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa yakla┼čarak kendini b├╝t├╝n nefs├ón├« kirlerden ar─▒t. B├Âylece sen de ya─čmur gibi ol; bereket ve rahmet sa├ž!┬╗ demektedir.

Su insan i├žin b├╝y├╝k bir remizdir.

─░nsan, sudan yarat─▒lm─▒┼čt─▒r, v├╝cudunun m├╝him bir k─▒sm─▒ sudur ve hay├ótiyetini s├╝rd├╝rmek i├žin suya muhta├žt─▒r.

─░nsan ki, anne karn─▒nda k├╝├ž├╝c├╝k bir su damlas─▒ olarak hayata ba┼člar, do─čar, b├╝y├╝r ve nihayet insanlar─▒n aras─▒na kar─▒┼č─▒r. Su gibi temiz olan f─▒trat─▒ndaki let├ófet ve g├╝zellikler, hayat yolculu─čunda nefs├óniyet ve g├╝nah kirleriyle lekelenmeye ba┼člar. Bu h├óldeki insana Hazret-i Mevl├ón├ó ┼č├Âyle seslenir:

─░NSAN G├ľR├ťNS├ťN ─░STERSEN!

ÔÇťEy yi─čit; durgun bir suda bir s├╗ret, bir akis g├Âr├╝rsen o, d─▒┼čar─▒da bulunan ki┼činin yans─▒mas─▒d─▒r! Fakat suyun duru olmas─▒, i├žinde pisli─čin bulunmamas─▒ i├žin de, beden ─▒rma─č─▒n─▒n k├Ât├╝ huylardan temizlenmesi ┼čartt─▒r!

Suda bulan─▒kl─▒k, kirlilik, ├žer ├ž├Âp kalmamal─▒ ki, o suya insan─▒n y├╝z├╝ aksetsin, g├Âr├╝ns├╝n!

Ey m├ón├ódan yoksul zavall─▒, bedeninde toprakla kar─▒┼čm─▒┼č sudan ba┼čka ne var? (Toprak ve sudan yarat─▒ld─▒n, toprak ve su ile r─▒z─▒klan─▒yorsun.)

Ey g├Ân├╝l! Suyu topraktan, pislikten, ├žer ├ž├Âpten temizlemelisin! L├ókin sen; her an uyku, yemek ve i├žmekle, ┼ču hayat ─▒rma─č─▒na daha fazla toprak serpmekte, bulan─▒kl─▒─č─▒n─▒ art─▒rmaktas─▒n! H├ólbuki senin i├ž ├ólemin, g├Ânl├╝n temizlenmemi┼č; g├Ân├╝l evin ┼čeytanla, maymunla, canavarlarla dolu! Orada bir hayal ba┼č g├Âsterse, g├Âr├╝nse, o hayalin hangi pusudan ba┼č ├ž─▒kard─▒─č─▒n─▒ nereden anlayacaks─▒n? (┼×eytan─▒n i─čv├ólar─▒n─▒, hakikatten nas─▒l ay─▒rt edeceksin?) ─░├žteki hayallerin s├╝p├╝r├╝lmesi, g├Ânl├╝n temizlenmesi i├žin bedenin tezkiyeyle, z├╝hd ile, riy├ózat ile zay─▒flamas─▒, hayale d├Ânmesi gerekir!ÔÇŁ

Su da, suyun temizlenmesi de bizi hakikate g├Ât├╝rmesi hedeflenen birer mecazd─▒r. As─▒l hakikat, g├Ân├╝l temizli─čidir. Hazret-i Mevl├ón├ó; insan─▒n su ile v├╝cudunu madd├« kirlerden temizlerken, m├ónev├« kirleri de tefekk├╝r etmesini ve bu hususta Cen├ób-─▒ HakÔÇÖtan yard─▒m istemesini tavsiye eder:

ÔÇťAbdest al─▒rken her uzuv i├žin ayr─▒ bir du├ó okunaca─č─▒ hadiste buyurulmu┼čtur. (Mesel├ó) buruna su verirken Gan├« AllahÔÇÖtan cennet kokusu istenir.

Ey m├╝min; sen, g├Ân├╝lden All├óhÔÇÖa yalvar da, o koku seni als─▒n, cennete g├Ât├╝rs├╝n! G├╝l kokusu, g├╝l bah├žesinin k─▒lavuzudur!

Pislikten temizlenirken de s├Âz├╝n;

┬źY├ó Rabb├«; Sen, beni ┼ču pislikten ar─▒t!┬╗ s├Âz├╝ olsun! Madd├« kirleri y─▒karken;

┬źY├ó Rabb├«! Benim elim; v├╝cudumu ancak bu kadar y─▒kay─▒p temizleyebildi. Fakat elim; r├╗humu, g├Ânl├╝m├╝ temizlemekten, y─▒kay─▒p ar─▒tmaktan ├ócizdir.

Ey kerem sahibi All├óhÔÇÖ─▒m; elimin ula┼čamad─▒─č─▒ g├Ânl├╝m├╝n temizli─čini de sen lutfet! All├óhÔÇÖ─▒m! Ben d─▒┼č y├╝z├╝m├╝ pislikten ar─▒tt─▒m, temizledim; i├ž pisliklerden de bu n├ó├žiz dostunu Sen y─▒ka. Sen tezkiye eyle!┬╗ diye du├ó et.ÔÇŁ

─░nsan; i┼člediklerinin pi┼čmanl─▒─č─▒ i├žinde Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa niy├óz edip g├Âzya┼člar─▒yla g├╝nahlar─▒n─▒ temizlemeye ├žal─▒┼č─▒rsa, bu sayede terakk├« ederek m├ónev├« safl─▒k ve kem├óle ula┼č─▒r. Art─▒k bu mertebede insan, Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n emri ve izni ile bir ┬źrahmet┬╗ olarak insanlar─▒n g├Ân├╝llerine bereket sa├žmaya ba┼člar. Art─▒k o, insanlar─▒n ─▒slah ve kem├óline hizmet i├žin vazifeli bir rahmet ve hid├óyet menba─▒d─▒r.

┬ź─░nsan-Su┬╗ te┼čbihinin hikmetleri sonsuzdur:

SUYUN ┼×─░FRELER─░

─░nsan─▒n asl─▒ saf ve temizdir. Nec├óset, kir ve lekeler, ona sonradan bula┼č─▒r. Ama bunlar ├ór─▒z├«dir. Kal─▒c─▒ olan, ruhtaki as├ólet ve temizliktir.

Su; temizlenmenin yolunu lis├ón-─▒ h├ól ile, g├╝ne┼čin nazar─▒nda yanmak (ned├ómet), benli─činden soyunmak (itiraf, tev├ózu, z├╝hd) ve g├Âklere ├ž─▒kmak (HakkÔÇÖa in├óbe) olarak g├Âsterir.

Necip Faz─▒l da sudaki hikmetleri ┼č├Âyle dile getirir:

K├óinatta ne varsa suda ya┼čad─▒ ├Ânce;

├ťst├╝m├╝zden su ge├žer do─čunca ve ├Âl├╝nce.

İnsanlar habersizken yolların verâsından,

G├Âkle toprak aras─▒ su ┼ča┼čmaz mecr├ós─▒ndan.

Su kesiksiz hareket, zikir, ├óhenk, ┼č─▒r─▒lt─▒;

Akmayan kokar diye esrarl─▒ bir m─▒r─▒lt─▒.

K├óh susar, k├óh ├ž─▒rp─▒n─▒r, k├óh ├╝rperir, k├óh ├ža─člar;

Su, e┼čyay─▒ kemiren k├╝fe ve pasa a─člar.

Su bir ┼čekil ├╝st├╝ ruh, kal─▒plarda gizlenen;

Yerde kire batt─▒ m─▒, bulutta temizlenen…

Bu d├╝nya insanl─▒─ča m├ónev├« hamam olsa;

Her rengiyle insanl─▒k tek renkte tamam olsa…

Su du├ód─▒r, yakar─▒┼č, ayna, berrakl─▒k, saffet;

Onun madeni g├Âkte alt─▒nlar gibi sarf et!

Bu sebeple insan, ├╝zerine bula┼čan kirleri temizlemek s├╗retiyle ir├ód├« olarak olgunluk basamaklar─▒n─▒ ├ž─▒kar ve y├╝celir. Belli bir makama y├╝kseldikten sonra da; suyun ya─čmur olup ya─čd─▒─č─▒, akarsu olup her yere rahmet ta┼č─▒d─▒─č─▒ gibi, i├ž d├╝nyas─▒n─▒ temizlemi┼č insan da insanlar─▒ tezkiye etme hizmetine ko┼čar. O ├ódet├ó bittecr├╝be bildi─či bir hususu ├Â─čretecek bir muallim olur.

Su berrakla┼čt─▒k├ža ayna gibi yans─▒t─▒c─▒ olur. Bu s├ófiyeti elde eden insanlar; Hazret-i Muhammed Mustaf├ó -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖi yans─▒tan berrak aynalar gibi, dupduru, p─▒r─▒l p─▒r─▒l olmal─▒d─▒r. Yani su gibi hayat verici, ┼čif├ól─▒, ferahlat─▒c─▒ ve ye┼čertici olmal─▒d─▒r. Kurdun, ku┼čun, herkesin i├žebildi─či bir sebil gibi veya insanlara ib├ódet ┼čevki veren bir ┼čad─▒rvan gibi olmal─▒d─▒r.

Halk aras─▒ndaki ┼ču darb-─▒ mesel ne g├╝zeldir:

ÔÇťSu gibi aziz ol!ÔÇŁ

Cen├ób-─▒ Hak, hay├ótiyet sahibi her ┼čeyi su ile yaratt─▒─č─▒n─▒ bildirir. Suda nice s─▒rlar vard─▒r:

ÔÇťSu; yeni bitmi┼č, yerden ba┼čkald─▒rm─▒┼č ├žay─▒r, ├žimene, ekine ya─čar. Yahut da y─▒kanmam─▒┼č bir y├╝z├╝ y─▒kar, temizler. Yahut elsiz, ayaks─▒z gemiyi hamal gibi ba┼č─▒n─▒n ├╝st├╝nde ta┼č─▒r, denizlerde y├╝r├╝t├╝r. Suda y├╝z binlerce il├ó├ž gizlidir. ├ç├╝nk├╝ ekser├« il├ó├žlar onun feyzi ile yeti┼čen bitkilerden elde edilir. Her incinin can─▒, her tanenin g├Ânl├╝, bir ecz├óh├óne gibi ─▒rmakta akar durur.ÔÇŁ

Hakikaten, su kimyev├« form├╝l├╝yle basit├že iki hidrojen bir oksijen olarak bilinse de; lat├«f yap─▒s─▒ ve ger├žekle┼čtirdi─či uzun yolculu─ču sebebiyle, insanlar─▒n ve b├╝t├╝n mahl├╗k─üt─▒n ihtiya├ž duydu─ču g├Âzle g├Âr├╝lmez mineralleri de ta┼č─▒r. Bazen su, bu hikmetle ayn─▒ zamanda il├ó├ž ve g─▒da da olur.

Bilhassa;

ZEMZEM

Hi├žbir su kayna─č─▒nda g├Âr├╝lmeyen nitelikleri bulunan zemzemin baz─▒ ├Âzellikleri;

ÔŚć AmerikaÔÇÖda yap─▒lan test sonu├žlar─▒na g├Âre, d├╝nyada i├žinde mikroorganizma ve bakteri bulundurmayan tek su zemzem. Yani mikrobik hastal─▒klara kar┼č─▒ etkili olan flor├╝rleri bar─▒nd─▒r─▒yor.

ÔŚć Bat─▒da yap─▒lan l├óboratuvar ├žal─▒┼čmalar─▒na g├Âre zemzem, di─čer sulara nazaran ├žok daha az k├╝k├╝rt ihtiv├ó ediyor.

ÔŚć Di─čer t├╝m sulara oranla ├žok daha fazla mineral bar─▒nd─▒r─▒yor bu sebeple ├žok daha besleyici.

ÔŚć A├žsan─▒z a├žl─▒─č─▒n─▒z─▒, susuzsan─▒z susuzlu─čunuzu gideren tek su. (Eb├╗ Zer Hazretleri bu hakikati tecr├╝be etmi┼čti. ─░ki ay boyunca sadece zemzem ile ya┼čam─▒┼č, hatt├ó kilo alm─▒┼čt─▒.)

ÔŚć Y├╝ksek kalsiyum ve magnezyum tuzu ihtiv├ó etmesi sebebiyle, yorgun insanlar─▒n yorgunlu─čunun gitmesini sa─čl─▒yor.

ÔŚć Alman kimyac─▒lar─▒n yapt─▒─č─▒ ├žal─▒┼čma neticesinde; normal bir su ile kar─▒┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒nda kat─▒ld─▒─č─▒ suya bask─▒n gelip, b├╝t├╝n├╝n├╝ mayalayarak di─čer suyu da zemzeme ├ževiriyor.

ÔŚć Zemzem Ara┼čt─▒rma Merkezi kay─▒tlar─▒na g├Âre zemzem kuyusundan saniyede 8.000 litre su ├žekiliyor. Bu, g├╝nde 691,2 bin litre zemzem demektir. 24 saat boyunca su ├žekilip, 11 dakika duruldu─čunda kuyu eski seviyesine geliyor.

Su kristalleri ├╝zerine ara┼čt─▒rmalar yapan Japon bilim adam─▒ Dr. Masaru Emotu ise Zemzem ├╝zerinde yapt─▒─č─▒ ara┼čt─▒rmalar─▒n neticesinde ┼čunlar─▒ s├Âyl├╝yor:

ÔÇťZemzemÔÇÖde b├╝y├╝k bir enerji var. Ba┼čkas─▒n─▒ de─či┼čtirir ama kendi de─či┼čmez. Zemzemin kristal d├╝zeni ve yap─▒s─▒ ├žok farkl─▒, ├žan sesini duyduklar─▒nda karar─▒yorlar. Her bir kristalin K├óbe-i MuazzamaÔÇÖya benzeyen bir doku yap─▒s─▒ var. KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ve ezan sesinde ise parlakla┼čt─▒─č─▒ ve netle┼čti─čini tespit ettim. Fizik├« ve kimyev├« ├Âzellikleri bak─▒m─▒ndan yery├╝z├╝ndeki b├╝t├╝n sulardan farkl─▒. ├çevresinde cereyan eden b├╝t├╝n de─či┼čimleri h├óf─▒zas─▒na al─▒yor. Yap─▒s─▒ ├žok farkl─▒. Bu, onu d├╝nyadaki di─čer elementlerin efendisi yap─▒yor.ÔÇŁ (Kemal ├ľZER, Hangi Suyu ─░├žmeli?, s. 55-56)

Zemzem nedir?

All├óhÔÇÖ─▒n Hazret-i ─░brahimÔÇÖin s─▒dk─▒na, Hazret-i H├ócerÔÇÖin tesl├«miyetine ikr├óm─▒… ├ç├Âl├╝n ortas─▒nda ne kadar istifade edilse t├╝kenmeyen bir rahmet p─▒nar─▒…

Rabbimiz; tevhid, tesl├«miyet ve tevekk├╝l ehline, d├╝nyada zemzem ikram etti─či gibi, ├óhirette de in┼č├óallah, zemininden nehirler akan cennetler ikram buyuracak.

Rabbimiz bizleri ├óhirette de Havz-─▒ Kevser etraf─▒nda Allah Ras├╗l├╝ -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin liv├ós─▒ alt─▒nda bulu┼čtursun. Meleklerin;

ÔÇťSel├óm size tertemiz geldiniz!ÔÇŁ diyerek iltifatlarla kar┼č─▒lad─▒─č─▒ bahtiyar kullar─▒ndan eylesin.

─░├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z d├╝nyadaki kir pastan ar─▒narak sem├ólara y├╝kselen su gibi r├╗humuzu ve g├Ânl├╝m├╝z├╝ de tertemiz bir ┼čekilde y├╝ce huz├╗runa erdirsin.

Âmîn!..