KADIN, NEDEN ├çALI┼×MAK ─░STER?

Aynur TUTKUN aytutkun@gmail.com

SEKAMÔÇÖ─▒n yapt─▒─č─▒ ara┼čt─▒rmaya g├Âre T├╝rkiyeÔÇÖde bo┼čanmalardaki art─▒┼č─▒n sebeplerinde ilk s─▒ray─▒ % 17,8 ile ┬źe┼če sad├ókat duygusunun zay─▒flamas─▒┬╗, ikinci s─▒ray─▒ % 16,9 ile ┬źyeni hayat ┼čartlar─▒n─▒n e┼čler aras─▒nda sayg─▒ ve sevgiyi azaltmas─▒┬╗, ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒ray─▒ % 14,2 ile ┬źkad─▒nlar─▒n ge├žmi┼če oranla ekonomik a├ž─▒dan daha ├Âzg├╝r olmalar─▒┬╗ al─▒yor.

Bu, ┼ču demek oluyor:

Kad─▒n, ekonomik a├ž─▒dan ├Âzg├╝rle┼čtik├že bo┼čanmaya daha ├žok cesaret ediyor ya da ekonomik a├ž─▒dan g├╝├žl├╝ olan kad─▒n i┼čkence h├óline gelen bir evlilikten daha kolay kurtuluyor!

Ve yine ara┼čt─▒rmaya g├Âre bo┼čanmalar─▒n en ├Ânemli sebepleri ┼č├Âyle s─▒ralan─▒yor:

Sad├ókatsizlik / evlili─če ihanet (% 24,5), e┼čin fizik├« ┼čiddeti / daya─č─▒ (% 17,6), e┼čler aras─▒ sevgisizlik (% 17,4), alkol / kumar gibi al─▒┼čkanl─▒klar (% 17,3), e┼čin s├Âzl├╝ ┼čiddeti / hakareti (% 5,7), erke─čin evin ge├žimini sa─člamamas─▒ (% 4,9).

Bu da ┼ču demek oluyor:

Bo┼čanman─▒n en ├Ânemli sebepleri genel olarak erkeklerin tutum ve davran─▒┼člar─▒yla al├ókal─▒!

Ara┼čt─▒rman─▒n ├žarp─▒c─▒ bir sonucu ise e┼člerinin kendilerinden daha y├╝ksek gelire sahip olmalar─▒n─▒ isteyen erkeklerin (% 41,2) istemeyenlere (% 45,8) oranlar─▒n─▒n birbirine ├žok yak─▒n olmas─▒! Erkekler, e┼člerinin kendilerinden daha fazla kazanmalar─▒n─▒ problem yapmamaktad─▒rlar!

Bir di─čer sonuca g├Âre ise e┼člerinin kendilerinden ├Â─črenim d├╝zeyinin daha y├╝ksek olmas─▒n─▒ isteyen erkeklerin (% 44,4) istemeyenlere (% 45,3) oran─▒ da yine birbirine ├žok yak─▒nd─▒r. Bu durum kar─▒-koca aras─▒ndaki denklik meselesinde eskiye g├Âre erkeklerin de─či┼čti─čini g├Âsteren bir veridir.

┼×imdi b├╝t├╝n bu verilerle kad─▒n─▒n ├žal─▒┼čmas─▒ meselesinin al├ókas─▒na gelince…

Kad─▒n, neden d─▒┼čar─▒da ├žal─▒┼čmay─▒ istemektedir? Topluma faydal─▒ olabilmek i├žin mi yoksa aileye ekonomik a├ž─▒dan katk─▒da bulunabilmek i├žin ya da erke─čin kar┼č─▒s─▒nda daha g├╝├žl├╝ durabilmek i├žin mi?

─░nsanlar neden k─▒z ├žocuklar─▒n─▒n okuyup bir meslek sahibi olmas─▒n─▒ istiyorlar? Herkesin bildi─či bir ger├žek vard─▒r ki ├╝lkemizde k─▒z ├žocuklar─▒n─▒n okutulma sebebi cahil kalmamas─▒ i├žin oldu─ču kadar erke─čin kar┼č─▒s─▒nda g├╝├žl├╝ durabilmesi i├žindir de.

┬źD├╝nyan─▒n bin bir t├╝rl├╝ h├óli var (bununla ├žo─ču bo┼čanmay─▒ kasteder); okusun, mesle─či olsun, kazans─▒n…┬╗ diye d├╝┼č├╝nenlerle; ┬źbu devirde tek maa┼čla ge├žinmek zor┬╗ diye d├╝┼č├╝nenler k─▒z ├žocuklar─▒n─▒n okuyup para kazanmalar─▒n─▒ ┼čiddetle arzulamaktad─▒rlar. S├Âz├╝m├╝z bu d├╝┼č├╝nce tarz─▒na de─čil de bu d├╝┼č├╝nce tarz─▒na sebep olanlara olacakt─▒r.

Gelene─če ya da ─░sl├ómÔÇÖa g├Âre ailenin nafakas─▒n─▒ temin etmek ve sorumlulu─ču ├╝stlenmek erke─čin vazifesidir. Kad─▒n─▒n vazifesi ise ailenin mutlulu─čunu ve neslin devam─▒n─▒ temin etmektir. Sosyal rollerin kar─▒┼čmas─▒ kad─▒na daha fazla sorumluluk ve g├╝├žl├╝k y├╝klerken erke─či daha ├Âzg├╝r ve sorumsuz k─▒lmaktad─▒r. ├ç├╝nk├╝ kad─▒n, annelik ve ev han─▒ml─▒─č─▒ rollerinden ne yaparsa yaps─▒n kurtulamamaktad─▒r. Erke─čin bakt─▒─č─▒ ├žocukla, yapt─▒─č─▒ ev i┼čine mutlaka bir de kad─▒n elinin de─čmesi gerekmektedir. Aksi olsa bile kad─▒n, en az─▒ndan zihnen bu sorumluluktan kurtulamamaktad─▒r.

Kad─▒n─▒n para kazanmak i├žin ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ te┼čvik etmek, bir yandan onun hassas v├╝cuduna ve r├╗huna a┼č─▒r─▒ y├╝klenmektir. Di─čer yandan da erke─či daha sorumsuz ve ├Âzg├╝r k─▒lmakt─▒r. Nafakay─▒ d├╝┼č├╝nen birinin daha olmas─▒, erke─či rahatlatmaktad─▒r. G├╝n├╝m├╝zde erkeklerin art─▒k, e┼člerinin daha fazla e─čitim d├╝zeyine sahip olmalar─▒n─▒ ve kendilerinden daha fazla kazanmalar─▒n─▒ normal hatt├ó memnuniyetle kar┼č─▒lamalar─▒ kad─▒nlar─▒ d├╝┼č├╝nd├╝rmelidir! Erkekler, ├žal─▒┼čan bir kad─▒ndan bo┼čanman─▒n hi├ž de zor olmad─▒─č─▒n─▒ da bilmektedirler; bo┼čand─▒klar─▒nda ├žocuklar─▒na madd├«-m├ónev├« bakacak anneleri vard─▒r! O h├ólde bo┼čanm─▒┼č bir erke─čin tekrar evlenmesi hi├ž de zor olmayacakt─▒r!

G├╝n├╝m├╝zde kad─▒nlar, ni├žin erke─čin kar┼č─▒s─▒nda g├╝├žl├╝ durmay─▒ istemektedirler? Evlilikte kad─▒nlar ve erkekler birbirlerinin d├╝┼čman─▒ ya da rakibi midirler; yoksa evlilikler, iki yar─▒m─▒n bir ve beraber b├╝t├╝n olmas─▒ m─▒? Erke─čin kar┼č─▒s─▒nda g├╝├žl├╝ durmay─▒ isteyen kad─▒nlara, erkekler ne ya┼čatm─▒┼člard─▒r ya da ne hissettirmi┼člerdir ki kad─▒nlar bunu istemektedirler?

Ezilen ve hakk─▒ yenilen insan, g├╝├žlenmeyi ister. Hazret-i PeygamberÔÇÖin ifadesiyle cam kadar narin olan kad─▒nlara kar┼č─▒ erkeklerin muamelelerinde bir kusur var ki toplumumuzda kad─▒n─▒n ┬źayaklar─▒ ├╝st├╝nde durmas─▒, erke─če muhta├ž olmamas─▒, kar┼č─▒s─▒nda dik durmas─▒┬╗ i├žin okuyup meslek sahibi olmas─▒ arzulanmaktad─▒r. ─░sl├ómÔÇÖla ayaklar─▒n─▒n alt─▒na cennet getirilecek kadar de─čerlenen kad─▒n─▒, beden g├╝c├╝ne sahip olan erkek, zamanla a┼ča─č─▒lam─▒┼č, ikinci s─▒n─▒f insan h├óline getirmi┼čtir.

ÔÇťH├Ât!ÔÇŁ deyip susturan, yeme─či be─čenmedi─či zaman surat yapan, kad─▒n─▒n gitmek istedi─či yerlere m├╝mk├╝n mertebe kar┼č─▒ ├ž─▒kan, kad─▒n─▒n misafirine dah├« g├╝ler y├╝z g├Âstermeyecek kadar ┬źta┼č f─▒r─▒n┬╗ erkekleri, kad─▒n─▒n hep kendisini ikinci s─▒n─▒f hissetmesine sebep olmu┼člard─▒r. ├ľyle ki toplum erke─čin aldatmas─▒n─▒ dah├«, ┬źerkektir yapar┬╗ anlay─▒┼č─▒yla savunur, kad─▒n─▒n aldatmas─▒n─▒ ise ┬źnamus┬╗ meselesi olarak g├Âr├╝r olmu┼čtur! HakÔÇÖtan uzak bu t├╝r anlay─▒┼člar kad─▒n─▒ zay─▒flatm─▒┼č, bu y├╝zden de kad─▒n, zamanla erkek kar┼č─▒s─▒nda g├╝├žlenmeyi arzu eder duruma gelmi┼čtir.

ÔÇťBu devirde tek maa┼čla ge├žinilmez ki!ÔÇŁ anlay─▒┼č─▒na gelince… Elbette bu, kapitalist d├╝zenin ├Âzellikle kad─▒n zihninde olu┼čturdu─ču bir tahribatt─▒r. Fakat ayn─▒ zamanda erke─čin de i┼čine gelen bir durumdur. G├╝n├╝m├╝zde evlenecek gen├ž erkeklerin, ├žal─▒┼čan bayan aramalar─▒n─▒n sebebi, kendi kendilerini rahat ettirmek de─čil de nedir? ├çal─▒┼čan kad─▒nlara ┬źalt─▒n yumurtlayan tavuk┬╗ g├Âz├╝yle bak─▒lmas─▒, erkek bencilli─činden ba┼čka bir ┼čey midir?

ÔÇťKad─▒nlar da d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kmal─▒, ├žal─▒┼čmal─▒, ekonomik ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne kavu┼čmal─▒ÔÇŁ diyen kapitalist ve ha├žl─▒ zihniyetine kar┼č─▒ han─▒mlar uyan─▒k olmal─▒d─▒rlar!

Han─▒mlar; d├╝nya tatl─▒s─▒ yavrular─▒n─▒ keyifle b├╝y├╝tebilmeli, bin bir s─▒k─▒nt─▒yla kazanan erke─činin ekme─čini afiyetle ama ┼č├╝krederek yiyebilmelidirler. Patronlar─▒n─▒n, m├╝┼čterilerinin, i┼člerinin k├Âleleri olacaklar─▒na; evlerinin hem k├Âlesi hem de patronu olmal─▒d─▒rlar. Daha ├žok kazanarak mutlu olman─▒n hayalini kurmak yerine, ellerindekiyle yetinerek mutlu olabilecek h├óle erkeklerin de deste─čiyle gelebilmelidirler!

Samim├« gayretlerine ra─čmen kazanmakta g├╝├žl├╝k ├žeken erke─čini desteklemek i├žin ├žal─▒┼čan fed├ók├ór kad─▒nlara ve insanl─▒─ča hizmet olsun diye kendinden fed├ók├órl─▒kta bulunarak ├žal─▒┼čan kad─▒nlara gelince… Elbette onlara takdirden ba┼čka s├Âylenecek s├Âz├╝m├╝z yoktur. S├Âz├╝m├╝z bu kad─▒nlar─▒n kocalar─▒na ┬źmerhamet ve yard─▒m!┬╗ ├ža─čr─▒s─▒ndan ba┼čka bir ┼čey olmayacakt─▒r.

Kad─▒nlara i┼č hayat─▒n─▒ cazip g├Âstermek sosyal a├ž─▒dan bakt─▒─č─▒m─▒zda da tehlikeli olabilmektedir! Kad─▒n─▒yla, erke─čiyle bir toplumun b├╝t├╝n fertlerini istihdam etmeye ├žal─▒┼čmak; i┼čsizlik problemini her ge├žen g├╝n ikiye katlamak olacakt─▒r. ┼×uras─▒ da bir ger├žektir ki para kazanarak ├╝st├╝n olmak ve kendini iyi hissetmek maksad─▒yla i┼č sahas─▒na at─▒lan kad─▒nlar; erke─čine sayg─▒s─▒zl─▒k yapacak kadar kibirlenebilmekte, yuvalar─▒n─▒ en ufak bir s─▒k─▒nt─▒ kar┼č─▒s─▒nda da─č─▒tacak kadar cesur da olabilmektedirler. ├çal─▒┼čan kad─▒nlar kozmeti─če ve bak─▒m ├╝r├╝nlerine d├Âkt├╝kleri paralarla kapitalist sistemin ekme─čine de ya─č s├╝rmektedirler. Nas─▒l olsa bir g├╝n toprak olacak olan v├╝cudu bir ya┼č daha gen├ž g├Âr├╝ns├╝n diye tonlarca para harcayan kad─▒nlar─▒ anlamak ├žok zordur!

Ailelerin ve toplumun sa├ódeti a├ž─▒s─▒ndan kad─▒nlar─▒n ├žal─▒┼čmas─▒ meselesi ├žok iyi d├╝┼č├╝n├╝lmeli, sosyal ve siyas├« ├ževrelerce bu konu ├žok hassas i┼členmelidir elbet. Kad─▒nlar─▒ kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z ├žal─▒┼čmaya te┼čvik etmek yerine iktisatl─▒, kanaatk├ór ve yuva sever olmaya te┼čvik etmekle birlikte en ├Ânemlisi erke─čin kad─▒na olan bak─▒┼č─▒n─▒, tutumunu ve davran─▒┼člar─▒n─▒ de─či┼čtirmesini te┼čvik ve temin etmek en k├Âkl├╝ ├ž├Âz├╝m olsa gerektir.